May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۲۱۴۲
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
0
بنا بود آلایندگی هوای تهران از ۲۹ هزار تن در شرایط موجود به ۸۴۰ تن کاهش یابد؛ مطلوبی كه تحقق آن منوط به واردات 10 هزار تاکسی هیبریدی تا سال 97 شده بود.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - در حالی که استفاده از خودروهای هیبریدی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا دانسته شده و شهرداری تهران نیز اعلام کرده است که اتوبوس‌های هیبریدی در اولویت خرید هستند، به نظر می‌رسد طرح دیگر شهرداري درخصوص ناوگان تاكسي‌راني یعنی استفاده از خودروی هیبرید هنوز کلیدنخورده با توقف مواجه شده است.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که ناوگان تاکسی‌رانی با كمك شهرداري، مبادرت به واردات خودروهايي با مصرف سوخت كمتر كرد و بنا بود با توجه به مزيت این خودروها در كاهش مصرف بنزين به میزان حداکثر ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر،‌ آلایندگی هوای شهر تهران از ۲۹ هزار تن در شرایط موجود به ۸۴۰ تن در سال کاهش یابد؛ مطلوبی كه تحقق آن منوط به واردات 10 هزار خودروی هیبریدی تا سال 97 شده بود.

اما هنوز این طرح در مرحله جایگزینی 200 دستگاه خودرو در ناوگان بود که دفتر ارزيابي كيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي با ابلاغ بخشنامه‌ای روند واردات این نوع خودروها را دستخوش تغییر کرد و از مديران كل استاندارد استان‌ها خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تغييرات ظاهري خودروهای 2016 با مدل‌هاي 2015 از صدور گواهي‌نامه انطباق و تاييد آن‌ممانعت به عمل آورند.

این بخشنامه در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته اجرایی شد و اولين قرعه در اين بررسي‌ها به نام «فرمت چراغ» اين خودروها خورد! اما در همین حال، ترخیص خودروهای هیبرید 2016 دیگر واردكنندگان با مشخصات برابر و بدون رعايت اين دستورالعمل آغاز و موجب اعتراض به این اعمال تبعیض شد.

این اعتراض نیز هنوز به نتیجه روشنی نرسیده بود که با وجود اعمال تغييرات مورد نظر استاندارد، اين بار راهور با اعلام پایان مهلت شماره‌گذاری از پلاک کردن اين خودروها خودداری کرد و همچنان نیز در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ثبت سفارش برای این خودروها فراهم نیست، خودروهایی که می‌توانند در شرایط کندی تردد و راه‌بندان در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر تهران با موتور برقی و بی‌صدای خود از آلودگی هوا و آلایندگی‌های صوتی بکاهند.

به‌راستی چرا هرساله با سرد شدن هوا و افزایش میزان آلودگی آن، نهادهای دولتی مسئول، خود را آماده استقبال و حمایت از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نشان می‌دهند و شهرداری‌ها از تولیدکنندگان و واردکنندگان برای تامین خودروهای هیبریدی بزرگ و کوچک مورد نیاز، استعلام آمادگی می‌کنند اما تب‌وتاب این جایگزینی‌ها و درک حساسیت‌ها و ضرورت‌های آن با گرم شدن هوا فروکش می‌کند و در پیچ‌و‌خم بخشنامه‌ها و مقررات دست‌وپاگیر متوقف می‌شود؟

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: