کد خبر: ۱۸۳۵۱۰
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
0
حسن رکنی: در چهارمین همایش سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد که با شعار پیشرفت ژنتیکی، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی در حال برگزاری است با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر در کشور تولید شد، اظهار داشت: متوسط سرانه تولید شیر کشور ۱۱۵ کیلوگرم و سرانه مصرف آن حدود ۱۰۵ کیلوگرم بوده است.
افزایش سرانه مصرف شیر تا سال ۱۴۰۴پول‌نیوز- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیاست‌های این وزارتخانه بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی به سمتی است که سرانه مصرف شیر در سال ۱۴۰۴ به عدد ۱۶۰ کیلوگرم برسد.

 حسن رکنی در چهارمین همایش سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد که با شعار پیشرفت ژنتیکی، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی در حال برگزاری است با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر در کشور تولید شد، اظهار داشت: متوسط سرانه تولید شیر کشور ۱۱۵ کیلوگرم و سرانه مصرف آن حدود ۱۰۵ کیلوگرم بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، افزود: در این زمینه نیز متوسط تولید ما ۱۰.۵ کیلوگرم و میانگین مصرفمان بیش از ۱۱ کیلوگرم بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال قبل ۷۷ هزار تن عسل در کشور تولید شده است، سرانه مصرف این محصول را نیز ۹۲۰ گرم عنوان کرد.

رکنی مجموع صادرات مرغ و تخم‌مرغ کشور را در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: تبادل تجاری مرغ در دنیا حدود ۱۰ میلیون تن است که نزدیک به ۳ میلیون تن آن در کشورهای اطراف ماست، بنابراین این فرصت خوبی برای ایران است که از این بازارها به نفع خود استفاده کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تنوع محصولات لبنی کشور باعث شده که صادرات این محصولات به بیش از ۳۰ کشور دنیا انجام شود، افزود: طی دو سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن لبنیات از کشور صادر شده، ضمن اینکه صادرات دام زنده طی همین مدت یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأس بوده است.

رکنی ادامه داد: همچنین در دو سال گذشته حدود ۶ هزار تن عسل از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به درخواست مشوق صادراتی از دولت برای ایجاد تحرک در صادرات لبنیات اظهار داشت: ما زیرساخت‌های بسیار خوبی در بخش تولید داریم و شرایطمان به گونه‌ای است که می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم.

رکنی گفت: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی، سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمتی است که در سال ۱۴۰۴ سرانه مصرف شیر به عدد ۱۶۰ کیلوگرم برسد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری خرید حمایتی شیر خام از دامداران در ۵ استان کشور آغاز شده است، گفت: هر جا که نیاز باشد دولت به بازار ورود خواهد کرد و از تولیدکنندگان حمایت می‌کند.

وی گفت: واحدهای تولیدکننده شیر کشور بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر علاوه بر افزایش کمیت، به دنبال کیفی کردن محصولات خود نیز هستند که در همین راستا تغییر نگاهی در بحث‌های اصلاح نژاد دام صورت گرفته است.

رکنی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد تنوع ژنی در واحدهای صنعتی هستیم، افزود: استفاده از برخی از نژادهای دومنظوره گاو شیری گوشتی مانند سمینتال می‌تواند یک رخداد مثبت در این زمینه باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته از حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز اسپرمی که بین دامداران توزیع شد، ۳۴۰ هزار دوز آن از نژادهای گاوهای دومنظوره بوده است.

رکنی با بیان اینکه یکی از توقعات وزارت جهاد از شرکت‌هایی که در زمینه افزایش و بهبود تولیدات دامی می‌توانند به این وزارتخانه کمک کنند، تامین مطلوب نهاده‌ها است، گفت: ما توقع داریم در زمینه تامین نهاده‌ها اتفاقات مثبتی رخ دهد، کما اینکه در دو سال گذشته قیمت نهاده‌ها حدود ۱۵ درصد و برخی حتی تا ۲۰ درصد افت کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۴ تا ۵ کشور اول دنیا بود که استفاده از پدیده ژنومیک را آغاز کرد، اظهار داشت: اگر این موضوع استمرار پیدا نکند، ما از دنیا عقب می‌مانیم.

رکنی همچنین با تاکید بر اینکه مسئله زنجیره تولید باید به جد مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت تولید تا بازار بسیار زیاد است و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد، به عنوان مثال تنها ۴۱ درصد از قیمت شیری که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد به تولیدکننده برمی‌گردد و باقی آن سهم بازار است. همچنین در زمینه تولید گوشت گوسفند ۷۵ درصد سهم تولید کننده و ۲۵ درصد سهم بازار است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸ درصد قیمت گوشت گاو و گوساله سهم بازار و ۸۲ درصد سهم تولیدکننده است، گفت: ۳۵ درصد قیمت مرغ نیز سهم بازار و ۶۵ درصد سهم تولیدکننده است.
منبع: مهر
برچسب ها: افزایش ، مصرف ، شیر ، عسل ، گوشت قرمز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: