May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۲۱۱
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
0
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه هنوز حدود 80 درصد صنعت ما به کل دولتی است و صنایع خصوصی حدود 20 تا 25 درصد بیشتر نیستند و اینها از لحاظ مالی توان‌شان کم است.
پول‌نیوز - روز گذشته آماری منتشر شد مبنی‌بر ثبت افت تولید برای خودروسازان خصوصی؛ براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، پنج شرکت بخش خصوصی شامل «مدیران‌خودرو»، «خودروسازان راین»، «گروه بهمن»، «کرمان موتور» و «دیار‌خودرو»، طی چهار ماه ابتدای سال جاری 26هزار و 292 خودرو تولید کرده‌‌اند که نسبت به سال گذشته افت 19 درصدی داشته است.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، در این میان نام گروه بهمن نیز به چشم می‌خورد. طبق آمار منتشر شده تیراژ یک هزار و 214 دستگاهی «گروه بهمن» در چهارماه ابتدایی، نشان از افت 31.5 درصدی تولید در این شرکت دارد. گروه بهمن در حال حاضر مزدا3، لندمارک و آسا را مونتاژ می‌کند.

حمیدرضا داود‌زاده به سمت مدیرعاملی مركز بهمن‌موتور گروه بهمن درباره آمار اعلام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت این آمار را رد می‌کند و به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این آمار غلط است و شاید درباره سواری باشد. درمجموع ما رشد حداقل 20 درصدی داشته‌ایم. هنوز اتفاقی رخ نداده است که آمار اعلام شود. ما افزایش تولید هم داشته‌ایم، در واقع تولید ما مانند سال گذشته و فروش‌‌مان هم افزایش داشته است. باید مشخص شود اصلا راجع به چه مدل خودرویی چنین آماری داده شده است؟! حدود پنج هزار و خرده‌ای ماشین تولید کرده‌ایم و حدود شش‌هزار و پانصد دستگاه فروخته‌ایم و حداقل بین 20 تا 30 درصد از پارسال بیشتر فروش داشته‌ایم. در این آمار شاید فقط سواری را ذکر کرده‌اند. از دیگر سو، تولید سواری ما تا آخرسال بالاتر هم خواهد رفت.»

مدیرعامل بهمن‌موتور، در مورد این که آیا در تولید سواری افت داشته‌اید نیز می‌گوید: «ما در تولید سواری هم افت نداشته‌ایم. اگر هم بوده به دلیل خواست شخصی خود شرکت بوده است. مثلا در مزدا 3 افزایش تولید داشته‌ایم اما در آسا کمتر بوده است که از ماه آینده تولیدش دوباره آغاز می‌شود یا لند مارک را خودمان در برنامه تولید نداشتیم. در مجموع  آمار تولید ما به مراتب فروش‌مان بیشتر و تولیدمان هم به همان اندازه است. سرجمع تولید ما که شامل وانت و سواری می‌شود، بیشتر از سال قبل است.»

مشکل کمبود نقدینگی؛ آفت بخش خصوصی

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم درباره آمار اعلام شده برای افت تولید شرکت‌های خودروسازی خصوصی به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این آمار قابل‌تامل است. صنایع خودروسازی دولتی در زمانی که مشکل تحریم‌ها کمتر شد؛ با توجه به ساختاری که داشتند، به نظر سریعا توانستند به تولید معمول‌شان بازگردند. حالا مجموعا فکر می‌کنم هر کدام از اینها روزانه دو هزار و اندی تولید خودرو دارند. منتها برداشت من این است که خودروسازهای خصوصی به دلیل مشکلات نقدینگی و رکودی که در بازار است، نتوانستند خودشان را با این شرایط وفق دهند و تولیدشان را در حد سابق نگه‌ دارند.»

این نماینده مجلس درباره نقش حمایتی دولت و وزارت صنعت از این خودروسازی‌های خصوصی می‌گوید: «متاسفانه هنوز حدود 80 درصد صنعت ما به کل دولتی است و صنایع خصوصی حدود 20 تا 25 درصد بیشتر نیستند و اینها از لحاظ مالی توان‌شان کم است. این یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که صنایع خصوصی ما با آن روبه‌رو هستند، نداشتن توان مالی مناسب مشکلات ایجاد می‌کند، مگر این که صنایع خصوصی با جوینت‌ونچرهایی که با بخش خصوصی خارج از کشور می‌کنند، بتوانند سرمایه و نقدینگی لازم را داشته باشند. اگر نه مادامی که به این شکل باشد،
 قطعا در این شرایط نامناسب، دولت هم خیلی نمی‌تواند به اینها نقدینگی تزریق کند، چون خودش مشکلات زیادی دارد.»

راه‌حل خروج از افت خودروسازی خصوصی

گرمابی، درباره راه حل خروج شرکت‌های خصوصی از شرایط پیش آمده می‌گوید: «راه حل این است که بستر برای ورود سرمایه‌گذارهای خارجی فراهم شود. همچنین سرمایه ایرانی‌هایی که در همین اطراف هستند، مورد استفاده قرار گیرد تا بخش خصوصی بتواند توان و پتانسیل برای رقابت در بازار فعلی داشته باشد. اما در شرایط فعلی دولت توان پشتیبانی مالی از این شرکت‌ها را ندارد.

تمهیدات دیگر هم برای جذب سرمایه برای کمک به این شرکت‌های خصوصی خودروسازی زمان می‌برد و باید برایش برنامه داشت که لازمه‌اش  برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است. این برنامه‌‌ها را باید اعلام کرد تا سرمایه‌گذاران بدانند برای چند سال آینده چه حسابی می‌توانند باز کنند تا این سرمایه‌ها وارد تولید شود.

اگر شرایط مناسب نباشد، عدم اطمینان از آینده وجود داشته باشد و سرمایه بخش خصوصی وارد تولید نشود، باز هم کماکان این مشکلات را در بخش خصوصی خواهیم داشت.»براساس این آمار تنها دو خودروساز خصوصی؛ یعنی «مدیران‌خودرو» و «دیارخودرو» توانسته‌اند رشد تولید را در کارنامه چهارماهه خود ثبت کنند.

بر این اساس «مدیران‌خودرو» با تیراژ 15 هزار و 515 دستگاهی توانسته است رشد 28 درصدیدر مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته را به خود اختصاص دهد. این شرکت انواع مدل‌های ام‌وی‌ام و چری را تولید می‌کند. پس از آن، «دیار خودرو» با تولید 14 دستگاهی سابرینا در چهار ماه ابتدایی سال جاری توانسته رشد 57 درصدی را از آن خود کند. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته تنها 8 دستگاه خودرو تولید کرده بود.

در این میان اما «کرمان‌موتور» که سال گذشته روند رو‌به‌رشدی داشت، با تولید 9 هزار و 524 دستگاه خودرو در چهارماهه نخست سال جاری، افت 47.3 درصدی را تجربه کرده است. این شرکت لیفان و جک را تولید می‌کند. پس از کرمان‌موتور، تیراژ یک هزار و 214 دستگاهی «گروه بهمن» در چهارماه ابتدایی نشان از افت 31.5 درصدی تولید در این شرکت دارد.

گروه بهمن در حال حاضر مزدا3، لندمارک و آسا را مونتاژ می‌کند. آمارها همچنین نشان از کاهش تولید 94.7 درصدی «خودروسازان راین» دارد؛ به‌طوری‌که این شرکت در چهارماه ابتدایی سال جاری تنها توانسته است 25 دستگاه خودرو تولید کند. خودروسازان راین در حال حاضر تنها به تولید ولیکس‌سی30 مشغول است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: