کد خبر: ۱۹۱۰۱۹
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
۱
سپرده گذاران ثامن الحجج با مبالغ خرد تا سقف 35 میلیون تومان وجوه خود را دریافت کردند و اما در فاز جدید از 20 تیرماه سپرده هایی تا سقف 100 میلیون تومان از سوی بانک پارسیان تعیین تکلیف می شود.
پرداخت تا سقف 100 میلیون  تومان به سپرده گذاران موسسه ثامن الحججپول‌نیوز - به دنبال مشکلات ایجاد شده برای موسسه ثامن‌الحجج و ناتوانی آن در پرداخت سپرده مشتریان، شورای پول و اعتبار، بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل پرداخت سپرده‌های این تعاونی انتخاب کرد.

در بهمن ماه سال گذشته بود که به دنبال مشکلات ایجاد شده برای موسسه ثامن‌الحجج و ناتوانی آن در پرداخت سپرده مشتریان، شورای پول و اعتبار، بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل پرداخت سپرده‌های این تعاونی انتخاب کرد.

طی این مدت به تدریج سپرده گذاران با مبالغ خرد تا سقف 35 میلیون تومان  وجوه  خود را دریافت کردند و اما در فاز جدید  از 20 تیرماه سپرده هایی تا سقف 100 میلیون تومان از سوی بانک پارسیان تعیین تکلیف می شود.

بر همین اساس چندی پیش مدیرکل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی از انتقال سپرده‌گذاری های تا سقف 100 میلیون تومان در تعاونی ثامن الحجج به بانک پارسیان خبر داد.

عباس کمره‌ای با اشاره به بازپرداخت سپرده‌های نزد ثامن تا سقف35 میلیون تومان افزود: مابقی این سپرده‌ها با سقف 100 میلیون تومان به مدت یکسال تحت عنوان سپرده در بانک پارسیان باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به تسویه یا تمدید سپرده‌گذاری ها پس از پایان یکسال مدت تعیین شده ،تصریح کرد: بانک پارسیان از محل فروش دارایی ها، دریافت اقساط تسهیلات و سایر روشها بقیه بدهی به سپرده‌گذاران را تعیین تکلیف می کند.

مدیرکل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با اشاره به تعیین بانک پارسیان از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به عنوان عاملیت رفع این مشکل ادامه داد: گام بعدی رفع نگرانی سپرده‌گذاران تعیین تکلیف سپرده‌گذاریهای تا 200 و 300 میلیون تومان است.

با شروع این پرداخت ها سپرده گذاران متعددی در تماس هستند و از نحوه پرداخت و عقد قرارداد بانک پارسیان شکایت داشتند.

در این خصوص یک سپرده گذار تصریح کرد: بانک پارسیان  تعهد نامه هایی را برای امضا در اختیار سپرده گذاران قرار می دهد با این مضمون که" 35 میلیون را دریافت و مابقی را در صورت تامین اعتبار از طرف بانک مرکزی تسویه خواهد کرد و در غیر اینصورت سپرده گذار هیچ گونه ادعایی نباید داشته باشد".

طبق این قرارداد به نظر می رسد در این مدت هیچ سودی به این مبالغ باقی مانده  تعلق نمی گیرد و در اصل افراد پس از امضای قرارداد دیگر سپرده گذار محسوب نمی شوند و بانک تنها موظف به پرداخت اصل پول آن، هم در زمان دلخواه خود است.

این روش پرداخت که البته طبق بخش نامه بانک مرکزی به اجرا در می آید موجب نارضایتی مشتریانی شده که چندین ماه منتظر دریافت سپرده های خود بوده اند و آنها معتقدند که بانک پارسیان می بایست با فروش اموال و دارایی های موسسه ثامن ضرر و زیان آنها را نیز تضمین و پرداخت کند؛ البته در یکی از بندهای بخش نامه بانک مرکزی آمده "هر گونه تصمیم گیری در خصوص پرداخت سود به حساب های انتقال یافته طی مدت قرارداد مشتریان در بانک عامل پس از نتایج ارزیابی املاک تعاونی و حصول اطمینان از تکافوی دارایی ها برای بازپرداخت اصل وجوه حساب‌های سپرده گذاران و اخذ مجوزهای لازم موکول خواهد شد"  که این نشاندهنده اینست که تضمینی برای پرداخت سود در کار نیست.

بر اساس این گزارش نحوه تنظیم قرارداد نیز مورد شکایت سپرده گذاران واقع شد چراکه در متن قرارداد قید شده سپرده گذار هیچ گونه ادعایی نباید داشته باشد که این نیز مطابق یکی از بندهای بخشنامه مبنی بر اینکه "لازم است مشتریان، قراردادی مبنی بر عدم مطالبه وجوه حساب های خود طی مدت تعیین شده را با بانک عامل منعقد کنند تا در این مدت، فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی به وجوه نقد به منظور بازپرداخت به سپرده گذاران فراهم شود" انجام گرفته است.

لازم به ذکر است گروه دیگری از شاکیان در این رابطه، افرادی با سپرده گذاری بالای 100 میلیون هستند که معتقدند سرمایه قابل توجه آنها برای حدود 10 ماه است که بلوکه شده و اگر در این مدت سود 15 درصدی نیزبه سپرده آنها تعلق می گرفت رقم بالایی می شد و این روند پرداخت و طولانی شدن زمان تعیین و تکلیف حساب ها، روز به روز به این ضرر و زیان می افزاید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
رحمان محمدی اصل
Iran, Islamic Republic of
20:14 - 1396/12/19
مدیران متخلف بانک مرکزی برای رسیدن به اهداف شخصی خود ، با شعار دروغین صیانت از سپرده های مردمی، ساماندهی موسسات را مطرح و بدون رعایت تشریفات قانونی یک مجوز کاغذی به بانک فاسد و غیر قانونی رسالت و موسسه کاسپین صادر و پس از صدور مجوز کاغذی، موسسات قانونی را برخلاف تبصره یک ماده یک قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی غیر مجاز اعلام و با هجوم سپرده گذاران مواجه و ورشکسته نموده و قبل از صدور حکم محکمه ، منحله اعلام و متوقف می نمایند تا سپرده گذاران مالباخته را چندین سال در خیابانها آواره نموده و در نهایت با پرداخت دهها هزارمیلیارد بدون سود از پول بیت المال مسلمین ، اصل سپرده ها را پرداخت و دهها موسسه را با صدها شعبه ، بدون زحمت و بدون هزینه ، یک شبه به تصرف بانک فاسد رسالت و موسسه کاسپین درآوردند؟ آیا تصرف بدون زحمت و بدون هزینه دهها موسسه ، با صدها شعبۀ آماده در سراسر کشور توسط بانک فاسد و غیر قانونی رسالت و موسسه کاسپین ، تحصیل من غیر حق نیست ؟ آیا تحصیل من غیرحق شرعاً حرام و قانوناً جرم نیست؟ گیرم که مدیران موسسات متخلف بودند آیا باید جلوی تخلف را مسدود و مدیران متخلف را مجازات و پول ملت را از حلقوم متخلفان بیرون کشید یا پولی را که باید در جهت اشتغال و ازدواج جوانان، توسعه کشور و ... هزینه شود بابت سپرده های مشتریان پرداخت نمود ؟ آیا تاوان تخلف مدیران و یا هزینه توسعه شعب بانک غیر قانونی و فاسد رسالت و موسسه کاسپین را را باید بیت المال بی صاحب مسلمین و سپرده گذاران نگون بخت پرداخت نمایند؟ کدام عقل، کدام وجدان، کدام قانون، کدام شرع این را قبول می کند که مدیران متخلف بانک مرکزی با دریافت حقوق های آنچنانی از جیب مردم و استفاده حداکثری از امکانات دولتی به بهانه ساماندهی، موسسات قانونی را با حیله و تقلب متوقف و با غارت بیت المال بی صاحب مسلمین و تضییع حقوق میلیونها سپرده گذار ، صدها شعبۀ آماده را به ناحق و بدون هزینه و بدون زحمت به تصرف اشخاص فاسد درآورد ؟ آیا غارت بیت المال بی صاحب مسلمین و تضییع حقوق ملت ، شرعاً حرام و قانوناً جرم نیست ؟ آیا این ناقض عدالت و بر خلاف اصل شخصی بودن مجازات ها نیست ؟ آیا این رانت آشکار و فساد فاحش نیست ؟ آیا این تبیض نا عادلانه وانحصاری کردن فعالیت پولی نیست؟ آیا انحصاری کردن هر نوع فعالیتی بموجب قانون اساسی ممنوع نیست؟ آیا این قبیل فسادها ملت را به نظام مقدس جمهوری اسلامی بد بین نمی کند؟ آیا بالاتر از این هم می شود به نظام ضربه زد ؟ پس چرا هر 3 قوه با اطاعت بی قید و شرط از مدیران متخلف بانک مرکزی ، برای تحقق یک امر حرام و مجرمانه تلاش می کنند ؟ و تا کی قرار است رهبر عزیز ملت در خصوص بر خورد با فساد و رانت خواری تذکر دهند و مردم ستم دیده ایران فریاد بزنند ؟ ولی عده ای با بی توجهی به آن همچنان با حیله، تقلب و عوام فریبی به فساد خود ادامه دهند؟ آیا باید به فریاد خود ادامه داده و جلوی فساد و رانت خواری را بگیریم یا با سکوت خود شریک ظلم شویم؟ آیا رسانه ها زبان گویای ملت نیستند ؟ پس چرا سکوت کردند ؟ رحمان محمدی اصل 09149303937
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: