پولنیوز، فرانک آقاصفی - در حالی که سالانه 800 هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری و به خودروهای موجود در خیابانها و جادهها اضافه میشود و روند جایگزینی خودروهای فرسوده نیز تقریبا متوقف است، خودروهای تکسرنشین به یکی از معضلات خیابانهای پررفتوآمد تهران و دیگر کلانشهرها تبدیل شده است.
با وجود تلاشها و فرهنگسازیهایی که در این زمینه انجام شده، نه تنها تعداد این خودروها کاهش نیافته است بلکه روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود.
هرچند معایب وجود این خودروها در شهری مانند تهران بر کسی پوشیده نیست اما هر یک از شهروندان، بدون توجه به میزان آلودگی هوای شهر و ترافیک روبهرشد آن، از خودروهایشان استفاده میکنند و حتی با تصویب طرحهای ترافیکی هم برای بردن خودروهای شخصیشان به خیابانها راهحلهایی مییابند.
در میان دلایلی که منجر به استفاده از خودروها به صورت تکسرنشین میشود، وضعیت نابهسامان وسایل نقلیه عمومی از هر دلیلی مهمتر به نظر میرسد؛ وسایلی مانند مترو و اتوبوس که تعداد آنها جوابگوی همه نیاز جمعیت شهر نبوده و در تسهیل رفتوآمد شهروندان و صرفهجویی در زمان آنها در حد انتظار موفق نیست.
بهطور معمول استفاده از این وسایل در ساعات پرترافیک رفتوآمد مردم را با مشکلاتی مواجه میکند.
رسیدن به این هدف که مردم استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله بیآرتیها، مترو و... را به خودروهای تکسرنشین ترجیح دهند، نیازمند بهبود زیرساختهای آنهاست.
فواصل زمانی مناسب برای رسیدن خودروهای عمومی به ایستگاهها میتواند یکی از راهحلهایی مفیدی باشد که شهروندان را به استفاده از این وسایل ترغیب میکند.