May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۱۶۶
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
0
پول‌نیوز - معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه «تکمیل و راه اندازی 36 طرح مهم و ملی» گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، پنج طرح از 36 طرح مهم و ملی با سرمایه گذاری پنج هزار و 700 میلیارد ریال و اشتغال یک هزار و 850 نفر راه اندازی شده است.

حسین ابویی مهریزی افزود: با تکمیل و راه اندازی این 36 طرح مهم و ملی 130 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری وارد مرحله بهره برداری می شود.

وی با تاکید بر این که این طرح ها در 20 استان کشور مستقر هستند و کل کشور از آن بهره مند خواهد شد، گفت: با تکمیل و راه اندازی این طرح ها 13 هزار و 300 شغل مستقیم ایجاد می شود.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره شاخص های انتخاب این طرح ها گفت: این 36 طرح با توجه به نقشی که می توانند در کمک به صادرات غیرنفتی کشور، تامین مواد اولیه برای زنجیره تولید، ارتقای نسبی درون زایی و برونگرایی اقتصاد، کاهش نیاز به واردات و همچنین جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش داشته باشد، انتخاب شدند.

ابویی مهریزی با اشاره به این که سه پروژه فولادی تا مهرماه امسال به بهره برداری می رسد، گفت: با راه اندازی 14 طرح فولادی موجود در پروژه تکمیل و راه اندازی 36 طرح مهم و ملی، 19.2 میلیون تن به ظرفیت زنجیره تولید فولاد – از کنسانتره تا گندله، آهن اسفنجی، شمش و نورد – اضافه می شود.

وی اضافه کرد: این طرح ها همچنین 27 هزار تن ظرفیت جدید در زنجیره ارزش مس ایجاد می کند و 4.5 میلیون تن به ظرفیت سیمان، 150 هزار دستگاه به ظرفیت تولید لوازم خانگی، 2.6 میلیون تن به ظرفیت تولید در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین 165 هزار تن به ظرفیت صنایع سلولزی اضافه می کند.

ابویی مهریزی با اشاره به اینکه سه طرح از این طرح های مهم و ملی مربوط به صنعت خودرو و قطعات خودرو است گفت: با راه اندازی این سه طرح، معادل 184 هزار دستگاه به ظرفیت تولید خودروی کشور اضافه می شود.

به گفته وی ، این طرح ها همچنین سه هزار و 500 تن به ظرفیت تولیدات دارویی، 2 میلیون و 300 هزار دستگاه به ظرفیت تجهیزات صنعت برق، 105 هزار تن به ظرفیت فرآوری صنایع غذایی، 28 هزار تن به ظرفیت محصولات شیمیایی، 400 هزار تن به ظرفیت کانی غیرفلزی (کک) و یک تن به ظرفیت تولید طلای کشور اضافه می کند.

به گزارش ایرنا، در برنامه های ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی، هفت طرح برای اجرا در وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1395 تعیین شده است. این طرح ها شامل طرح های «رونق تولید و تعیین تکلیف هفت هزار و 500 واحد تولیدی مشکل دار با هدف فعال کردن آنها»، «ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار»، «ارتقای رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات»، «مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری»، «افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان 10 میلیارد دلار در سال 1395 نسبت به سال 1394»، «تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد» و «تکمیل و راه اندازی 33 طرح مهم و ملی» می شود.

معاون طرح وبرنامه وزیرصنعت، معدن و تجارت پیش از این نیز در مورد برنامه « تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد » به عنوان یکی دیگر از هفت طرح اولویت دار تصویب شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای این وزارتخانه، گفت: تا پایان تیرماه یک هزار و 508 پروژه راه اندازی شده است.

ابویی مهریزی حجم سرمایه گذاری برای بهره برداری از این یک هزار و 508 پروژه را حدود 110 هزار میلیارد ریال ( 11 هزار میلیارد تومان) ذکر کرد و افزود: با راه اندازی این طرح ها، 26 هزار و 600 شغل مستقیم ایجاد شده است.

وی در مورد پراکندگی استقرار این پروژه ها گفت: در هر استان چند پروژه راه اندازی شده است و به این ترتیب، اشتغال زایی این پروژه ها شامل کل کشور می شود.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد کل طرح های صنعتیِ با پیشرفت بالای 60 درصد را هشت هزار و 500 طرح اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه عملیاتی که به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرده ایم، مقرر شده است تعدادی از این طرح ها را تا پایان امسال به بهره برداری برسانیم و تعدادی را نیز تکمیل نسبی کنیم و پیشرفت فیزیکی آنها افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس این برنامه، امسال پنج هزار و 400 طرح صنعتیِ با پیشرفت بالای 60 درصد راه اندازی و به بهره برداری می رسد؛ به عبارتی در هر فصل یک هزار و 350 طرح باید به بهره برداری برسد.

ابویی مهریزی، سرمایه گذاری انجام شده برای این پنج هزار و 400 طرح صنعتیِ با پیشرفت بالای 60 درصد را 220 هزار میلیارد ریال(22 هزار میلیارد تومان) عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این طرح ها، 90 هزار شغل مستقیم ایجاد می شود.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه، این پروژه ها شامل همه رشته های صنعتی می شود، گفت: تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام از چند جنبه قابل توجه است: نخست اینکه، این طرح در سراسر کشور اشتغال پایدار ایجاد می کند؛ علاوه بر این، راه اندازی این پروژه ها به افزایش تولید ختم و به این ترتیب زنجیره ارزش با سهم بیشتر داخلی تکمیل نسبی می شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: