کد خبر: ۲۰۶۲۰۴
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
0
بیگلو گفت: نداشتن حق مالکیت معنوی روی قطعات اجازه کپی‌کاری‌های غیراستاندارد داخلی یا سفارش کپی به چینی‌ها را به سودجویان می‌دهد.

پول‌نیوز - نخستین نشست خبری هیأت‌مدیره جدید انجمن قطعه‌سازان امروز با حضور رییس، نایب‌رییس، دبیر، سخنگو و دو تن از مسئولان کمیته‌های داخلی این انجمن برگزار شد.

رضا رضایی، رییس این انجمن با اشاره به توان قطعه‌سازان داخلی برای داخلی‌سازی 60درصدی قطعات مورد نیاز برای محصولات مشترک خودروسازان داخلی و خارجی گفت: داخلی‌سازی قطعات ساده تا هشت ماه و داخلی‌سازی قطعات پیچیده حداقل یک سال زمان نیاز دارد. وی با بیان این‌که قرارداد ایران‌خودرو با پژو مبنای بسیار خوبی برای همکاری است، افزود: شرکت رنو نیز وعده داده است تا با آموزش رایگان، قطعه‌سازان ایرانی را به سطحی از کیفیت برساند که قابل قبول در زنجیره تامین آن شرکت باشد.

سهم 90 درصدی کپی‌کاران از بازار لوازم یدکی

در ادامه این نشست، مازیار بیگلو، دبیر این انجمن درخصوص برنامه انجمن برای سامان‌دهی بازار لوازم یدکی گفت: گردش مالی این بازار سالی 17 هزار میلیارد تومانی است، در حالی‌که ایساکو و سایپایدک تنها 10 درصد از این فروش را به خود اختصاص داده‌اند و 90 درصد بقیه مشخص نیست از کجا تأمین می‌شود و چرا تا این حد قطعات مشابه چینی در بازار وجود دارد.

وی افزود: از انجمن واردکنندگان قطعات یدکی خواسته‌ایم در تایید کیفی قطعات وارداتی با ما هماهنگی لازم را داشته باشند. بیگلو ادامه داد: معضل بعدی در بازار لوازم یدکی، نداشتن حق مالکیت معنوی روی قطعات شرکت‌هاست که اجازه کپی‌کاری‌های غیراستاندارد داخلی یا سفارش کپی به چینی‌ها را به سودجویان می‌دهد.

طلب 4هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان

در ادامه این نشست فرهاد بهنیا، سخنگوی این انجمن، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان را 4هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: به دنبال اجرای طرح تحریک تقاضا، تاکنون 16هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شده است.

رضایی نیز در تایید این سخنان با بیان این‌که انتظار قطعه‌سازان پرداخت 45روزه وجه قطعات است، اظهار داشت: البته روند پرداخت بهتر از گذشته شده، به طوری که پرداخت‌های ایران‌خودرو حداکثر 120 روزه است و پرداخت‌های سایپا نیز قرار است تا پایان امسال 120 روزه شود.

خط و نشان برای پژو

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین اظهار داشت: در جلسه‌ای که با کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت خودروسازی پژوسیتروئن داشتیم، به‌صراحت اعلام کرده‌ایم اگر در تولید این خودروها، سطح داخلی‌سازی به کمتر از 40 درصد برسد ما با ابزارهای قانونی و از طریق وزارت صنعت و ایدرو جلوی تولید را می‌گیریم و مدیرعامل پژو نیز با اذعان به صراحت ما در طرح این موضوع و تاکید بر دو مساله قیمت و کیفیت رقابتی اعلام کرد پژو از تعهد خود در بخش داخلی‌سازی قطعات عدول نخواهد کرد.

وی افزود: رنو نیز با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش‌های سخت‌افزاری، زمین، نظام اشتغال و خرید کارخانه انجام داده، نشان داده که برای حضور پایدار و بلندمدت به ایران آمده است. بیگلو ادامه داد: براساس شاخص‌های بررسی‌شده توسط شرکت رنو، 10 درصد قطعه‌سازان ایرانی می‌توانند از اکنون همکاری خود را با این شرکت آغاز کنند. بر اساس این بررسی‌ها، 65 درصد قطعه‌سازان داخلی نیز می‌توانند بعد از ارتقا، با رنو همکاری داشته باشند.

حضور قطعه‌سازان در قرارداد فولکس

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین به قرارداد شرکت فولکس واگن با شرکت ایرانی ماموت اشاره کرد و گفت: شرکت ماموت یک معاونت با نام خودکفایی در سازمان خود تعریف کرده و قرار است انجمن قطعه‌سازان، سازندگان داخلی را در بخش‌های مختلف ازجمله سیستم تعلیق، سیستم ترمز، سیستم سوخت و ... برای همکاری با ماموت معرفی کند که 60 قطعه‌ساز بدین منظور تحت ارزیابی قرار دارند.

وی از برگزاری جلسه‌ای با فولکس واگن در هفته جاری خبر داد و گفت: برای خودکفایی و انجام هماهنگی‌های لازم در همکاری با این خودروساز آلمانی نیز مذاکراتی پیش رو است. ضمن این‌که برخی از اعضای انجمن قطعه‌سازان آلمان نیز اکنون در ایران حضور دارند و با آن‌ها نیز مذاکراتی برای همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی انجام خواهیم داد. وی همچنین از ادامه مذاکرات ایران‌خودرو و فیات پشت درهای بسته خبر داد.

کمیته‌های انجمن

بیگلو در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های هیات‌مدیره جدید انجمن قطعه‌سازان پرداخت و گفت: پنج کمیته بانکی، بیمه و مالیات، گمرک و تعرفه ها، ارتباط با خودروسازان و توسعه کسب‌وکار‌ برای رسیدگی به مباحث مبتلابه قطعه‌سازان تشکیل شده است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: