پولنیوز، سیاوش مهرآیین* - «رئیس پلیس راهور نزاجا در آیین افتتاحیه طرح امداد زمستانی سال 95 گفت: در طرح زمستانی سال ۹۴ آمارهایی ارائه شد که قابل توجه است. 3 هزار و ۴۸۷ نفر جان خود را از دست داده اند که دلیل آن تخطی از سرعت مطمئنه اعلام شده است».
فصل سرد زمستان که با سپیدی برف در ذهن ما نقش بسته است، متاسفانه هر ساله جولانگاه نبرد خونین رانندگان ناهشیاری میشود که هزاران نفر را به همراه خود به کام مرگ کشاندهاند؛ بنا به اعتراف سردار تقیمهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا- حدود 3 هزار و 500 نفر از هموطنان ما، امسال رنگ زمستان را به یکی از دلایل زیر هرگز نخواهند دید:
همانطور که میبینیم 72 درصد از کل دلایل حوادث رانندگی ناشی از تخلفات رانندگان است. یا تند رفتهاند؛ یا به مقابل توجه نداشتهاند و یا به چپ منحرف شدهاند. این آمار را میتوانیم طور دیگری هم تحلیل کنیم؛ بسیاری از ما که عادت به فرافکنی داریم، متاسفانه به جای درک و دریافت واقعی علت، تمام کاسه و کوزهها را بر سر معلول میشکنیم!
در چینین حالتی بجای توجه به سهم راننده در تلفات به سهم خودرو در تلفات میپردازیم و عمده علت تصادفات را به خودروهای داخلی مرتبط میکنیم، حال بیاید فرض کنیم که یک شبه تمام 17 میلیون خودروی موجود در ایران را با بهترین و استانداردترین خودروهای جهان عوض کنند، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
• خودروهای مدرن شتاب و سرعت بیشتری دارند بنابراین حتماً سهم تخطی از سرعت مطمئنه در بروز حوادث رانندگی افزوده خواهد شد.
• چه چیزی عامل «عدم توجه به جلو» است خودرو یا راننده؟ آیا خودروهای مدرن میتوانند از بیشترین عامل حوادث منجر به فوت یعنی «عدم توجه به جلو» پرهیز کنند؟
• شما با هر نوع خودرویی که رانندگی کنید زمانی که فرمان را به سمت چپ بچرخانید خودروی شما به سمت چپ خواهد رفت. بنابراین عامل انحراف به چپ همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند.
پس تا زمانی که ما اصلاح نشویم اصلاح خودروها اثری در رخداد مهمترین عوامل تصادفات ندارد.
مهمترین نکته نوع رانندگی ما ایرانیان است. ما هستیم که میتوانیم به زمستان را همچنان سپید بگذاریم تا آنکه رنگش را از سپید به قرمزی بدل کنیم. اخلاق عجیبی داریم ما ایرانیان؛ از یک طرف با دیدن کودک یتیم چنان بر او مهر میوزیم که رفتارمان در بین تمامی مردمان دنیا بینظیر است و از طرف دیگر چنان با خودروهای خود تند میرانیم که مسبب وجود کودکان یتیم بسیاری میشویم.
حال تنها چند روز مانده به آغاز زمستان 95؛ و معلوم نیست در سال بعد رئیس پلیس راهور چه آماری از میزان تلفات زمستان 95 ارائه خواهند داد. مهم این است که بدانیم همه چیز به خودمان بستگی دارد؛ بیاید آرام برانیم تا زنده بمانیم.
*کارشناس خودرو