April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۰۶۹
۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
0
 پول‌نیوز -اضافه وزن و چاقی، امروزه به‌طور روز افزونی شایع شده است. افراد مبتلا به اضافه وزن برای کنترل وزن خود و کاهش آن باید از یک رژیم غذایی علمی پیروی کنند تا وزن کاهش یافته، برگشت نداشته باشد. ولی برای دستیابی به این امر باید موارد ضروری رعایت و مدنظر قرار گرفته شود.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این نکته گفت: «اولین و موثرترین قدم در کاهش وزن اصولی، مراجعه به یک متخصص تغذیه است تا رژیم‌های غذایی علمی و اصولی به فرد ارائه شود.»

وی در ادامه افزود: «رژیم‌های غذایی غلط و سرخودی که در آن مقدار نان، برنج، بیسکویت، کیک و شیرینی بیش از حد محدود شود، باعث کاهش آب بدن می‌شوند نه چربی بدن. درست است که آب بدن به راحتی و به سرعت کم می‌شود و در نگاه اول فرد احساس می‌کند که کاهش وزن اتفاق افتاده است ولی این کاهش در آب بدن به سرعت به حالت قبلی برخواهد گشت. در اغلب موارد برگشت وزن کاهش داده شده به این علت است. علاوه بر این، در صورتی که در رژیم‌های غذایی کاهش وزن، آب بدن کم شود، اختلالات زیادی در اعصاب و روان، پوست و مو اتفاق می‌افتد. بنابراین از آنجایی که مشکل اصلی در اضافه وزن، زیاد بودن چربی بدن است نه آب بدن، پس باید در درمان آن نیز چربی بدن کم شود.»

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با تاکید بر اینکه در یک برنامه غذایی علمی و اصولی برای کاهش وزن نوع غذای مصرفی اهمیت زیادی ندارد، توضیح داد: «در رژیم‌های غذایی که در آنها برنامه غذایی روزانه به فرد داده و از او خواسته می‌شود تا هر روز یک غذای معینی را مصرفی کند از نظر علمی اعتباری ندارند. در این رژیم‌ها چون فرد مجبور می‌شود در هر روز غذایی را که از او خواسته شده است، مصرف کند بسیار اذیت می‌شود و معمولا این رژیم‌ها دوام چندانی ندارند و فرد از این رژیم خسته شده و آن را کنار می‌گذارد. در یک برنامه غذایی علمی، متخصص تغذیه نباید فرد را مجبور به صرف غذای خاص در یک روز معین کند بلکه براساس تنوع غذایی که خود فرد مصرف می‌کند باید برنامه غذایی تنظیم شود تا او هر روز بتواند هر غذایی را که دلش خواست را بخورد و در این صورت از ادامه رژیم هم خسته نخواهد شد.»

اسماعیل‌زاده همچنین با بیان اینکه در یک برنامه غذایی علمی نیازی به مراجعات هفتگی برای تعویض رژیم نیست، گفت: «افرادی که بیمار را هر دو هفته یکبار فراخوان می‌کنند تا برنامه‌های غذایی خود را عوض کنند عمدتا به دنبال سود هستند و به فکر سلامت بیمار نیستند. از نظر علمی، بیمار باید هر ماه برنامه غذایی را بر اساس کاهش وزنی که اتفاق افتاده است با نظر متخصصین تغذیه تعویض کند. بنابراین مراجعه هفته به هفته به متخصص و صرف هزینه‌های زیاد در هر بار مراجعه در یک کاهش وزن علمی جایگاهی ندارد.»

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در نهایت با هشدار اینکه کاهش وزن در پی پیروی از رژیم‌های غذایی پرپروتئین، به‌راحتی قابل برگشت است، خاطرنشان کرد: «رژیم‌های غذایی پرپروتئین که در آنها مقادیر زیادی تخم‌مرغ، انواع گوشت‌ها، حبوبات و آجیل‌ها و لبنیات قرار می‌گیرند به علت تسریع در تخلیه آب بدن باعث کاهش وزن سریع می‌شوند. افراد ناآگاه، با تجویز چنین برنامه‌های غذایی سعی در جلب توجه بیمار به علت سرعت کاهش وزن دارند این در حالی است که این وزن کاهش یافته چون به‌علت کاهش آب بدن رخ می‌دهد نه چربی بدن به‌راحتی قابل برگشت است و معمولا وزن اضافه شده در برگشت بسیار بیشتر از وزن کاهش داده شده خواهد بود.»

منبع:سلامانه 
برچسب ها: کاهش وزن ، چاقی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: