April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۳۲۵
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
0
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام اظهارداشت: ممکن است اجلاسی ترتیب دهیم تا شرکت های ویتنامی و ایرانی توانمندی های خود را عرضه کنند و حجم همکاری های مهندسی را در کنار فعالیت های تجاری توسعه دهیم.
پول‌نیوز - 'محمدرضا نعمت زاده' وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه، گفت که ایران در حال مذاکره با ویتنام برای ایجاد تجارت ترجیحی است و پیش بینی می شود تا سال 2020 حجم مبادلات دو کشور به حدود 2 میلیارد دلار برسد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام را بر عهده دارد، اظهارداشت: با توجه به توافق نامه تجارت آزاد بین ویتنام و چین، این کشور محل خوبی برای انتقال کالا و خدمات ایرانی است که می تواند به نوبه خود به چین منتقل شود و دسترسی ایران به بازار بزرگ منطقه را فراهم کند.

وی از همه علاقمندان، سرمایه گذاران و تجار تقاضا کرد تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنند و گفت: شرکت نفت ویتنام در چند طرح نفتی ایران مشغول اکتشاف بوده و این همکاری قابل گسترش است.

نعمت زاده گفت: ایران در گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد پالایشگاه در ویتنام را داده بود که به دلیل تحریم کار پیش نرفت.

وی تاکید کرد: اکنون زمینه فراهم است تا در آینده در پالایشگاه دوم و چه پالایشگاه سوم که در دست مطالعه است مشارکت داشته باشیم. 

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام اظهارداشت: ممکن است اجلاسی ترتیب دهیم تا شرکت های ویتنامی و ایرانی توانمندی های خود را عرضه کنند و حجم همکاری های مهندسی را در کنار فعالیت های تجاری توسعه دهیم.

وی با اشاره به اعزام رایزن بازرگانی به ویتنام در دو سال گذشته، گفت با تلاش سفیر کشورمان و شرکت های تولیدکننده و صادرکننده، حجم صادراتمان دو برابر شده است، گرچه هنوز ناچیز است.

وزیر صنعت گفت که سال گذشته ایران و ویتنام حدود 350 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند، ولی باتوجه به رشد سرمایه گذاری در این کشور و زمینه کار دربخش کالا و خدمات فنی – مهندسی، عرصه برای کار مشترک، گسترده است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه این دومین سفرش به ویتنام است، گفت که نخستین سفرش در دولت سازندگی و در کنار مرحوم دکتر حبیبی معاون اول وقت انجام شد. 

وی گفت: در آن زمان روابط اقتصادی دو کشور را پایه گذاری کردیم و به همین دلیل از زمان تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور تاکنون وزارت صنایع مسئول کمیسیون است.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام، گفت که از سال 1392 تاکنون اجلاس این کمیسیون تشکیل نشده است، هر چند با اعزام معاونین، ارتباطات برقرار است.

وزیر صنعت در ادامه به روند توسعه ویتنام اشاره کرد و گفت: ازسال 1976 که سیاست های توسعه اقتصادی توسط رئیس جمهوری و رهبر وقت ویتنام پایه گذاری شد، وضع زندگی مردم روز به روز رو به بهبود رفت به نحوی که در آن تاریخ حدود 50 درصد مردم زیر خط فقر بودند و امروز این نسبت کمتر از 5 درصد است.

نعمت زاده افزود: در حال حاضر هر سال بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ویتنام انجام می شود که به طور عمده توسط کشورهای منطقه یعنی کره جنوبی و ژاپن است.

وی، رشد اقتصاد ویتنام را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ویتنام توانسته است از رشد بسیار خوب و مستمری برخوردار باشد. رشد اقتصادی این کشور در حال حاضر بیش از 6 درصد است. نرخ بیکاری بسیار پایین آمده و گرچه هنوز درآمد سرانه مردم زیاد نیست، ولی بتدریج در حال فاصله گرفتن از توسعه نیافتگی و حرکت به سمت توسعه یافتگی است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: