کد خبر: ۱۹۹۴۴۸
۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
0
آذربايجان يازدهمين شريك تجاري ايران شدپول‌نیوز - رايزن بازرگاني صنعتي و معدني ايران در جمهوري آذربايجان با اشاره به صعود يك پله‌اي حجم تجارت ايران و آذربايجان در يك ماهه اخير گفت: آذربايجان در پنج ماهه نخست سال‌ جاري يازدهمين شريك تجاري ايران شد.

به گزارش گروه بازرگانی پول‌نیوز، محمد ابراهيم نقي‌زاده با بيان اين مطلب در باکو گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ایران 282 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال، 154درصد و از نظر نظر وزنی نیز 189 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت 737 هزار تن کالا به جمهوری آذربایجان صادر شده است، گفت: برگزاري نمايشگاه در باكو اقدام بسيار سنجيده و مناسبي بود چرا كه هم اكنون آذربايجان اصلاحات اقتصادي و توجه به تجارت و سرمايه‌گذاري را در برنامه‌هاي اقتصادي خود گنجانده است. به همين دليل ايران مي‌تواند از اين فرصت به نفع توسعه صادرات در اين كشور استفاده كند.

وي با بيان اينكه هم‌اكنون 3 خط تعرفه‌اي 5، 10 و 15 درصدي در گمركات آذربايجان وجود دارد، خاطرنشان كرد: به دنبال بازنگري در برنامه‌هاي اقتصادي آذربايجان خطوط تعرفه‌اي اين كشور به 2 خط تعرفه‌اي كاهش خواهد يافت.

نقي‌زاده اضافه كرد: كاهش نظام تعرفه‌اي به منظور تشويق توليد و صنايع داخلي اين كشور است ضمن اينكه ايران منتظر است تا بعد از اصلاحات اقتصادي و تدوين قانون جديد تجارت در اين كشور مذاكره بر سر امضاي تجارت ترجيحي بين دو كشور را به انجام رساند.

وي خاطرنشان كرد: كاهش قيمت نفت و ارزش پول ملي آذربايجان در سال 2016 باعث شده كه بسياري از كالاهاي ايراني با برندهاي خارجي و حتي برندهاي اروپايي قابل رقابت باشد و به علت قيمت رقابتي بتواند توجه مصرف كنندگان آذري را به خود جلب كند.

وي با اشاره به نمايشگاه تخصصي ايران پروژه يادآور شد: هم‌اكنون ما دومين تجربه برگزاري نمايشگاه در آذربايجان را داريم و با توجه به حضور شركت‌هاي مختلفي از نفت و گاز، شركت‌هاي خودروسازي، ساخت اتوبوس، صنايع وابسته مانند تايرسازي و همچنين شركت‌هاي فعال در زمينه آب‌وفاضلاب مي‌توانيم سهم خودمان را از بازار كشور آذربايجان افزايش دهيم.

نقي‌زاده همچنين اضافه كرد: آذربايجان تقويم نمايشگاهي مرتبي دارد اما مقياس نمايشگاه‌هاي آذربايجان قابل مقايسه با نمايشگاه‌هاي كشورمان نيست.

وي همچنين اظهار داشت: به علت بهبود روابط سياسي ايران و آذربايجان بايد روابط تجاري و اقتصادي دو كشور نيز گسترش يابد به همين دليل از ابتداي سالجاري تاكنون 5 همايش اقتصادي بين فعالان اقتصادي دو كشور برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

رايزن بازرگاني كشورمان در باكو در عين حال اظهار داشت: بازار آذربايجان يك بازار 10 ميليون نفري است  اما موقعيت استراتژيك دارد و دروازه ورود ايران به روسيه محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: از موقعيت استراتژيك آذربايجان مي‌توان به عنوان پايگاه صادراتي ايران استفاده و به كشورهاي همجوار محصولات كشورمان را صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، دومين نمايشگاه تخصصي ايران پروژه در باكو با مجوز سازمان توسعه تجارت و به همت شرکت پارس پگاه تجارت هم اکنون در باکو اکسپو سنتر آذربایجان در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه که تا 31 شهریور دایر است، 54 شركت ایرانی آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در زمینه های مختلف به معرض نمایش گذاشته اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: