کد خبر: ۱۹۰۶۶۵
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
0
حیدر مستخدمین حسینی گفت: پرداخت حقوق‌های نجومی اگر کارشناسی می‌شد و سقف و کف آن از سوی دولت پیشنهاد داده می‌شد و مجلس آن را مورد توجه و تصویب قرار می‌داد به این روز مبتلا نمی‌شدیم.
دستمزد ها باید بر اساس خط فقر مشخص شود پول‌نیوز - حیدر مستخدمین حسینی گفت: نظام دستمزد با ساختار اقتصادی کشور متفاوت است و فاصله سقف و کف حقوق‌ها مشخص نیست و ارقامی که مصوب شده فردا می‌تواند دچار تغییرات ماهوی شود.

حیدر مستخدمین حسینی در مورد حقوق‌های نامتعارف اظهار داشت: سیاست‌هایی که در کشور اتخاذ می‌شوند مبتنی بر حلقه‌های پیوسته و زنجیره‌ای نیستند و عمدتا جزیره‌ای‌اند.

وی با بیان اینکه هراز گاهی با چنین معضلاتی مواجه می‌شویم، گفت: پرداخت حقوق‌های نجومی اگر کارشناسی می‌شد و سقف و کف آن از سوی دولت پیشنهاد داده می‌شد و مجلس آن را مورد توجه و تصویب قرار می‌داد به این روز مبتلا نمی‌شدیم.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: نظام دستمزد با ساختار اقتصادی کشور فرق دارد و فاصله سقف و کف آن مشخص نیست و این ارقامی هم که مصوب شده فردا می‌تواند دچار تغییرات ماهوی شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط رکود و بیکاری و اینکه ایجاد شغل در چند سال گذشته منتفی بوده این حقوق‌های نجومی باید با توجه به دستمزد دهک‌های پایین جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد و این امر نیازمند بازنگری جدی است.

وی افزود: موضوعی که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد دو عامل کارایی و بهره‌وری است اما تنها مواردی که در بخش حقوق و دستمزدها رعایت نمی‌شود همین دو عامل است.

وی ادامه داد: اینکه یک رقم و حقوقی تعیین می‌شود و چه افراد کار بکنند و چه کار نکنند به آنها پرداخت می‌شود اصلا منطقی نیست.

وی با بیان اینکه تعیین دستمزد و حقوق باید نظامند شود، گفت: جای کارآیی و بهره‌وری در شاخص تعیین حقوق و دستمزد خالی است.

وی با اشاره به رعایت این دو شاخص در کشورهای آمریکا، ژاپن و چین و سایر کشورهای اروپایی گفت: در همه این کشورها دستمزدها بر پایه میزان کارایی و بهره‌وری تعیین می‌شود.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه چرا در این خصوص در کشور سکوت می‌شود؟ افزود: چرا باید در تعیین دستمزدها فعالیت یک مدیر با مدیر دیگر و یا شرکتی با شرکت دیگر تمیز داده شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه نظام دستمزد ما بیمار است گفت: این مسائلی که در خصوص حقوق مدیران مطرح شد تنها یک وقفه و نارضایتی برای اقشار کم درآمد بوجود آورد و هیچ مشکلی را حل نکرد.

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه میزان دستمزدها باید بر مبنای خط فقر مشخص شود افزود: تعیین دستمزد 812 هزار تومان به عنوان حداقل حقوق درست نیست زیرا با این مبلغ اجاره خانه، خوراک و پوشاک و غیره قابل پرداخت نیست.

وی با بیان اینکه خط فقر باید در شهرهای مختلف به صورت مجزا بررسی و تعیین شود، گفت: در تهران این میزان حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان است و ممکن است در شهرهای دیگر حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان باشد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت‌ها علاقه‌ای به اصلاح این ساختار ندارند، افزود: براساس قانون خدمات کشوری دستمزد مدیران 7 برابر خط فقر دیده شده است.

وی گفت: تا زمانی که میزان حقوق و دستمزد براساس سیستم کاربردی و بهره‌وری نباشد میل وعلاقه به کارکردن با این شاخص‌ها کاسته خواهد شد.
منبع: ایلنا
برچسب ها: دستمزد ، دولت ، خط فقر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: