May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۶۸۱۲
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
0
در نمایشگاه امسال آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و هندی‌ها و... هم هستند اما تعدادشان در برابر چینی‌ها واقعا قابل‌شمارش نیست.
پول‌نیوز - این‌جا یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران است که با حضور محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت گشایش یافت؛ نمایشگاهی که وقتی در آن قدم می‌زنید و به سالن‌ها و غرفه‌ها سر می‌زنید، به‌جای دیدن ایرانی‌ها بیشتر از همه چینی‌ها نمود دارند. در غرفه‌ها نشسته‌اند و کباب ایرانی می‌خورند و بعد با روی خوش و گاها با فارسی دست و پا شکسته توضیح می‌دهند برای یافتن واردکننده ایرانی در این نمایشگاه غرفه دارند. البته آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و هندی‌ها و... هم هستند اما تعدادشان در برابر چینی‌ها واقعا قابل‌شمارش نیست. همین حضور بیش از اندازه چینی‌ها نسبت به سال گذشته این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که این شریک ایران در روزهای سخت تحریم‌ها، حالا به تکاپو افتاده است تا در رقابت با اروپایی‌ها بازار را در پسابرجام از دست ندهد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، این حکایت یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران است. بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی منطقه غرب آسیا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده است. اگرچه برای افتتاح این نمایشگاه فقط معاون وزیر حضور داشت، برنامه افتتاحیه که قرار بود ساعت 10 صبح باشد،  در زمان مشخص شده برگزار نشد و برای پوشش خبری‌ آن فقط خبرگزاری ایرنا حضور داشت. این اتفاقات در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای یک قرارداد خودرویی بین دو شرکت حضور پیدا می‌کند اما برای بزرگ‌ترین نمایشگاه قطعه‌سازی به‌عنوان صنعت زیرساخت صنعت خودروسازی حضور نمی‌یابد. از دیگر سو، نکته قابل‌توجه ماجرا در این است که اکثر قطعه‌سازانی که در نمایشگاه غرفه داشتند، به این موضوع اذعان کردند وقتی وزیر حتی برای افتتاح نمایشگاه حضور ندارد چطور انتظار داشته باشیم در قراردادها سهم قطعه‌سازان به خوبی دیده شود!

  رابطه جای ضابطه در شرایط قطعه‌سازان

در غرفه گروه صنعتی مارپیچ باختر احمد مومیوند، مدیرعامل شرکت مارپیچ باختر می‌گوید: «وضعیت برجام بسیار روی تولیدات تاثیر خودش را گذاشته است، شاید به این سرعت نتیجه مشخص نشود اما در آینده این اتفاق خواهد افتاد. زمانی‌که شرکت‌های خارجی با ایران وارد مذاکره شده‌اند، شرکت‌هایی که در زمان تحریم حاضر نبودند یک جلسه با ما بگذارند نشان می‌دهد امضای برجام تاثیرگذار بوده است. اما در رابطه با مشکلات گذشته قطعه‌سازان باید گفت شاید افرادی که بر سر کار بودند، چندان آینده‌نگر نبودند.»

یک فعال قطعه‌سازی نیز درباره مشکلات پیش روی قطعه‌سازان می‌گوید: «بحث پرداخت‌های معوقه، نبودن عدالت در قراردادها، تبعیض در پرداخت‌ها، هرکس نفوذش بیشتر است زودتر دریافتی‌اش را می‌گیرد. در آخر هم شرکت‌ خودروسازی دولتی است و مسئولیتی هم در قبال قطعه‌سازان خصوصی برعهده نمی‌گیرد.» از دیگر سو، مدیرعامل گروه صنعتی مارپیچ باختر درباره سهم قطعه‌سازان در قراردادهای جدید نیز می‌گوید:« سهم قطعه‌سازان بستگی به تلاش خودشان برای رسیدن به استاندارد‌ها دارد و در واقع این خودروسازان نیستند که برای قطعه‌سازان سهم تعیین می‌کنند بلکه تلاش قطعه‌سازان مهم است.»

او همچنین درباره نظر کارشناسان که اعلام می‌کنند بخشی از قطعه‌سازان باید ادغام شوند نیز می‌گوید: «این سیاستی نیست که در ایران عملی باشد. زیرا حتی با یک شریک هم نمی‌توان به راحتی به نتیجه رسید. وقتی قانون شفاف نیست نمی‌توان چنین توقعی داشت.» یک فعال دیگر قطعه‌سازی درباره این که بارها شرکت‌های خودروساز اعلام کرده‌اند بدهی‌ قطعه‌سازان پرداخت شده است، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «اصلا این مورد صحت ندارد. ما بارها از صالحی‌نیا، معاون وزیر نامه داشته‌ایم که در سه‌ماه بدهی‌ها پرداخت شود اما هر بار که جلسه گذاشته شده، به نتیجه نرسیده است. حتی انجمن قطعه‌سازان هم کاری برای بدهی‌های معوقه انجام نداده، چون مجموعه از هم پاشیده شده است.»

  چینی‌ها به دنبال قدرت دوباره در بازار قطعه

در غرفه‌ای که چینی‌ها مشغول معرفی محصولات‌شان هستند، سوالاتی می‌پرسیم. یکی از همراهان‌شان به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «چینی‌ها به دنبال واردکننده هستند. سال گذشته نمایشگاه بسیار خلوت بود اما امسال بازار ایران بهتر شده است و چینی‌ها رقابت شدیدی با اروپایی‌ها دارند و بیشتر در این نمایشگاه حاضر هستند.» او تاکید می‌کند: «بیشتر چینی‌ها به دنبال پیدا کردن واردکننده هستند. با این که بارها اعلام شده است قطعه چینی وارد نشود، اما وقتی واردکننده داخلی می‌بیند سود در وارد کردن قطعه چینی است، باز به سمت چینی‌ها می‌آید. زیرا قطعات اروپایی گران است. مثلا بازار تسمه، لنت، لامپ‌های ماشین از سمت چینی‌ها بسیار پررونق است.»

  ۱۰ قرارداد همکاری مشترک تامین قطعه بین ایران خودرو و پژو

در این نمایشگاه معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «حدود ۶۰ شرکت قطعه‌ساز ایرانی برای تامین و ساخت قطعات مورد‌نیاز خودروهای شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) در حال مذاکره هستند و ۱۰ قرارداد در این زمینه نهایی شده است.» محسن صالحی‌نیا، روز گذشته (سه‌شنبه) در حاشیه گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، افزود: «با توجه به قراردادهایی که بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به‌صورت همکاری‌های مشترک بین خودروسازان داخلی و خارجی امضا شد، نقش تولیدکنندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بسیار پررنگ‌تر دیده شد.»

او با بیان این‌که بار اصلی برنامه‌هایی که برای ساخت داخل و افزایش عمق ساخت داخل خودروها داریم بر دوش قطعه‌سازان است، گفت: «یکی از قراردادهای خودرویی موثر بین ایران‌خودرو و پژو امضا شد و برای این همکاری، شرکتی مشترک تشکیل و ساختار سازمانی ایجاد شده است.» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اطمینان داد: «تولید انبوه محصولات شرکت ایکاپ با حداقل 40 درصد تولید داخل انجام خواهد شد.»

صالحی نیا همچنین اعلام کرد« نخستین محصول این همکاری اسفندماه امسال تولید خواهد شد. او با اشاره به توافق‌نامه شرکت سایپا و شرکت سیتروئن فرانسه گفت: «قرارداد این همکاری هنوز امضا نشده و مذاکرات نهایی برای تشکیل شرکت مشترک در حال انجام است.» صالحی‌نیا تاکید کرد: «پس از امضای قرارداد اجرایی میان سیتروئن و سایپا برنامه مشابهی برای همکاری قطعه‌سازان داخلی اجرا خواهد شد.» صالحی سهم خودرو و مجموعه‌های آن را در ارزش افزوده بخش صنعت 16 درصد ذکر کرد و گفت: «10 درصد از این سهم، متعلق به قطعات و مجموعه‌های خودرو است.»

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو با حضور 470 شرکت داخلی و 540 شرکت خارجی از 23 کشور آرژانتین، آلمان، اتریش، استرالیا، اسپانیا، امارات‌متحده‌عربی، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، تایوان، ترکیه، تونس، ژاپن، دانمارک، سوئد، فرانسه، چین، هلند، هند، مالت و کره‌جنوبی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه انواع قطعات یدکی خودروهای سواری و سنگین، خدمات پس از فروش، ماشین‌آلات تولید قطعات، مجموعه تزئینی خودرو، خدمات کارگاهی و لوازم کارگاهی خودرو، خدمات فنی مهندسی خودرو، تعمیر و نگهداری، محصولات پاک‌کننده خودرو و سایر بخش‌های وابسته به این صنعت، در فضای نمایشگاهی به وسعت 49 هزار مترمربع به بازدیدکنندگان ارائه می شود.

به دنبال همکاری‌های بین‌المللی در بخش صنعت خودرو و امضای توافق‌نامه‌ها و قراردادهایی با شرکت‌های خودروساز بزرگ ایران با شرکت‌هایی مانند پژو، رنو و سیتروئن، مقرر شده است تامین‌کنندگان (قطعه‌سازان) خودروسازان ایرانی و طرف‌های خارجی نیز همکاری‌های خود را گسترش دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: