April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۳۱۵
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
0
رئیس پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و زایمان هم درباره میزان مرگ‌ومیر مادران باردار حین زایمان و پس از آن گفت: در ایران 20در 100هزار نفر است که گرچه در مقایسه با آمار جهانی مقدار مناسبی است، اما تلاش می‌شود کاهش یابد.
سزارین ایرانی‌ها؛ سه برابر بیش از دنیاپول‌نیوز -درحالی‌که سرانه سزارین در دنیا ۱۵درصد است، رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید که این آمار در ایران بیش از ۳برابر است.

دکتر ناهید خداکرمی‌ با بیان اینکه 49درصد زایمان‌ها در ایران به‌صورت سزارین انجام می‌شود، گفت: این درحالی است که طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باید فقط 15درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین باشد.

 وی افزود: طبق استانداردهای بهداشت جهانی 85درصد زنان باردار می‌توانند بدون هیچ مداخله‌ای زایمان طبیعی داشته باشند و باقی نیز درصورت احتمال خطر برای مادر یا جنین باید سزارین شوند.

رئیس انجمن مامایی کشور درخصوص عوارض سزارین نیز گفت: مشکلات ناشی از داروهای بیهوشی و آسیب به سیستم ادراری ازجمله عوارض سزارین برای مادران است؛ همچنین درصورت انجام سزارین قبل از موعد ممکن است مشکلات ریوی مانند آسم، برای نوزادان ایجاد شود.

وی ادامه داد: با اینکه طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم با اطلاع‌رسانی به مادران باردار میزان سزارین در کشور را که بالای 50درصد بود کاهش دهیم، اما آمار سزارین در ایران هنوز بالاست و این برای کشور ما که از نظر پزشکی بسیار پیشرفته است، پسندیده نیست.

خداکرمی با تأکید بر لزوم کاهش میزان سزارین در کشور گفت: برای این منظور لازم است علاوه بر فراهم‌کردن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم پزشکی، فرهنگسازی در سطح عمومی به‌ویژه از طریق رسانه‌ها صورت گیرد.

 البته اکنون 200مرکز خصوصی مشاوره در سراسر کشور برای ارائه آموزش‌های لازم درخصوص زایمان طبیعی و مشاوره‌های قبل از بارداری دایر هستند و لازم است مادران قبل از بارداری مشاوره‌های لازم را از این مراکز دریافت کنند.

میزان مرگ‌ومیر مادران باردار در ایران 20در 100هزار نفر است

رئیس پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و زایمان هم درباره میزان مرگ‌ومیر مادران باردار حین زایمان و پس از آن گفت: در ایران 20در 100هزار نفر است که گرچه در مقایسه با آمار جهانی مقدار مناسبی است، اما تلاش می‌شود کاهش یابد.

دکتر اشرف آل‌یاسین همچنین مهم‌ترین عامل مرگ مادران باردار حین زایمان را به‌ترتیب خونریزی، فشارخون بالا، عفونت‌ها و بیماری‌های قلبی اعلام کرد و گفت: تمام مادران باردار باید غربالگری‌های جنین را انجام دهند تا درصورت وجود ناهنجاری‌های جنینی بتوان با تداخلات پزشکی در دوران بارداری و یا بلافاصله پس از زایمان، از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی پیشگیری کرد.

 وی افزود: تشخیص اختلالات مربوط به سیستم عصبی و مشکلات و نارسایی‌های قلبی ازجمله مواردی است که می‌توان پس از تشخیص آنها در دوران بارداری از ایجاد مشکلات اساسی در نوزادان پیشگیری کرد.

آل‌یاسین گفت: ایران یکی از معدود کشورهایی است که قوانینی در رابطه با ختم بارداری دارد که درصورت تشخیص ناهنجاری‌های جنینی و همچنین تشخیص بیماری‌هایی که جان مادر را به خطر اندازد، صورت می‌گیرد؛ این قوانین 52 مورد از این مشکلات را شامل می‌شود که درصورت تشخیص به موقع اجازه ختم بارداری داده می‌شود.


منبع:همشهری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: