May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۸۳۶۴
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
0
نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که واردات کالاهای تولید آمریکا و خودرو حتی با برند کشور ثالث ممنوع است.
پول‌نیوز - حدود یک ماهی می‌شود خبری در صدر اخبار خودروهای وارداتی است با این مضمون که ورود خودروهای غیر‌برند آمریکایی که در کشور آمریکا تولید شده‌اند، به کشور ممنوع است و بازار اظهارنظرها درخصوص ممنوع بودن یا نبودن واردات این خودروها داغ شده است. ولی در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا سکوت اختیار کرده است. اما نکته‌ جالب این است که اولا قانونی در رابطه با ممنوعیت این خودروها وجود ندارد، دوم این که پلیس راهور از شماره‌گذاری هزار دستگاه خودروی برند غیرآمریکایی تولیدشده در آمریکا که به ایران وارد شده‌اند، جلوگیری کرده است.

در همین زمینه روزنامه دنیای خودرو با صاحب‌نظران گفت‌وگو کرده است تا مشخص شود سرنوشت هزار دستگاه خودرو چه خواهد شد. این موضوع در حالی است که اعلام شده قانون عطف‌به ما سبق نمی‌شود اما فعلا قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد. در همین باره کمیسیون صنایع مجلس قرار است طرح دو فوریتی را هفته آینده به صحن مجلس ببرد تا قانونی مصوب شود و جلوی ورود کالاهای آمریکایی به‌طور کلی گرفته شود. کارشناسان در این باره به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گویند:

میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو
رایزنی برای شماره‌گذاری هزار خودروی ساخت آمریکا

در رابطه با خودروهای غیر برند آمریکایی ولی ساخت آمریکا بحثی داشتیم و یک توجیه و استدلال منطقی، هم در بعد سیاسی و هم اقتصادی آن. این موضوع درحالی است که آمریکا هم 10 سال تحریم را علیه ایران تمدید و در قرارداد برجام کارشکنی می‌کند. از دیگر سو، اگر آمریکا می‌خواهد با ایران تجارت کند، چرا در زمینه دارویی، موتور‌های دریایی، پالایشگاه‌های نفتی کالایی به ما نمی‌فروشد؟

آمریکا اگر می‌خواهد با ایران همکاری اقتصادی داشته باشد، باید همه سویه و همه جانبه باشد. چرا باید ماشین‌هایی که در آمریکا فروش نمی‌رود و مورد استقبال و مقبولیت مردم آمریکا نیست و مردم آمریکا خریدارش نیستند، ما آن را بخریم.

در‌صورتی که همین خودروهایی که از آمریکا خریداری می‌شوند، مانند  BMW X4، Z4، کمری هیبرید مشابه ژاپنی‌اش هم وجود دارد و نیاز نیست به اقتصاد کشور و ارزش افزوده آمریکا کمک کنیم. اگر با این موضوع مخالف هستیم به این دلایل است. اما درباره هزار خودرویی که وارد شده‌اند اما شماره‌گذاری نشده‌اند؛ روز گذشته مکاتبه‌ای با سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا داشته‌ایم.  طبق خطوط و موازین، مناسبات اقتصادی با آمریکا در شرایط فعلی وجود نخواهد داشت اما باید رعایت حال مردمی که برای این خودرو‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، شود.  

تمایلی به پلاک کردن این خودروها نداشتیم اما هرچقدر بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم حق‌و‌حقوق مردم در میان است. زیرا مردم عوارض گمرکی و مالیات برای این خودروها پرداخت کرده‌اند.

با توجه به جلسه‌ای که با کمیسیون صنایع مجلس دهم داشتیم، قرار شد  مجلس در یک طرح دوفوریتی، تمام کالاهای آمریکایی را به رای بگذارد تا دیگر وارد نشوند. در مورد وزارت صنعت هم باید تاکید کرد چون در شرایطی هستیم که قانونی برای این موضوع وجود نداشته است، به همین دلیل وزارتخانه نیز اقدامی نکرده است. حالا زمانی است که باید مجلس ورود کند  و این سردرگمی‌ها هم پایان می‌گیرد. اما فعلا این هزار خودرو را رایزنی کرده‌ایم تا شماره‌گذاری شوند.

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس
ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث

برخلاف انتشار برخی اظهارات از سوی مسئولان وزارت صنعت، مبنی‌بر قانونی و بلامانع بودن واردات خودروهایی با برند غیرآمریکایی تولیدشده دراین کشور، واردات هر نوع کالای تولیدی آمریکا به کشور ممنوع است و مجلس نسبت به واردات هر نوع کالای مصرفی که در آمریکا تولید می‌شود، حساس است و واکنش نشان می‌دهد.

البته وزارت صنعت هنوز در خصوص واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث موضع‌گیری رسمی نداشته است، وزارت صنعت باید نظر رسمی خود را درباره واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث اعلام کند و تا زمان بیان نظر ازسوی وزارت صنعت مجلس چنین استنباط می‌کندکه بر اساس رویه گذشته واردات خودروهای تولید آمریکا حتی با برند کشور ثالث ممنوع است.

همچنین نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که واردات کالاهای تولید آمریکا و خودرو حتی با برند کشور ثالث ممنوع است، اگر رفتار یا اقدامی مغایر با این قانون صورت گیرد و خودروی تولیدی آمریکا با برند کشور ثالث وارد کشور شود، کمیسیون صنایع قطعا این موضوع را از وزارت صنعت پیگیری  و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس
طرح دوفوریتی مجلس برای ممنوعیت ورود برند آمریکایی

آزاد گذاشتن واردات کالاهایی که برای ایران ضروری نیست و تحریم کالاهایی که ایران به آن نیاز دارد، یک هشدار برای کشور است. وزارت صنعت باید با قاطعیت واردات خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث را ممنوع اعلام کند. ایران حتی اگر به خودروهای خارجی نیاز داشته باشد، می‌تواند از خودروهای مرغوب و مناسب اروپایی و آسیایی استفاده کند. البته به جای واردات خودرو باید برای جلوگیری از خروج ارز فرهنگ‌سازی کرد.

همچنین اعضای کمیسیون صنایع مجلس اقدام به تهیه طرح دوفوریتی نمایندگان برای ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا کرده‌اند، قطعا درطرح مذکور ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث گنجانده می‌شود و در این راستا هرگونه کسب درآمد از طریق واردات کالاهای آمریکایی اشتباه است. ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث متناقض با اصول اقتصاد مقاومتی است. با واردات خودروی آمریکایی، از کارخانه‌ها و کارگران آمریکایی حمایت می‌کنیم و مصرف انرژی و سوخت در کشور را افزایش می‌دهیم. تنها باید مجوز ورود خودروهایی که تکنولوژی و فناوری منتقل می‌کنند، داده شود و با انتقال تکنولوژی خودروهای داخلی را به‌روز و متنوع کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: