کد خبر: ۲۰۸۸۷۹
۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
0
 پول‌نیوز - توافق و اجرای برجام باعث شد نیوزیلند به گسترش روابط دوجانبه خود با ایران به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی امیدوار باشد، به گونه که پیش بینی می شود حجم مبادلات تجاری دو کشور با رشد 5 برابری در آینده ای نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

'تد مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند براساس گزارش رسانه های این کشور امروز جمعه در صدر یک هیات تجاری عازم تهران می شود تا برای افزایش مناسبات اقتصادی دو کشور در دوره پسابرجام رایزنی کند.

شواری تجاری نیوزیلند در خاورمیانه پس از توافق هسته ای ایران و قدرت های غربی همواره با نظارت بر روند توسعه بازار ایران با بازار بین المللی در تلاش برای کسب فرصت های مختلف بوده است.

'استوارت جرمان' رئیس این شورا اواسط سال گذشته میلادی با معرفی ایران به عنوان یک بازار مهم برای توسعه ظرفیت ها تجاری گفته بود که این شورا نسبت به آینده روابط تجاری با ایران خوشبین است. 

مقامات نیوزیلند که در افزایش تعاملات خود با ایران مصمم هستند، در هفته های گذشته میزیان معاون آسیا – اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بودند.

نمایندگان چهار بانک نیوزیلندی در سفر ماه نوامبر 'ابراهیم رحیم پور' معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ولینگتون از علاقه خود نسبت به توسعه روابط با ایران خبر دادند. 

رحیم پور در این سفر تاکید کرده بود که نبود روابط بانکی کافی بین دو کشور باعث افزایش هزینه های تجارت دوجانبه شده که این موضوع امکان رقابت این دو کشور را در برابر سایر رقبای خارجی از بین برده است. 

مقامات بانکی نیوزیلند امیدوارند انجام گفت وگوهای بیشتر با بانک مرکزی ایران بتواند تسهیل کننده مبادلات مالی بین دو کشور باشد. 

نیوزیلند نیز همچون سایر کشورهای غربی از ماه فوریه سال جاری تحریم ها علیه ایران را لغو کرد و در تلاش برای برقراری ارتباط با ایران برآمد. 

تجارت بین ایران و نیوزیلند در سال جاری میلادی به بیش از 174 میلیون دلار رسیده است، در حالی که این رقم در سال گذشته 90 میلیون دلار بوده است. حجم این روابط در سال 2014 حدود 163 میلیون دلار گزارش شده بود، رقمی که پیش بینی می شود بر اساس چشم اندازها، به ارزش یک میلیارد دلار افزایش یابد. 

بهبود شرایط اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری نیوزیلند با کشورهای مختلف نشان دهنده وجود ظرفیت های بسیار برای مناسبات دوجانبه از جمله بین تهران – ولینگتون است. 

به عنوان مثال، حجم تجارت دو جانبه نیوزیلند با چین در دهه گذشته سه برابر رشد داشته به گونه ای که این روابط از 8 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2007 به 23 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافت.

از طرف دیگر بهای جهانی محصولات لبنی در دو سال گذشته کاهش یافته و این امر باعث شده محصولات لبنی با قیمت پایین تری از تولیدکننده خریداری شده و به دست مصرف کننده برسد. شرایطی که برخی از کشورها از آن به عنوان فرصتی جهت افزایش مبادلات تجاری خود با نیوزیلند بهره برده اند.

نیوزیلند با جمعیت چهار میلیون و 600 هزار نفری تا ماه ژوئن سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی 4.2 درصدی را تجربه کرد. ارزش مبادلات تجاری نیوزیلند در سال گذشته میلادی به بیش از 94 میلیارد دلار آمریکا رسید.

این کشور همچنین تا ماه ژوئن سال جاری 37 میلیارد دلار صادرات کالاهای تجاری و تقریبا برابر با همین میزان نیز واردات کالاهایی تجاری داشته است. 

شیر خشک، کره و پنیر از اصلی ترین محصولات صادراتی نیوزیلند در نیم سال نخست سال جاری بوده اند و پس از این محصولات نیز محصولات چوبی، میوه، ماشین آلات و تجهیزات مکانیک، ماهی، ماشین آلات برقی و پشم از دیگر محصولات صادراتی این کشور بوده اند. 

استرالیا، چین، آمریکا، ژاپن، انگلستان، کره جنوبی، آلمان، هند، تایوان، مالزی، هنگ کنگ، کانادا، امارات متحده عربی، هلند، تایلند، اندونزی، فیلیپین، فرانسه و عربستان سعودی به ترتیب 20 کشور اصلی مقصد محصولات صادراتی نیوزیلند در 6 ماهه نخست سال جاری هستند. 

مقامات اقتصادی نیوزیلند که به دنبال افزایش مناسبات تجاری با کشورهای مختلف از جمله اروپا هستند، اکنون با هیات بلندپایه اقتصادی در سفر به اروپا به سر می برند و با توجه به علاقمندی این کشور به توسعه مناسبات با ایران قرار است که این هیات روز شنبه به عنوان نخستین هیات اقتصادی این کشور وارد ایران شود تا فرصت های اقتصادی موجود در بازار 80 میلیونی ایران را ارزیابی کند. 

الکترونیک، ارتباطات، مواد لبنی، غذاهای دریایی، گوشت، فناوری های کشاورزی، حفاری های صنعتی و فناوری های ساخت بناهای مقاوم در مقابل زلزله از جمله بخش هایی هستند که می توانند باعث توسعه همکاری های بین نیوزیلند و ایران شوند.

ایران که پیش از این از صادرکنندگان نفت به نیوزیلند بود، اکنون اقلامی از قبیل خرما، پسته، انجیر، فرش، تابلوفرش و پلیمر به این کشور صادر و در مقابل مواد لبنی، شیر خشک، فراورده های دریایی و پشم از نیوزیلند وارد می کند.

روابط دیپلماتیک ایران و نیوزیلند از سال 1353 آغاز شد و در سال 1975 نیوزیلند با افتتاح سفارت در تهران به عنوان نخستین سفارت خود در منطقه خاورمیانه به توسعه روابط خود با ایران و کشورهای منطقه پرداخت. ایران نیز متقابلا در سال 1367 به تاسیس سفارت خود در ولینگتون اقدام کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: