کد خبر: ۲۱۰۳۰۶
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
۲
فرض کنیم که یک شبه تمام 17 میلیون خودروی موجود در ایران را با بهترین و استانداردترین خودروهای جهان عوض کنند، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
پول‌نیوز، سیاوش مهرآیین* - «رئیس پلیس راهور نزاجا در آیین افتتاحیه طرح امداد زمستانی سال 95 گفت: در طرح زمستانی سال ۹۴ آمارهایی ارائه شد که قابل توجه است. 3 هزار و ۴۸۷ نفر جان خود را از دست داده اند که دلیل آن تخطی از سرعت مطمئنه اعلام شده است».

فصل سرد زمستان که با سپیدی برف در ذهن ما نقش بسته است، متاسفانه هر ساله جولانگاه نبرد خونین رانندگان ناهشیاری می‌شود که هزاران نفر را به همراه خود به کام مرگ کشانده‌اند؛ بنا به اعتراف سردار تقی‌مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا- حدود 3 هزار و 500 نفر از هموطنان ما، امسال رنگ زمستان را به یکی از دلایل زیر هرگز نخواهند دید:

جنگ خونین خودروها در جاده‌های سرد زمستان

همانطور که می‌بینیم 72 درصد از کل دلایل حوادث رانندگی ناشی از تخلفات رانندگان است. یا تند رفته‌اند؛ یا به مقابل توجه نداشته‌اند و یا به چپ منحرف شده‌اند. این آمار را می‌توانیم طور دیگری هم تحلیل کنیم؛ بسیاری از ما که عادت به فرافکنی داریم، متاسفانه به جای درک و دریافت واقعی علت، تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر معلول می‌شکنیم!

در چینین حالتی بجای توجه به سهم راننده در تلفات به سهم خودرو در تلفات می‌پردازیم و عمده علت تصادفات را به خودروهای داخلی مرتبط می‌کنیم، حال بیاید فرض کنیم که یک شبه تمام 17 میلیون خودروی موجود در ایران را با بهترین و استانداردترین خودروهای جهان عوض کنند، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جنگ خونین خودروها در جاده‌های سرد زمستان•    خودروهای مدرن شتاب و سرعت بیشتری دارند بنابراین حتماً سهم تخطی از سرعت مطمئنه در بروز حوادث رانندگی افزوده خواهد شد.

•    چه چیزی عامل «عدم توجه به جلو» است خودرو یا راننده؟ آیا خودروهای مدرن می‌توانند از بیشترین عامل حوادث منجر به فوت یعنی «عدم توجه به جلو» پرهیز کنند؟

•    شما با هر نوع خودرویی که رانندگی کنید زمانی که فرمان را به سمت چپ بچرخانید خودروی شما به سمت چپ خواهد رفت. بنابراین عامل انحراف به چپ همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند.

پس تا زمانی که ما اصلاح نشویم اصلاح خودروها اثری در رخداد مهمترین عوامل تصادفات ندارد.

 مهم‌ترین نکته نوع رانندگی ما ایرانیان است. ما هستیم که می‌توانیم به زمستان را همچنان سپید بگذاریم تا آنکه رنگش را از سپید به قرمزی بدل کنیم. اخلاق عجیبی داریم ما ایرانیان؛ از یک طرف با دیدن کودک یتیم چنان بر او مهر می‌وزیم که رفتارمان در بین تمامی مردمان دنیا بی‌نظیر است و از طرف دیگر چنان با خودروهای خود تند می‌رانیم که مسبب وجود کودکان یتیم بسیاری می‌شویم.

حال تنها چند روز مانده به آغاز زمستان 95؛ و معلوم نیست در سال بعد رئیس پلیس راهور چه آماری از میزان تلفات زمستان 95 ارائه خواهند داد. مهم این است که بدانیم همه چیز به خودمان بستگی دارد؛ بیاید آرام برانیم تا زنده بمانیم.

*کارشناس خودرو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
احمد
Ukraine
00:52 - 1395/09/23
با سلام. کلا در ایران فرهنگ رانندگی از ریشه غلطه.اون مانور هایی که در خیابانها و جاده ها میدن . اگه در کشور های خارج انجام بدن ، گواهینامه ضبط و از رانندگی کلا محروم میکنن. تابلو های رانندگی هم که خدا را شکر ، در شهر ها و جاده ها در حد صفر . ایران که میام ، پاهام و دست هام میلرزه پشت ماشین بشینم . با سابقه 37سال رانندگی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:04 - 1395/11/21
تو کشور ما رانندگی سلیقه ای است هیچکس مقررات رو رعایت نمیکنه چون فرهنگ سازی نشده .سخت گیری نمیشه .بخاطر این است که تلفات زیاده .همه فکرمیکنندکه حق بااونهاست .هیچکس به هم رحم نمیکنه.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: