May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۰۶۸۰
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
0
رنو برای اولین‌بار در ایران مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را تاسیس خواهد کرد که مطابق با استانداردهای رنو اداره می‌شوند.
پول‌نیوز - روز گذشته در دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور و کارلوس گون مدیرعامل رنو، منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و تیری بلوره قائم‌مقام مدیرعامل رنو توافق‌نامه همکاری امضا کردند که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، توافق‌نامه استراتژیک رنو با قراردادهای قبلی که تا به حال با خارجی‌ها بسته شده، متفاوت است.

بر این اساس ضمن اینکه رنو همکاری‌های کنونی خود با دو شریک سایپا و ایران‌خودرو را در قالب جوینت‌ونچر رنو پارس همچنان ادامه خواهد داد، برای اولین‌بار در ایران مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را تاسیس خواهد کرد که مطابق با استانداردهای رنو اداره می‌شوند.

طبق این توافق‌نامه رنو اکثریت سهم را خواهد داشت و با سهم 60 درصد طرف فرانسوی و 40 درصد طرف ایرانی، قرار است شرکت رنو ایران تاسیس شود که به دنبال آن رنو در ایران به صورت نقدی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و پس از آن این شرکت در مرحله اول بین 300 تا 400 میلیون دلار سرمایه به ایران خواهد آورد.

  میراث فیات در اختیار رنو
‏‎
سایت بن‌رو یکی از بهترین خطوط پیش‌رنگ را در ایران دارد که در دهه 80 توسط بخش‌خصوصی برای تولید خودروهای فیات و با تکنولوژی که توسط همین شرکت ایتالیایی به ایران آمد، در ساوه تاسیس شد. اما پس از خروج فیات در همان نیمه اول دهه 80 از ایران به دلایل اقتصادی و سیاسی، گروه خودروسازی سایپا این شرکت را خریداری کرد.

با این‌حال وقتی از سال گذشته و پس از رفع تحریم‌های اقتصادی، زمزمه‌های بازگشت فیات به ایران شنیده شد، بر‌خلاف آنچه تصور می‌شد بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیایی با ایران‌خودرو بر سر میز مذاکره نشست و موضوع استفاده دوباره فیات از بن‌رو به کلی منتفی شد.در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر آماده‌سازی سایت «بن‌رو» برای فروش به رنو منتشر شده بود.

در حالی که پیش از این، بارها صحبت‌هایی مبنی بر رقابت چانگان و رنو برای خرید این شرکت مطرح شده بود. حالا با توجه به اینکه این سایت به عنوان بدهی شرکت سایپا به «ایدرو» سپرده شده، درنهایت این شرکت ایتالیایی‌ساز، به رنوی فرانسوی رسید.

 توافق در غیاب مدیران خودروسازی کشور

اگرچه خصوصی‌سازی کامل صنعت خودرو ازجمله مهم‌ترین پروژه‌هایی به‌شمار می‌رود که در دولت یازدهم بیش از پیش بر آن تاکید شد، اما نکته‌ای که در مورد این توافق‌نامه توجه را جلب می‌کند، حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و امضای آن توسط رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، آن هم در حالی که هیچ‌کدام از مدیران خودروساز کشور حضور نداشتند.

این موضوع نشان‌دهنده نبود عزم جدی برخلاف ادعاهایی است که مطرح می‌شود و تاییدکننده مسیر طولانی است که صنعت خودروسازی کشور باید تا رسیدن به خصوصی‌سازی واقعی بپیماید. برنامه‌ای که بیشتر حرفش در میان است تا چیزی که در عمل قابل مشاهده باشد.

بر این اساس به گزارش «دنیای‌خودرو» به نقل از روابط عمومی گروه خودروسازی رنو، وزیر صنعت در این خصوص گفت: «ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به‌روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند که استانداردهای ایمنی و کیفیت را دارا هستند.»  محمدرضا نعمت‌زاده همچنین افزود: «شرکت‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ایران، شریکی ایده‌آل برای به انجام رساندن این پروژه است.»

‏‎کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز گفت: «بازار خودرو ایران تا سال 2020 دو میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیتی غیر‌قابل انکار است. به گفته وی امضای این توافقنامه، مهر تاییدی بر انتخاب‌های استراتژیک رنو در ایران است و این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می‌دهد.»

در این راستا جوینت‌ونچر جدید شامل یک مرکز مهندسی و خرید خواهد بود که قطعه‌سازان داخلی را حمایت خواهد کرد. در قالب این جوینت‌ونچر، یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال نیز فعال خواهد شد. با این حساب مجموع ظرفیت تولیدی گروه رنو در ایران 350 هزار دستگاه خواهد بود. ‏‎دو خودروی سیمبل و داستر جدید اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می‌رسند.

 رنو، چند گام جلوتر از خارجی‌های دیگر

پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خودروسازان خارجی ازجمله پژو، ناگهان همکاری خود با شرکای ایرانی خود را رها کردند و از کشور خارج شدند. اما رنو که در حال حاضر تندر، تندر پیکاپ، ساندرو و ساندروی استپ‌وی را در ایران تولید می‌کند، فعالیت خود را در ایران از سال 2003 با تاسیس یک جوینت‌ونچر با دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو آغاز کرد و با همکاری شرکای خود تاکنون به‌صورت مداوم 500 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کرده است.

شاید بتوان همیـن موضوع را دلیــل مهمی بر متفاوت دانستن این توافق‌نامه با قراردادهای دیگری که خودروسازان خارجی با شرکای ایرانی داشته‌اند، دانست. در همین زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جزئیات این توافق‌نامه در یکی از اظهارنظرهای خود با تاکید بر اینکه برنامه‌هایی برای صادرات تولیدات رنو در ایران وجود دارد، تصریح کرد: «یکی از مطالعات مشترکی که انجام داده ایم بازار است. بالاخره خودرو باید فروخته شود. مدل‌هایی که استفاده شده از آن نوع  مدل‌هایی است که بازار خواهد داشت و درکنارش چون 30 درصد تولید را بالاجبار برای صادرات درنظر گرفتیم، تنها هدف بازار ایران نیست بلکه بازار خارج را هم درنظر داریم و بعضی از مدل‌ها جنبه صادراتی دارد.»

بر این اساس یک کارشناس خودرو در این رابطه به «دنیای خودرو» گفت: «با توجه به اینکه پیش از امضای این توافق‌نامه، بازاریابی رنو در خاورمیانه انجام شده است و برنامه‌های مشخصی برای صادرات خودروهای این شرکت وجود دارد، می‌توان گفت این شرکت در همکاری با ایران، نسبت به پژو و سیتروئن چند گام جلوتر است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: