کد خبر: ۲۰۷۸۶۰
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
0
زمزمه هایی مبنی‌بر خرید مگاموتور سایپا توسط رنو نیز به گوش می‌رسد. قصد رنو از این خرید تولید هرچه بیشتر قوای محرکه و البته داخلی‌سازی قطعات تا سقف 80 درصد اعلام شده است.
پول‌نیوز - با امضای قرارداد بین شرکت رنو و ایدرو، حضور و سرمایه‌گذاری این شرکت فرانسوی در کشور وارد فاز جدیدی شده است. به‌نظر می‌رسد شرکت رنو با این قرارداد می‌خواهد شرایط را برای خود به‌گونه‌ای دیگر رقم بزند و هنگامی که شرایطش از سوی دو خودروساز بزرگ کشور مورد‌پذیرش واقع نشد، مسیر دیگری را طی کرد و در پایان به ایدرو رسید. اما در حالی که قرار است سایت بن‌رو به‌عنوان آورده ایدرو در این شراکت در اختیار رنو قرار بگیرد، زمزمه هایی مبنی‌بر خرید مگاموتور سایپا توسط رنو نیز به گوش می‌رسد. قصد رنو از این خرید تولید هرچه بیشتر قوای محرکه و البته داخلی‌سازی قطعات تا سقف 80 درصد اعلام شده است.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، پیش از این پیمان کارگر مدیرعامل رنوپارس، در این زمینه گفته بود: «یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری مستقیم رنو در ایران در زمینه تولید موتور است. ما هم اکنون با سایپا در حال مذاکره هستیم تا کارخانه مگادو را بخریم تا از تولیدات این کارخانه موتورسازی برای تولیدات رنو در ایران استفاده شود. همانطور که گفتم می‌خواهیم موتورهای خود را به طور مستقیم در ایران تولید کنیم، چون باید در این بخش به داخلی‌سازی بالایی دست بیابیم، بنابراین باید بتوانیم نیاز ایران را تامین کنیم و اگر هم توانستیم به رنو صادرات انجام دهیم. به همین دلیل می‌خواهیم کارخانه شمالی مگاموتور را خریداری کنیم.»

در همین زمینه، معاون تامین شرکت مگاموتور در خصوص پیشنهاد خرید شرکت مگاموتور از سوی شرکت رنو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «شرکت مگاموتور فروشی نیست. البته تصمیم در این خصوص نه به عهده من است و نه مجموعه مگاموتور. اما موضوع بحث ما با شرکت رنوپارس این است که تولید قوای محرکه رنوپارس که قرار است داخلی‌سازی شود، توسط مگاموتور انجام گیرد. در جلساتی که با مسئولان رنو پارس داشتیم در آن بخش که قرار است داخلی‌سازی شود، توسط مگاموتور تولید یا مونتاژ صورت گیرد. البته هیچ بحثی در خصوص خرید مگاموتور مطرح نشده و این گمانه‌زنی‌ها فقط در رسانه‌ها مطرح شده است.»

همکاری مگاموتور و رنوپارس و داخلی‌سازی توسط این شرکت در حالی مطرح می‌شود که معاون تامین شرکت مگاموتور از توقف تولید موتور تندر90 در این شرکت خبر می‌دهد.  فرشید الوند، معاون تامین شرکت مگاموتور در خصوص دلیل تعطیل شدن خط تولید موتور تندر90  می‌گوید:‌ «مشکلاتی در رابطه با سفارش‌گذاری و تامین قطعات موردنیاز وجود دارد و هر دو شرکت در این موضوع نقش داشته‌اند. البته کمبود نقدینگی عامل اصلی توقف خط تولید موتورهای تندر90 است. قرار است به‌زودی سی‌کی‌دی‌ها وارد شود. اما در حال حاضر به‌صورت سی‌بی‌یو وارد و تولید می‌شود.»

الوند در ادامه با بیان اینکه در سه ماه گذشته خط تولید موتور این محصول تعطیل بوده است، تاکید کرد: «بحثی که در خصوص خودروی تندر90 مطرح می‌شود، مشکلات مربوط به سی‌کی‌دی اقلام موتور است. در سه ماه گذشته خط تولید موتور تندر90 به خاطر همین مشکل تعطیل بوده است.»

معاون تامین شرکت مگاموتور در خصوص انتقادات مسئولان رنوپارس از کیفیت تولید موتورهای تندر90 گفت: «برای  تولید موتور تندر90 قطعاتی را که وارد می‌شوند، مونتاژ کردیم و هیچ یک از قطعات داخلی نیستند. آنچه مسئولان رنوپارس می‌گویند مشخص است از گزارش‌های درستی استفاده نکرد‌اند.»

با توجه به اینکه بخش اعظمی از تولیدات رنو در شرکت مگاموتور انجام می‌شود و عزم جدی رنو برای تولید نیروی محرکه با داخلی‌سازی بالا در ایران، به نظر می‌رسد درآینده شاهد همکاری بیشتر سایپا و رنو یا حتی فروش بخشی از مگاموتور به رنو باشیم. بر اساس توافقاتی که صورت گرفته، مگاموتور قرار است به‌صورت صد‌در‌صدی تولید موتور خودروی ساندرو را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل رنوپارس با بیان اینکه می‌خواهیم ایران را پایگاه تولیدی رنو در خاورمیانه کنیم، می‌گوید: «به خاطر صادرات به کشورهای خاورمیانه محصولاتی را در ایران تولید خواهیم کرد که همگی جدید‌ترین مدل‌های رنو برای بازار خاورمیانه باشند. به‌عنوان مثال اگر نمی‌توانیم تندر 90 را به امارات و قطر صادر کنیم اما می‌توانیم داستر جدید، کپچر و کلیو را از طریق ایران به خاورمیانه صادر کنیم. برای تبدیل ایران به پایگاه صادرات خودروهای رنو به بخش‌های مختلف خاورمیانه، این شرکت نیاز به چند کارخانه دارد و خرید مگاموتور بخشی از برنامه‌های رنو برای حضور بلندمدت در کشور است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: