May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۹۶۱۴
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
0
مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: در 31 تیرماه سهامداران می‌توانند با حضور در جلسه مجمع از جزئیات کامل این اقدامات مطلع شوند.
پول‌نیوز - هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌گوید: درخصوص اینکه مذاکرات ما با خودروسازان جهانی در چه مرحله‌ای از اجراست و تاکنون چه اقدامات عملی در رابطه با آنها انجام شده است، به روز مجمع عمومی صاحبان سهام موکول کردیم، به‌طوری‌که در 31 تیرماه سهامداران می‌توانند با حضور در جلسه مجمع از جزئیات کامل این اقدامات مطلع شوند.

وعده رونمایی قرارداد های جدید در راه است

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، وی با بیان اینکه ایران‌خودرو یکی از شرکت‌هایی محسوب می شود که از شرایط پسابرجام بهترین استفاده را داشته است، تاکید کرد: اینکه تاکنون تبلیغات گسترده‌ای در خصوص اجرای برنامه‌ها صورت نگرفته، دلیل بر این امر نیست که هیچ اقدامی به صورت عملی صورت نگرفته است؛ بلکه تمام برنامه‌ها در حال پیگیری است و به‌زودی با تحقق و نهایی شدن هر برنامه به تدریج و مرحله به مرحله درخصوص آنها اطلاع‌رسانی شفاف و دقیقی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: «سهامداران» ایران‌خودرو در كنار «مشتریان» و «كاركنان» سه گروهی هستند كه خود را ملزم و موظف می‌دانیم تا منافع آنها را در نظر بگیریم و تامین كنیم. تلاش داریم با برآورده کردن خواسته‌ها و انتظاراتشان، از آنها حمایت کنیم. اما اعتقاد داریم زمانی باید برای سهامدار انتظار ایجاد کنیم که قابل برآورد کردن باشد که البته امروز به این مهم دست یافته‌ایم.

در ادامه به بررسی مذاکراتی که ایران‌خودرو با شرکای خارجی خود انجام داده خواهیم پرداخت، این در حالی است که ایران‌خودرو تاکنون با پژو در بحث تولید سه مدل خودروی سواری و با مرسدس‌بنز در موضوع تولید خودروهای کار و تجاری قرارداد همکاری امضا کرده است. از سوی دیگر ایران‌خودرو با چند شرکت مطرح دیگر مذاکراتی را انجام داده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مذاکره ایران‌خودرو و فیات- کرایسلر

بر اساس این گزارش، در ابتدای اسفند ماه سال گذشته یک هیات 12 نفره از شرکت خودروسازی فیات ایتالیا وارد ایران شدند و در این سفر از خطوط تولید ایران‌خودروی تهران و شرکت ایساکو بازدید کردند. در آن سفر، هیات فیات در سطح قائم‌‌مقام توسعه کسب‌‌و‌کارهای جدید به ایران سفر کرد و در بین آنها مدیرانی از بخش‌های توسعه محصول، فروش، بازاریابی و صادرات فیات نیز حضور داشتند. در سفر اول هیات فیات، فقط بررسی‌هایی برای همکاری مشترک بین فیات و ایران‌خودرو صورت گرفت و بحث تولید محصول خاصی مطرح نشد.

این در حالی است که  برخی کارشناسان، فیات را به‌عنوان چهارمین شریک تجاری ایران‌خودرو می‌دانند. به‌زعم آنها فیات شریک مناسبی برای ایران‌خودرو خواهد بود و این خودروساز ممکن است سهم بیشتری از سبد محصولات ایران‌خودرو را به خود اختصاص دهد. از سویی در حال حاضر با قرارداد جدید پژو سهم این شرکت در سبد محصولات ایران‌خودرو به 15 درصد خواهد رسید، اما با توجه به مذاکراتی که در جریان است، ممکن است سهم فیات در شراکت با ایران‌خودرو از نظر تولید بیشتر از پژو باشد. با توجه به اینکه فیات مالک کرایسلر است نه برعکس، در نتیجه فیات تکنولوژی خود را به ایران انتقال خواهد داد و در بین پلت‌فرم‌های فیات پلت‌فرم‌های مشترکی با کرایسلر نیز وجود دارد که ممکن است آنها نیز در ایران تولیدشود.

دو محصول احتمالی فیات در ایران

خبرها حاکی است برنامه اصلی ایران‌خودرو برای عرضه خودروهای جدید که با همکاری شرکای خارجی تولید خواهد شد، این است که خودروهایی تا بازه قیمتی 75 میلیون تومان را در دستور کار تولید خود قرار دهد. حال با توجه به خودروهایی که پژو قرار است در ایران‌خودرو تولید کند، احتمال تولید دو محصول فیات در ایران بیش از سایر مدل‌هاست. تیپو را می‌توان مهم‌ترین محصول فیات در ایران دانست. زیرا از نظر فنی، امکانات و طراحی می‌تواند مورد استقبال ایرانیان قرار گیرد؛ خودرویی که به‌روز به حساب می‌آید و در حال فروش در بازارهای جهانی، مخصوصا کشورهای در حال توسعه است.

هند را می‌توان امروز یکی از پایگاه‌های اصلی فروش فیات تیپو دانست. در صورتی که تیپو به بازار ایران بیاید، می‌تواند رقیبی برای چینی‌ها باشد و در همان ایران‌خودرو با پژو 301 نیز رقابت کند. با توجه به کیفیت، امکانات و فناوری تیپو می‌توان حدس زد در صورت تولید داخل، این خودرو رقیبی در بازه 55 تا 70 میلیون تومان خواهد شد. خودروی بعدی که می‌تواند محبوبیت زیادی بازار ایران به‌دست آورد، پانداست. ابعاد جمع‌و‌جور پاندا و ایمنی تایید‌شده آن باعث شده است فروش خوبی در بازار جهانی داشته باشد. در صورتی که نسخه 84 اسب‌بخاری این خودرو با گیربکس اتوماتیک و دو دیفرانسیل در بازار ایران عرضه شود، احتمال قیمت حدود 70 میلیون تومان را می‌توان برای این خودرو پیش‌بینی کرد.

ایران‌خودرو  و ژاپنی‌ها

در حالی‌که سوزوکی ژاپن سابقه همکاری با ایران‌خودرو را دارد و به نظر می‌رسد همکاری با این خودروساز ژاپنی توسعه یابد، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در رابطه با همکاری ایران‌خودرو و شرکای ژاپنی گفت: در آینده ممکن است یک شریک ژاپنی به شرکای ایران خودرو اضافه شود.

همچنین آکیرا کوبایاشی، مدیر‌عامل شرکت کانماتسو (شرکت بازرگانی مرتبط با سوزوکی) در این زمینه گفته است: ما به ایران خودرو قطعاتی عرضه می کردیم ولی به علت وجود تحریم‌ها این ارتباط کاهش پیدا کرد. در شرایط جدید به دنبال ارائه الگوهای متفاوتی از همکاری با ایران‌خودرو هستیم. کوبایاشی با اشاره به تجربه حضور شرکت سوزوکی در ایران افزود: با توجه به شناخت سوزوکی از بازار ایران امکان سرمایه‌گذاری از نظر ما در این بازار وجود دارد ولی این موضوع نیازمند اقدامات متفاوتی است.

این در حالی است که ایران‌خودرو قصد دارد علاوه‌بر سوزوکی، با داتسون از زیرمجموعه‌های نیسان نیز قرارداد همکاری امضا کند. بر اساس برنامه‌ریزی که ایران‌خودرو ترتیب داده، قرار است با سوزوکی در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای لوکس همکاری کند و با داتسون نیز در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای ارزان‌قیمت و زیر 50 میلیون تومان همکاری ترتیب داده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: