May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۰۲۶
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
0
علیرضا مناقبی گفت: این طرح با هدف آگاه کردن مردم از سلامت محصولات غذایی و جلوگیری از ورود قاچاق کالا در کشور اجرا می‌شود.
واردکنندگان با طرح برچسب اصالت مخالفتی ندارندپول‌نیوز - رئیس مجمع عالی واردات گفت: واردکنندگان شناسنامه دار با اجرای اصل طرح برچسب اصالت مواد غذایی هیچ گونه مخالفتی ندارند.

علیرضا مناقبی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: این طرح با هدف آگاه کردن مردم از سلامت محصولات غذایی و جلوگیری از ورود قاچاق کالا در کشور اجرا می‌شود.

وی همچنین اظهارداشت: تمامی کالاهای که بر اساس قانون وارد کشور می‌شوند به ویژه کالاهای سلامت محور با نظارت سازمان غذا ودارو، سازمان استاندارد و ... است بنابراین کالاهای که از مسیر درست وارد کشور می‌شوند علی القاعده نباید مشکلی داشته باشند.

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی و عضو هیئت رئیسه مجمع واردات گفت: واردکنندگان شناسنامه دارد و قانونی با اصل و ماهیت این طرح هیچ گونه مخالفتی ندارد اما بر نحو اجرا، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ... طرح مزبور انتقاد جدی دارند چرا که هنوز زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این طرح در کشور فراهم نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد کشور باید در مسیر صحیح هدایت شود، افزود: افراد شناسنامه دار و قانون مند هیچ وقت از شفافیت هراسی ندارند و از طرح‌های که موجب شفافیت در جامعه می‌شوند حمایت و استقبال می‌کنند.

مناقبی تاکید کرد: بخش خصوصی قانون مند، شفاف و شناسنامه دار همیشه در کنار دولت است و هیچگاه با طرح‌های شفاف سازی مخالفتی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: طرح برچسب اصالت نه تنها در مقابله با قاچاق مؤثر نبوده بلکه موجب تطهیر قاچاق و اصالت دادن به کالاهای غیراصیل شده است.

مناقبی افزود: این طرح پتانسیل محدودسازی پدیده شوم قاچاق را ندارد و باید یک نسخه کامل و آزموده شده برای مواجهه با قاچاق درنظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: عدم امکان تقلب در برچسب‌ها یک اصل اولیه برای تضمین چنین پروژه‌هایست ولی وقتی برچسبی که می‌خواهد تضمین‌کننده اصالت کالا باشد به شکل تقلبی در بازار عرضه می‌شود چگونه می‌توان به مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر داد که این برچسب خود اصالت دارد؟

رئیس مجمع واردات ادامه داد: از سوی دیگر برچسب اصالت باید این امکان را فراهم سازد که مصرف‌کننده میان کالای اصلی و کالای قاچاق بتواند تمایز قائل شود. بارها برچسب اصالت از سوی فعالان اقتصادی تست شده و متاسفانه نه تنها شاهد پاسخ‌های نادرست بوده‌اند بلکه حتی نام کالا را هم اشتباه اعلام کرده است.

وی افزود: حتی واردکنندگان نیز از بابت چگونگی پاسخ‌های استعلام‌های انجام گرفته از سوی مصرف‌کنندگان دغدغه خاطر دارند چرا که برخی همکاران به‌دلیل خطای شرکت پشتیبان در پاسخ‌دهی به استعلام‌های مصرف‌کنندگان دچار ضرر و زیان هنگفتی شده‌اند.

مناقبی بیان داشت: علاوه بر این طرح‌هایی که برای مقابله با قاچاق ترتیب داده می‌شوند نباید دست‌اندازآفرین مسیر تجارت قانونی باشند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل برای اثر بخشی طرح برچسب اصالت اینکه چنین طرحی نباید با رویکرد درآمدزایی برای دولت یا بخش خصوصی دنبال شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: