کد خبر: ۲۰۴۳۱۷
۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
0
پول‌نیوز  -  خودروساز آلمانی ب ام و برای بالا نگه داشتن حاشیه سود، استفاده از مواد گران قیمت فیبرکربن برای تولید خودروهای پرفروش را کاهش می‌دهد و در عوض به استفاده از مواد سبک ارزانتری مانند آلومینیوم و فولاد روی می آورد.

 خودروهای سبکتر سوخت کمتری مصرف می‌کنند و اگر با باطری کار کنند، می‌توانند مسافت بیشتری را طی کنند. چنین ویژگی امتیاز بزرگی برای خودروسازان محسوب می شود تا رضایت مصرف کنندگان و رگولاتورها را جلب کنند.

اگرچه فیبرکربن سبکتر از آلومینیوم است، اما قیمت گرانتری دارد و ب ام و با انتخاب‌های دشواری برای حفظ سودآوری روبروست، زیرا رقیبانش با مدل‌های برقی سبک وزنی که عرضه می‌کنند، فاصله شان با این خودروساز را کمتر می‌کنند.

ب ام و اکنون از مواد سبک وزن دیگری به همراه فیبرکربن استفاده می‌کند تا وزن خودروها را بدون گرانتر کردن آنها سبکتر کند.

هر چه وزن یک خودروی برقی کمتر باشد، نیاز به باطری بزرگتر برای تامین نیروی آن کمتر شده و در نتیجه، در هزینه‌های تولید آن صرفه‌جویی می‌شود. باطری ها گرانترین بخش خودروهای برقی هستند و یک بخش غیرسودآور در صنعت خودرو باقی مانده‌اند.

پس از عرضه دو مدل i3 city و i8 هیبریدی در سال 2013 که فیبرکربن زیادی در ساخت آنها مصرف شده بود، مدل جدید 5-series ب ام و که اوایل ماه جاری معرفی شد، برای قطعات بزرگ از فیبرکربن استفاده نکرده است.

تحلیلگران می‌گویند فروش خودروی برقی i3 city ب ام و به دلیل استفاده گران از فیبرکربن، رشد چندانی نکرده است. قیمت این خودروی گران حدود 45 هزار یورو است. رقیبی مانند شرکت آمریکایی تسلا قصد دارد مدلهایی را با قیمت حدود 35 هزار دلار عرضه کند و حداکثر 400 هزار پیش سفارش برای خودروهای ارزانتر دریافت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ب ام و اکنون تلاش می کند راههایی را برای کاهش هزینه استفاده از فیبرکربن در تولید انبوه پیدا کند و در این زمینه، پیشرفتهایی داشته است.

طبق گزارش شرکت فراست اند سالیوان، هر کیلو فیبرکربن حدود 16 یورو هزینه دارد در حالیکه هزینه هر کیلو فولاد معمولی، کمتر از یک یورو است. با این همه هزینه فیبرکربن با گسترش استفاده از آن در صنایعی مانند هواپیماسازی، کمتر خواهد شد. اگر خودروهای لوکس تنها یک درصد فیبرکربن استفاده کنند، ارزش بازار قطعات خودرو ممکن است در 10 سال آینده از حدود 250 میلیون دلار به حدود سه میلیارد دلار صعود کند.

خودروسازان متعدد با شرکتهای متخصص قراردادهای همکاری فناوری بسته اند تا در تولید کربن به پیشرفتهایی دست پیدا کنند. ب ام و هم با شرکت «اس جی ال کربن» قرارداد همکاری دارد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آلمان ، خودرو ، بی ام و
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: