May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۳۰۴۰
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
0
همایش روسای کل گمرکات کشورهای عضو اکو امروز چهارشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی، موجیکا معاون سازمان جهانی گمرک، چیفت‌چی معاون کل وزیر تجارت و گمرک ترکیه، آکاجا دبیرکل اکو و روسا و معاونان گمرکات کشورهای عضو در تهران برگزار شد.
چشم‌انداز 10 ساله کشورهای اکو تهیه شدپول‌نیوز - وزیر امور اقتصادی و دارایی از تهیه چشم‌انداز 10 ساله برنامه کشورهای عضو اکو خبر داد و گفت: خواست ما کاهش هزینه تجاری و اتصال شبکه حمل و نقل منطقه‌ای است.

همایش روسای کل گمرکات کشورهای عضو اکو امروز چهارشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی، موجیکا معاون سازمان جهانی گمرک، چیفت‌چی معاون کل وزیر تجارت و گمرک ترکیه، آکاجا دبیرکل اکو و روسا و معاونان گمرکات کشورهای عضو در تهران برگزار شد.

در این همایش علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشورهای منطقه اکو از نرخ مطلوب برخوردار نیست، اظهار داشت: مقوله تروریسم برخی کشورهای منطقه خاورمیانه را با چالش‌های جدی مواجه ساخته که بدون شک عملکرد اقتصادی کشورهای عضو را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه توسعه تجارت خارجی رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: افزایش حجم صادرات  و واردات منافع زیادی را برای کشورهای عضو اکو به همراه خواهد داشت. روش‌های جدید تولید، تشدید رقابت، افزایش کارایی، کسب منافع، کاهش محدودیت‌های ارزی و تخصصی گرایی در امر تولید و کسب درآمد ملی بالاتر از جمله این موارد هستند.

به گفته وی هماهنگی در جهت اتصال شبکه وسیع داده‌های الکترونیکی تبادل اطلاعات تجاری، گسترش راه‌های مواصلاتی و هموار سازی مسیرهای کسب و کار منجر به کاهش هزینه‌ها و بالا رفتن منافع متقابل براساس مزیت‌های نسبی خواهد شد.

طیب‌نیا ادامه داد: با نشست‌های بیشتر مسئولان گمرک و تجارت در مناطق مرزی و حصول توافق‌های بازرگانی و اعمال تعرفه‌ای ترکیبی می‌توان اهداف از پیش تعیین شده اکو را محقق کرد. گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در کنار توسعه حمل و نقل‌،‌کشاورزی،‌ انرژی، خدمات عمومی و زیربنایی،‌مبارزه با مواد مخدر و آموزش عملی و فرهنگی جزء اولین توافقات بوده است.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه به شکل مطلوب‌تری استفاده کنیم. در زمینه طرفیت‌سازی، شفافیت در قوانین و رفع مشکلات مرزی و ساماندهی آن،‌ ایجاد ایمنی در حمل و نقل و توجه به ایستگاه‌های راه‌آهن،‌اتصال به شبکه‌‌های وسیع داده‌ها در سطح منطقه و تبادل الکتریکی،‌ بارنامه و مانیفست در جهت مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر در کنار حداقل رساندن هزینه‌های تجاری از جمله بیمه، ویزا،‌ عوارض مرزها باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه چشم‌انداز 10 ساله برنامه راهبردی کشورهای عضو اکو در چارچوب سند اکو ویژن 2025 تهیه شده است، اظهار امیدواری کرد: این نشست‌ها منجر به توسعه روابط اقتصادی و تقویت جایگاه  اکو در مناسبات بین‌المللی شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: