کد خبر: ۱۸۳۱۳۴
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
0
بنزین سهمیه‌ای به جای رونق تولید، شغلی بنام سهمیه فروشی را موجب شد
بنزین دو نرخی سهمیه فروشی را رونق می‌دهد
پول‌نیوز-   ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگویی درباره مخالفت دولت با بنزین دونرخی و اینکه آیا مجلس امکان تجدید نظر دارد یا خیر، گفت: با توجه به مصوبه نمایندگان تهران در مجلس که در صحن علنی رای آورد و اینکه  شورای نگهبان هم ایراد نگرفت  امکان تغییر در مجلس وجود ندارد زیرا مجلس می تواند به آن دسته مواردی بپردازد که شورای نگهبان ایراد بگیرد.

 وی افزود: با توجه به این شرایط دست دولت در اجرا باز است و مجبور نیست که نرخ را به گونه ای که الان اعلام شده در نظر بگیرد که نتواند مدیریت کند ضمن اینکه در رابطه با سهمیه هم محدودیتی ایجاد نشده است بنابراین این قدرت اجرایی در دولت وجود دارد که بر اساس شرایط اجتماعی و رویکرد خودش، تصمیمات را اجرا کند لذا دولت می تواند حد سهمیه را بهانه ای برای عدم اجرا داشته باشد از این رو دولت محدودیتی برای تعیین سقف سهمیه برای هر خودرو ندارد و می تواند آن را مدیریت کند.

سوء استفاده برخی جایگاه داران از کارت سوخت

ندیمی در ادامه به بحث کارت سوخت اشاره و اشکالاتی که از مسیر استفاده از آن حادث شد اشاره و اظهار داشت: استفاده از کارت هوشمند سوخت برای هر سه طرف ماجرا یعنی مردم، جایگاه دار و دولت محل اشکال بوده است به طوری که زمانی که صاحبان خودرو از کارت جایگاه دار استفاده می کردند  دیدیم که جایگاه داران از این فرصت بیشتر به نفع خود استفاده کردند و بیشتر از اینکه عایدی نصیب دولت شود برای بعضی از آنها عایدی شخصی شد نمونه آن نیز برخوردهایی بود که وزارت نفت با برخی از جایگاه داران داشت.

بنزین سهمیه‌ای به جای رونق تولید، شغلی بنام سهمیه فروشی را موجب شد

وی ادامه داد: برخی اشخاص نیز  از این فرصت برای فروش بنزین به دیگری استفاده می کنند یعنی اگر سهمیه ای باشد و این سهمیه با نرخ دیگری عرضه شود یعنی افراد به جای اینکه بدنبال کار مولد باشند به سهمیه فروشی اقدام می کنند به طوری که برخی خودروهای عمومی نیز از این فرصت استفاده کردند و به جای سرویس دهی سهمیه فروختند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این نوع مسائل دولت را نیز دچار مشکل و درگیر اموری می کند که حاشیه سیاسی خواهد داشت لذا به نظر می رسد اگر یک نرخ بیانگر واقعیات اقتصادی صنعتی باشد مثلا تغییرات متناسب با عمده فروشی خلیج فارس و یا فوب باشد منطقی است یعنی اگر می گفتیم دولت مکلف فروش و عرضه بنزین را متناسب با فوب باشد مشکل حل می شد و اگر نرخ فوب بالا و پایین می شد ما هم نرخ را تغییر می دادیم .

قیمت بنزین باید روزانه و براساس نرخ فوب تعیین شود

وی خاطرنشان کرد: در صورت تعیین نرخ با فوب مبنا تغییر روزانه است که ممکن است متغیر و یا ثابت باشد که در این صورت مطلوبتر و کارت هم واقعی تر می شد.

آفت بنزین دو نرخی از ثابت ماندن نرخ بیشتر است

ندیمی با بیان اینکه تعیین نرخ ثابت آفاتی دارد و البته آثار سوء دو نرخی بودن بدتر است، گفت: ما در کشور روش هایی  بوجود آوردیم که به جای اینکه به اقتصا د مولد بینجامد به اقتصاد غیر مولد منجر شده است یعنی افراد از فرصت ها به نفع خود استفاده می کنند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در رابطه با عرضه آن دسته از کالاها و خدماتی که مربوط به دولت است، اظهار داشت: آنچه به دولت مربوط است مربوط به عامه است تصمیم گیری برای عامه مردم با ملک شخصی متفاوت است چون مسئولیت عام بر آن مترتب می شود و نباید منجر به فساد، تبعیض و یا حراج شود اما متاسفانه طی 37 سال گذشته در بسیاری موارد ناروا تصمیم گیری کرده‌ایم.
منبع: ایلنا
برچسب ها: کارت سوخت ، بنزین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: