کد خبر: ۱۸۲۹۵۴
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
0
روغن پالم عمده ترین کالای صادراتی اندونزی به روسیه است که ارزش تجاری آن سالانه به بیش از 480 میلیون دلار می رسد.
پول‌نیوز - صادرات هر چه بیشتر روغن پالم که به عنوان یکی از بدترین روغن های گیاهی برای سلامتی انسان شناخته می شود، خواسته اول رییس جمهوری اندونزی در دیدار با همتای روس خود بود به گونه ای که تمامی بخش های دیگر مذاکرات را تحت الشعاع قرار داد و اخبار گفت وگوی سران دو کشور نیز در بیشتر رسانه های روسی براساس روغن پالم منتشر شد.

روغن پالم عمده ترین کالای صادراتی اندونزی به روسیه است که ارزش تجاری آن سالانه به بیش از 480 میلیون دلار می رسد.

یکی از خواسته های جوکو ویدودو رییس جمهوری اندونزی در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که روز چهارشنبه در شهر بندری سوچی انجام شد، لزوم توسعه همکاری های بازرگانی بویژه افزایش صادرات روغن پالم به این کشور بود.

رئیس جمهوری اندونزی با اشاره به روند کاهش صادرات روغن پالم به روسیه خواستار کمک رییس جمهوری این کشور برای افزایش واردات این محصول شد.

ویدودو با اشاره به طرح دولت اندونزی برای افزایش میزان صادرات و مالیات روغن پالم گفت: روغن پالم عمده ترین کالای صادراتی ما به روسیه است که کاهش قابل توجهی یافته و این وضعیت به زیان اندونزی است.

ویدودو در حالی تقاضای افزایش صادرات روغن پالم به روسیه را کرده که در سال های اخیر گزارش های زیادی مبنی بر زیان بخش بودن استفاده خوراکی از این فرآورده از جمله در ایران منتشر و مصرف آن محدود شده است.

با وجود این گزارش ها، حدود 300 دلار ارزان تر بودن قیمت جهانی روغن پالم نسبت به دیگر روغن ها در هر تن و توجه شرکت های تولیدی به عرضه محصول با قیمت رقابتی و ارزان تر سبب شده تا عرضه آن به چند کشور از جمله چین، مالزی، پاکستان، مصر ، تانزانیا، آمریکا و کشورهای آفریقایی بیشتر شود که در برخی به صورت قاچاق وارد می شود.

اندونزی سال 2014 میلادی 22 میلیون و 950 هزار تن روغن پالم صادر کرد و در سال 2015 با 630 هزار تن افزایش به حدود 26 میلیون و 580 هزار تن رسید.

برپایه گزارش های تخصصی و کارشناسی انتشار یافته، روغن پالم گرفته شده از مغز میوه نخل در آخرین رده کیفی برای استفاده مجاز بین روغن های گیاهی است که به دلیل میزان بالای چربی های اشباع شده مضر شناخته می شود.

روغن پالم همچنین دارای اسید اوئیک است که محققان مصرف آن را دلیلی برای ایجاد و افزایش گرفتگی رگ ها و بروز بیماری های قلبی بویژه از میانسالی به بعد و بیماران دانسته اند.

از سوی دیگر شرکت های تولید کننده روغن پالم در کشورهای صادر کننده که مالزی و اندونزی در صدر فهرست قرار دارند، اعلام می کنند انتشار اطلاعات نادرست برای ایجاد نگرانی جهانی در باره این روغن خوراکی، جنگ روانی شرکت های بزرگ چند ملیتی تولید روغن سویا، آفتابگردان و کلزا است که می خواهند سهم بیشتری از بازار جهانی روغن های خوراکی را در اختیار بگیرند.

برچسب ها: روغن پالم ، روسیه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: