April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۸۸۴۹
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
0
اکبری به چگونگی اولویت بندی در نگهداری ابنیه فنی اشاره کرد و افزود: از مجموع 350هزار پل موجود در شبکه راه های کشور، 6هزار دستگاه پل بزرگ در جاده ها و 2 هزار دستگاه پل بزرگ در راه های روستایی وجود دارند که از مجموع این هشت هزار پل بزرگ حدود 600 دستگاه در جاده ها و 200 دستگاه در راه های روستایی به تعمیرات اضطراری نیاز دارند.
 پول‌نیوز -مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با تاکید بر اینکه «حال ابنیه فنی خوب نیست» گفت: حدود 800 پل بزرگ در راه های شریانی و روستایی به تعمیر اضطراری نیاز دارند.

 رضا اکبری به وضعیت کنونی ابنیه فنی در حمل و نقل جاده ای گفت: به دلیل اینکه در سال های گذشته مشکلات پل ها و تونل ها به طور جدی برطرف نشده است، حال ابنیه فنی خوب نیست و بسیاری از پل ها دچار آب شستگی شده اند و وقوع سیل می تواند به راحتی آنها را تخریب کند. 

به همین دلیل بیش از 500 دستگاه پل بزرگ نیاز مبرم به تعمیرات اساسی مانند تنظیم بستر، هیدورلیک، پی و فونداسیون، تعمیرات سازه، ستون سازی و روسازی دارند. 

وی افزود: تونل ها از وضعیت بهتری نسبت به پل ها برخوردارند و با وجود نزدیک به 360 تونل موجود در شبکه راه های کشور، خوشبختانه نیاز چندانی به تعمیر جدی و اساسی ندارند.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه «برای نگهداری ابنیه فنی به اعتباری معادل پنج هزار میلیارد ریال برای پنج سال متوالی نیاز است» گفت: اکنون کمتر از 200 میلیارد ریال به این حوزه تخصیص داده می شود و ما نیز براساس اولویت بندی و به نسبت وضعیت اضمحلال و شدت تخریب، برای بهسازی و نگهداری ابنیه فنی اقدام می کنیم. اما به طور حتم با توجه به وضعیت مالی کشور چنین اعتباری تخصیص نمی یابد؛ به همین دلیل در نظر داریم با استفاده از اسناد خرانه اسلامی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی ابنیه فنی را مدیریت و نگهداری کنیم.

اکبری به چگونگی اولویت بندی در نگهداری ابنیه فنی اشاره کرد و افزود: از مجموع 350هزار پل موجود در شبکه راه های کشور، 6هزار دستگاه پل بزرگ در جاده ها و 2 هزار دستگاه پل بزرگ در راه های روستایی وجود دارند که از مجموع این هشت هزار پل بزرگ حدود 600 دستگاه در جاده ها و 200 دستگاه در راه های روستایی به تعمیرات اضطراری نیاز دارند.

وی با اشاره به پراکندگی پل های آسیب دیده در کشور از نظر توزیع فراوانی خاطرنشان کرد: اکثر این پل ها در حاشیه سواحل خلیج فارس، دریای خزر و استان های سیل خیز مانند کرمان، ایلام و خوزستان به دلیل شرایط جوی متفاوت از نظر خوردگی، اضمحلال مواد و مصالح واقع هستند.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در ادامه به گزارش ارائه شده از وضعیت ابنیه فنی به وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این گزارش که توسط وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی باهدف تخصیص بودجه مشخص به راهداری ارائه شد، در روند اجرایی قرار گیرد و محقق شود تا بتوانیم ابنیه فنی را ارتقا دهیم.

اکبری در ادامه از انجام عملیات نگهداری تونل امیرکبیر در محور کرج-چالوس هم زمان با عبور بار ترافیکی خبر داد و یادآورشد: طبق قرارداد با پیمانکار تصمیم بر تثبیت سقف تونل با پوشش فلزی و استفاده از روش «راک بولت*» بعد از عملیات لق گیری گرفته شد.

* راک بولت از وسایل و امکانات جدید کم نظیر و شاید بی نظیر در رشته عمران و راه سازی است؛ استفاده از آن که در واقع همان بولت ها و میلگردهای مخصوص اتصال و استحکام بین سنگ و سازه یا مصالح است که کار را بین خاک و سازه و یا استحکام آن انجام می دهند که در این صورت به این نوع از میلگرد و بولت، انکر نیز گفته می شود. 

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی پانزدهم شهریورماه امسال در آیین رونمایی از سامانه مدیریت روسازی راه های شریانی کشور، ارزش راه های کشور را بیش از 2 تریلیون ریال (200 هزار میلیارد تومان) اعلام و تاکید کرد: موظفیم این ثروت ملی و امانت را به بهترین روش نگهداری کنیم.
منبع: ایرنا
برچسب ها: پل ، سازمان راهداری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: