April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۴۶۳
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
0
به گفته نعمت‌بخش، از مجموع حدود شش میلیون دستگاه پراید در حال تردد در کشور حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار دستگاه از آنان دچار تصادف شده که حدود ۲.۳ درصد از کل پرایدهای تولیدی را تشکیل می‌دهد.
پول‌نیوز - افزایش انتقادها نسبت به محصولات پرتیراژ خودروسازان در مدت‌های اخیر باعث شد دبیر انجمن خودروسازان طی نشستی اقدام به پاسخگویی به این انتقادات کند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، چندی پیش وزیر بهداشت نسبت به بی‌کیفیتی خودروها ضمن اعتراض، آنها را دلیل اصلی تلفات جانی در تصادفات دانسته بود. پس از آن وزیر نفت بود که با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: «وانت‌نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب‌آهن بسوزانیم.» در جدیدترین انتقادها نیز رئیس پلیس راهور ناجا، اسکندر مومنی گفته است بیشترین عیوب در معاینات فنی مربوط به خودروهای پراید و نیسان است. این موضوعات در کنار برخی مسائل از این قبیل موضوعی بود که احمد نعمت‌بخش به پاسخگویی و رفع شبهات در این مورد پرداخت.

وی با قبول اینکه خودروسازان در اجرای تعهدات خود به مردم کوتاهی کرده‌اند، بیان کرد: «این امر زمینه را برای انتقادهای متفاوت و کم‌لطفی‌ها افزایش داده و این انتقادات تاثیر منفی خود را بر بازارهای صادراتی تولیدات ما گذاشته است.» وی ادامه داد: «پیش از این، خبرنگار صدا‌و‌سیما در گزارشی پراید را با داعش مقایسه کرد و این گزارش بازخوردهایی داشت که باعث شد صادرات ما به عراق کاهش یابد.» دبیر انجمن خودروسازان افزود: «سردار مومنی در سخنانی اعلام کرده پراید و نیسان بیشترین ایراد را دارند؛ این در حالی است که سایپا چند سال گذشته برای ارتقای کیفیت پراید ده‌ها میلیارد تومان هزینه کرد؛ برای نیسان نیز گاردان سه‌تکه، ترمز ای‌بی‌اس (ABS) تعبیه و برای این محصول، محدودیت سرعت ایجاد شد.»

دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به صحبت‌های اخیر سردار مومنی گفت: «سهم خودروهای داخلی در تصادفات 50 درصد از سوی سازمان راهداری اعلام شده است که این آمار به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول ما نیست و پیگیر ثابت کردن ادعای خود هستیم.»

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شرکت‌ها برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند، افزود: «این افزایش کیفیت با تغییرات در خودروها همراه بوده، به گونه‌ای که برای خودروی نیسان تولیدی در سال جاری محدودیت سرعت 90 کیلومتری اجرا شده است.»

به گفته نعمت‌بخش، بر اساس آمار در بازه زمانی سال‌های 72 تا 94 ، 5 میلیون و 387 دستگاه پراید در کشور تولید شد که از این میزان سهم تصادفات پراید از جمع 18 میلیون خودروی سواری 30 درصد بود و طبیعی است تعداد بالای خودرو سهم بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه هنگام بیان‌ آمار تصادفات خودروها و میزان عیوب آنها در معاینه‌فنی، تیراژ تولید این خودروها نیز باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: «وقتی یک‌سوم سواری‌های در حال تردد در کشور را پراید تشکیل می‌دهد، طبیعی است تعداد خودروهای پراید مراجعه‌کننده به مراکز معاینه‌فنی و به دنبال آن تعداد عیوب این خودرو بیش از سایر خودروها باشد.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: «در حالی گفته می‌شود پراید بیشترین تصادفات را دارد که طبق آمار، از مجموع حدود شش میلیون دستگاه پراید در حال تردد در کشور حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار دستگاه از آنان دچار تصادف شده و حدود ۲.۳ درصد از کل پرایدهای تولیدی را تشکیل می‌دهد که آمار پایینی است.» وی افزود: «این وضعیت در حالی است که طبق آمار پلیس تنها ۱.۳ درصد از تصادفات جاده‌ای به دلیل نقص خودرو رخ داده است و باقی تصادفات به دلایلی غیر از کیفیت خودرو رخ می‌دهد.»

نعمت‌بخش در ادامه به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره و بیان کرد: «براساس قانون حال حاضر معاینه‌فنی خودروها در بازه زمانی 5 ساله اجباری است که ما هم با این مساله مخالف هستیم و باید این رقم حداکثر به دو سال کاهش یابد. جانشین نیروی انتظامی اگر به محیط‌زیست علاقه‌مند است، معاینه‌فنی خودروها را جدی بگیرد. اکنون شاهدیم اتوبوس، سواری و موتورسیکلت‌های دودزا از کنار پلیس رد می‌شوند و آنها هیچ برخوردی با این خودروها ندارند.»

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه اظهار کرد: «متاسفانه پلیس دلایل تصادفات را در سه حوزه خودرو، جاده و دلایل انسانی محدود می‌کند و در این میان اشاره‌ای به حضور خود در جاده‌ها ندارد. به طور مثال آمار کشته‌شدگان براساس تصادفات از رقم 27 هزار تن در سال‌های گذشته به رقمی درحدود 16 هزار نفر کاهش داشته که نقش حضور پلیس و دوربین‌ها در این میان پررنگ است.»

وی افزود: «پلیس باید مجری اجرای قوانین درتمام حوزه‌ها باشد. به‌طور مثال در خصوص تردد خودروهای مناطق آزاد در خارج از محدوده قوانین مربوطه را اعمال کند.»

  گازوئیل وزارت نفت با سولفور بالا

نعمت‌بخش در واکنش به صحبت زنگنه، وزیر نفت درخصوص خریداری تمام وانت‌نیسان‌های سطح کشور و نابودی آنها گفت: «مصرف بنزین نیسان کاربراتوری در صورت حمل بار در هر 100 کیلومتر، 20 لیتر و بدون حمل بار 16 لیتر است که در سال 84 و با انژکتوری کردن این خودروها مصرف بنزین در صورت حمل بار به 15 لیتر و بدون حمل بار به 13 لیتر کاهش یافت. در سال 92 و با اجباری شدن استاندارد یورو 4 مصرف بنزین این خودرو درصورت حمل بار 13.5 لیتر و بدون حمل بار به 11.5 لیتر رسید.»

دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد: «در سال 94، 30 هزار دستگاه خودروی نیسان تولید شد که از این رقم 224 خودرو گازسوز، 2000  دستگاه بنزینی و 4000 دستگاه باقیمانده گازوئیلی هستند که خودروهای دوگانه‌سوز نیز به سیستم اتومات مجهز شده‌اند. همچنین با کاهش حداکثر سرعت پیمایش نیسان به 90 کیلومتر، مصرف این خودرو نیز از میزان مشخص شده کمتر می‌شود.»

وی بیان کرد: «ما باید به دنبال از رده خارج کردن خودروهای کاربراتوری برای کاهش مصرف سوخت باشیم. همچنین باید اقدامات موثری در راستای معاینه‌فنی تجهیزات خودروهای گازسوز انجام دهیم تا از حوادث پیش‌بینی نشده جلوگیری به عمل آید.» نعمت بخش اظهار کرد: «براساس مصوبات دولت باید در هشت کلان‌شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع شود و گازوئیل نیز باید با آلایندگی در حدود   50tpm باشد که طبق بررسی‌های صورت گرفته آلایندگی گازوئیل در حال حاضر 5700 tpm است.»

  افزایش قیمت 85درصدی دارو

دبیر انجمن خودروسازان  همچنین در واکنش به صحبت‌های اخیر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت عنوان کرد: «تاکنون نامه‌های سرگشاده در پاسخ به اظهارات این وزیر برای وزارتخانه بهداشت صادر شده است و به آنها یادآوری می‌کنیم در امور دستگاه‌های دولتی دخالت نکنند زیرا اظهارنظر غیرکارشناسی درخصوص استاندارد خودروها توهین به سازمان ملی استاندارد است.» وی با اشاره به اینکه قیمت دارو نسبت به سال گذشته 85 درصد افزایش داشته است، گفت: «این درشرایطی است که کوچک‌ترین تغییر قیمت خودرو تبعات بسیاری را به دنبال دارد.»

  عدم شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به فروش سالانه 35 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو عنوان کرد: «حجم کار در کارخانه های تولید خودرو بالاست و در شرایط فعلی باید به دنبال توانمندسازی خودروسازان، افزایش کیفیت خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم.»

وی درخصوص افزایش مولفه‌های استاندارد اجباری خودروی‌های ساخت داخل گفت: «درحال حاضر 51 مولفه اجباری در حوزه خودرو و چهار مولفه آلایندگی وجود دارد که به دنبال افزایش این مولفه‌ها به 81 عدد هستیم و در این راستا جلساتی با سازمان ملی استاندارد برگزار می‌شود تا در صورت لزوم روی طراحی خودروها نیز تغییرات لازم اعمال شود و شرکت‌های تولید‌کننده نیز پس از نهایی شدن موظف به اجرای آن هستند که تا آخر امسال مواردی که امکان اجرای آن باشد نهایی خواهد شد. اگر خودروها مطابق استانداردهای اجباری و با رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی از جمله استاندارد یورو 4 تولید نشوند، آن خودرو اجازه شماره‌گذاری پیدا نمی‌کند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: