April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۷۷۴
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
0
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این موضوع خاص باید در مجلس بررسی و تفسیر از این قانون مشخص شود. به‌هرحال وقتی در تفسیر قوانین مشکلی پیش می‌آید، مجلس باید ورود کند و تفسیر صحیح و حدود مشخص‌شده از قانون را روشن سازد.
در ماه‌های اخیر و با ورود برندهای آلمانی و ژاپنی مانند ب‌‌ام‌و، هوندا و تویوتا که در آمریکا تولید و علامت ساخت آمریکا روی آنها زده شده، مسئولان و نمایندگان مجلس واکنش‌های مختلفی داشته‌اند. آنها معتقد هستند این واردات مخالف تصمیم اعلام‌شده مبنی‌بر عدم واردات از کشور آمریکاست. واردات محصولاتی که به‌عنوان محصول لوکس شناخته می‌شوند از آمریکا ممنوع است اما در این خصوص بسیاری از کارشناسان و واردکنندگان با تایید این تصمیم، تفسیر اشتباه از آن را از سوی برخی مسئولان ناعادلانه می‌دانند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، تعدادی از خریداران برخی از مدل‌های هیبرید تویوتا یعنی پریوس و کمری از خرید این خودروها انصراف داده و درخواست عودت پیش‌‌پرداخت‌هایشان را کرده‌اند. به نظر می‌رسد شاهد افزایش قیمت مدل‌های پلاک شده این خودروها در بازار خواهیم بود و البته مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار خودروهایی است  که هنوز پلاک نشده‌اند.

  برداشت اشتباه از اعلام ممنوعیت

در همین زمینه نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان چندی پیش در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای‌خودرو» با عنوان این مطلب که مسئولان برداشت اشتباهی از این مساله دارند، گفته بود: «برخی کالاها را که صاحب امتیاز آمریکاست اما در کشور دیگری تولید می‌شود مجوز واردات می‌دهند ولی برندی که در منطقه جغرافیایی آمریکا به تولید پرداخته و امتیاز اصلی هم متعلق به آن برند است، امکان واردات ندارد. به نظر بنده این کاملا اشتباه است. تصمیم برای عدم ورود کالاهایی با برند آمریکایی صحیح و منطقی است اما سازمان‌ها و نهادها با برداشت اشتباه از این تصمیم درست، برای واردکنندگان و مصرف‌کنندگان مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.»

  شرکت‌های چندملیتی با شراکت آمریکا

براساس این گزارش، حمیدگرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در قضیه واردات خودروها، مسئولان تفسیر اشتباهی از تصمیم حاکمیت مبنی بر واردات کالاهای آمریکایی گرفته‌اند به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «قاعدتا باید در مجلس این موضوع بررسی شود. در دنیای فعلی بسیاری از شرکت‌ها چندملیتی هستند و ممکن است آمریکایی‌ها در این شرکت‌ها سهم داشته باشند بدون اینکه متعلق به کشورشان باشد یا ما از این قضیه اطلاعی داشته باشیم.»

  تفسیر قانون به عهده مجلس است

وی در ادامه می‌گوید: «این موضوع خاص باید در مجلس بررسی و تفسیر از این قانون مشخص شود. به‌هرحال وقتی در تفسیر قوانین مشکلی پیش می‌آید، مجلس باید ورود کند و تفسیر صحیح و حدود مشخص‌شده از قانون را روشن سازد.»

  محدودیت فقط برای خودرو نخواهد بود

گرمابی با تاکید بر وجود شرکت‌های چندملیتی و ایجاد مشکل برای واردات از این‌گونه شرکت‌ها می‌گوید: «اگر بخواهیم واردات از شرکت‌های چند ملیتی را محدود کنیم، این محدودیت علاوه بر خودرو در بسیاری از کالاهای دیگر هم رخ می‌دهد. موضوع مشارکت آمریکایی‌ها در تولید، در بسیاری از کالاهای دیگر هم دیده می‌شود. باید بررسی شود و در این خصوص اجماعی صورت پذیرد وگرنه برای خودمان محدودیت ایجاد می‌کنیم.»

  با تفسیر اشتباه دچار خود تحریمی می‌شویم

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با خودروهایی که با این مشکل مواجه شده‌اند، گفت:‌ «قطعا باید این مشکل توسط مسئولان دولت حل یا به مجلس ارجاع شود تا نسبت به حل این مساله اقدام شود. تا حد ممکن مسئولان مربوطه باید این قضیه را حل کنند و در صورت اینکه موضوع حاد شود به مجلس می‌آید. می‌توان یک حکم کلی از آن استخراج کرد که اگر به‌طور مثال در شرکتی آمریکایی‌ها بیش از 50درصد سهم داشته باشند، محدودیت ایجاد کرد اما اگر به‌صورت کلی بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم، برای خودمان هم محدودیت قائل می‌شویم. خودرو را می‌توان کالای لوکس و غیرضروری برای واردات دانست اما بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات وجود دارند که واردات آنها ضروری است و با این کار به نوعی دچار خودتحریمی می‌شویم. اگر بخواهیم خیلی سختگیری کنیم برای کشور تحریم به‌وجود می‌آوریم.»

  تولید در یک کشور با برند خارجی

کوروش مرشدسلوک نیز با بیان اینکه بیشترین تاثیر این اتفاق برای مصرف‌کنندگان خواهد بود،  می‌گوید: «این مسیر اشتباهی است که برخی دوستان در پیش گرفته‌اند. این گونه اعمال فقط قیمت تمام‌شده خودرو را بالا می‌برد. مصداق عدم واردات کالاهای آمریکایی، این مورد را شامل نمی‌شود. قطعا در سراسر دنیا برندهای معروف که در سطح جهانی تقاضا دارند کارخانه‌های تولیدی را برحسب شرایط جغرافیایی در کشورهای مختلفی بنا می‌کنند و بر اساس استانداردهای همان قاره و کشور‌های منطقه به تولید می‌پردازند. در نتیجه متعلق به آن برند هستند و صرفا در کشور دیگری مثل آمریکا تولید می‌شوند.»

  ورود خودروهای با برند آمریکایی ممنوع است

امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز با تاکید بر این نکته که تنها ورود خودروهایی با برند آمریکایی به کشور ممنوع است می‌گوید: «تنها ورود خودروهای برند آمریکایی به کشور ممنوع است و درخصوص سایر برندها هیچ‌گونه ممنوعیت قانونی وجود ندارد. در صورتی که مشکلی در ورود خودروهای یادشده وجود داشت، وزارت صنعت و سازمان توسعه و تجارت از ورود این خودروها به کشور جلوگیری می‌کردند.» این درحالی است که خودروهایی که با ممنوعیت و عدم شماره‌گذاری رو‌به‌رو شده‌اند، برند‌های مطرح ژاپنی و آلمانی از جمله تویوتا، هوندا و ب‌ام‌و هستند که تنها در آمریکا ساخته شده‌اند و برند آمریکایی محسوب نمی‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: