پول نیوز، رکسانا
دانیالی- توسعه مهارت های فردی در
زمینه پیش بینی سطح فروش کسب و کار، یکی از مهم ترین فاکتور های لازم برای موفقیت تجارت
خواهد بود. در اختیار داشتن درکی مناسب از نحوه پیشرفت فعالیت های کسب و کار در
محدوده زمانی خاص، موجب می شود به عنوان یک مدیر موثر دید بهتری از منابعی که کسب
و کارتان نیاز دارد داشته باشید.
شاید تصور کنید این کار شدنی نیست اما باید توجه داشته
باشید که بدون پیش بینی سطح فروش کسب و کارتان، نمی توانید از منابع مورد نیاز آن
و چگونگی تامین آن ها آگاه شوید. از این رو با توجه به اهمیت موضوع، در ادامه به
ارائه چند راه کار مفید پیرامون این مبحث خواهیم پرداخت.
+ استفاده از داده های موجود و میزان فروش سال های گذشته
نخستین گام برای هر کسب و کاری در جهت تقویت مهارت پیش بینی،
بهره وری از داده های قبلی است. اگر کسب و کار خود را تازه آغاز کرده اید نیز
مجبور خواهید بود کمی صبر کرده تا بتوانید از این گونه داده ها و تجربه ای که از
فروش سال اول به دست می آورید، استفاده کنید. در نتیجه داده های چند سال اخیر،
ابزار مناسبی برای اطلاع یافتن از روند صعودی و یا نزولی کسب و کار خواهند بود.
سابقه اطلاعاتی کسب و کارتان باید به قدری دقیق تهیه شده
باشد که بتواند میزان موفقیت شما در جلب مشتری های جدید را در کنار تعداد مشتری
های از دست رفته نشان دهد.
+ پیش بینی فروش برای کسب و کار های نوپا
همان طور که در مورد اول نیز اشاره شد، پیش بینی های موثر
برای میزان فروش و سود یک کسب و کار در مورد آن هایی که تازه تاسیس و نوپا هستند،
قدری دشوار خواهد بود. با این حال میان بر هایی وجود دارند که می توانند تا حدودی
یاری رسان واقع شوند:
1. آنالیز داده های رقبا در صورت مکان دسترسی به آن ها
2. انجام مطالعات دقیق و بررسی سوابق موجود در بازار مربوطه
3. بررسی الگو های فصلی در بازاری که در آن فعالیت دارید
تمام این داده ها می توانند مجموعه ای را گرد آورند که در
نهایت منجر به افزایش اطلاعات شما از الگوی فروشتان در محدوده زمانی سه ماهه از
سال خواهند شد.
+ عدم تغییر مداوم روش انتخاب شده برای پیش بینی های لازم
مهم تر از همه ثابت قدم بودن شما در روشی است که انتخاب می
کنید. اگر متد برگزیده را دائما تغییر دهید، در نهایت با حجم وسیعی از داده های
غیر قابل اعتماد رو به رو خواهید بود که نه تنها موجب از دست رفتن زمان ارزشمندتان
شده است بلکه کارایی هم نخواهد داشت. در نتیجه باید روش مناسب خود را پیدا کرده و
آن را ادامه دهید.
تمانی آنچه که شرح داده شد لزوما و قطعا کلید موفقیت یک کسب
و کار نیست و گاهی اواقت ممکن است شرایط خاصی ایجاد شود که حتی تجهیز به اینگونه
اطلاعات یز کاری از پیش نبرد اما به هرترتیب این آموزه ها بر اساس بهترین نتایج
آزمون و خطا در علم اقتصاد تهیه شده است و بدیهی است بکار گیری آنها در شرایط
استاندارد زمینه ساز موفقیت های تجاری در بازه های زمانی کوتاه مدت و همچنین بلند
مدت خواهد بود.