May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۰۴۹۶
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
0
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که راه‌آهن در سه سال گذشته در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار داشت، اعلام کرد به نظر می‌رسد دست تقدیر بر آن بود که تمام تلاش‌های راه‌آهن در سال‌های گذشته تحت‌الشعاع یک حادثه تلخ قرار گیرد.
پول‌نیوز - مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل پیشین راه‌آهن، سعید محمدزاده مدیرعامل جدید راه‌آهن، محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اعضای هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن و سایر دست‌اندرکاران حوزه ریلی در سالن غدیر شرکت راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، در ابتدای این مراسم تمام حضار برای ادای احترام به درگذشتگان سانحه برخورد دو قطار مسافری محور مشهد لحظاتی سکوت و فاتحه‌ قرائت کردند. روزنامه «دنیای خودرو» علاوه‌بر پوشش سخنرانی‌های انجام‌شده در این مراسم، گفت‌و‌گویی را با احمد خشنودی، کارشناس حمل‌و‌نقل ریلی در مورد چشم‌انداز انتخاب مدیرعامل جدید راه‌آهن ترتیب داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

  اتفاقات مثبت راه‌آهن در 3 سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که راه‌آهن در سه سال گذشته در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار داشت، اعلام کرد به نظر می‌رسد دست تقدیر بر آن بود که تمام تلاش‌های راه‌آهن در سال‌های گذشته تحت‌الشعاع یک حادثه تلخ قرار گیرد.

عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: «دولت یازدهم و البته وزارت راه و شهرسازی در این دولت کار خود را در زمانی آغاز کرد که از نظر تامین منابع مالی کشور در شرایط خشکسالی قرار داشت. با این وجود تلاش کردیم با نگاه مثبت دکتر پورسیدآقایی، مدیرعامل پیشین شرکت راه‌آهن از ابتدای دولت تاکنون شرایط را برای پیشبرد اهداف مدنظر در این زمینه به وجود آوریم.»

وی با بیان این‌که با وجود تمام دشواری‌های اقتصادی سال‌های اخیر در عرصه راه‌آهن اتفاقات مثبت فراوانی رخ داده است، گفت: «بحث نوسازی ناوگان، بهبود زیرساخت‌های ریلی و در نظر گرفتن مشوق‌های گسترده برای جذب حداکثر سرمایه‌گذاری،‌ تنها بخشی از اتفاقات و اقداماتی است که در این سال‌ها در این عرصه رقم خورده است.»

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «با وجود تمام این اتفاقات مثبت که هر یک از آنها می‌تواند تاثیراتی جدی بر صنعت ریلی ایران به وجود آورد، متاسفانه دست تقدیر اینگونه رقم زد تمام تلاش‌های راه‌آهن در این سال‌ها با یک حادثه تلخ تحت‌الشعاع قرار گیرد.»

آخوندی با تشکر از مجموعه اقدامات مدیرعامل پیشین راه‌آهن در سه‌سال گذشته، اظهار کرد: «مدیرعامل جدید این شرکت از افراد مصمم، با تخصص و مسئولیت‌پذیر به حساب می‌آید و این مسائل را در جریان کار مشترک با ایشان دریافتم و امیدوارم اقدامات‌شان در این زمینه به روال گذشته ادامه پیدا کند.»

  وزیر راه پیش از من استعفایش را آماده کرده بود!

 محسن پورسیدآقایی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: «هنگامی که سیاست‌های جدید و تدبیری انقلاب ریلی مطرح شد در تمام زمینه‌ها هزار کار و پروژه شروع شد که از جمله آن می‌توان به افزایش سرعت و ظرفیت اشاره کرد.

وی افزود: «طبیعی است با افزایش سرعت قطار و همزمان رفع تمام موانع افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطار تهران- مشهد به کمتر از ۱۰ ساعت؛ نقش عوامل اجرایی در راه‌آهن بیش از پیش زیاد می‌شود و به‌دنبال آن هر خطایی عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.»

پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر ظرفیت مسیر اضافه نمی‌شد و هر نیم ساعت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر انجام می‌شد، گفت: «در‌صورت وقوع حادثه مشابه شدت حادثه به‌مراتب کمتر بود. به‌دلیل سرفاصله کوتاه‌تر و سرعت بیشتر احتمال وقوع حادثه وجود دارد و این اتفاق بنا به همین دلایل و البته خطای انسانی رخ داده است.»

معاون پیشین وزیر راه‌و‌شهرسازی تصریح کرد: «تصور نمی‌کردم ابعاد یک خطا به این میزان فاجعه ایجا کند اما تحمل فشار از جانب سیستم برای انجام تمام کارها در آن واحد برای من مشخص بود.»

مدیرعامل مستعفی شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه ایمنی نباید فدای افزایش ظرفیت شود، بیان کرد: «مدیران، مسئول عملکرد زیردستان خود هستند و به‌طور طبیعی تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود حداقل پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند.» به‌گفته پورسیدآقایی فرمول استعفا ساده و بسیار روشن بود، زیرا به دلیل حجم بالای کار، یک خطا منجر به بروز حادثه شد و به‌طور طبیعی باید مسئولیت این حادثه را می‌پذیرفتم.

وی تصریح کرد: «چرا جامعه سیاست‌زده شده و از اخلاق اسلامی فاصله گرفته است؟ از اینکه عده‌ای سعی کردند با خراب کردن، تهمت زدن به سیستم‌ها و تلاش‌های سه ساله دولت تحلیل‌های مختلف و داستان و فرضیات مبنی‌بر تشکیل اتاق فکر در دولت منتشر کنند، متاسف شدم.» پورسیدآقایی با اشاره به اظهارات مختلف در فضای مجازی درخصوص استعفای خویش بیان کرد: «موضوع استعفا بسیار ساده و طبیعی بود، به‌طوری که پیش از من، وزیر راه‌و‌شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود و به دلیل اینکه شخص وزیر مسئولیت سازمان‌های مختلف را برعهده دارد، درنتیجه من به‌عنوان مسئول مستقیم راه‌آهن باید از سمت خویش استعفا می‌دادم؛ لذا هیچ‌یک از مطالب مبنی‌بر سیاسی بودن استعفای من صحت ندارد. برهمین اساس وزیر راه‌و‌شهرسازی با خواهش اینجانب و جمعی از دوستان موافقت کردند استعفا ندهند.»

مدیرعامل پیشین شرکت راه‌آهن ادامه داد: «ادامه حضور من به راه‌آهن ضرر می‌زد، زیرا اقدامات طیف‌های مختلف با ایجاد یک فضای سیاسی سعی کردند راه‌آهن را آویزه مقاصد سیاسی کنند و من به‌خاطر اینکه از لطمه خوردن راه‌آهن و حمله علیه آن جلوگیری کنم، از سمت خود استعفا دادم.»

وی با اشاره به انتخاب محمدزاده به‌عنوان مدیرعامل جدید راه‌آهن یادآوری کرد: «حضور محمد زاده و انتخاب خوب وزیر نوید ادامه روند توسعه راه‌آهن را می‌دهد و کناره‌گیری من نیز به‌طور حتم به این مساله کمک کرد و از طرفی موجب شد راه‌آهن از این هجمه رهایی یابد.» پورسیدآقایی در ادامه تاکید کرد: «یک لحظه از تصمیم خود پشیمان نیستم و معتقدم سیستم‌های مدرن راه‌آهن و افزایش سرعت باید توسعه یابد تا آرمان راه‌آهن به ثمر برسد، لذا نباید در این مسیر لحظه‌ای به عقب بازگشت.»

توجه به دغدغه‌های نیروی انسانی؛ اولویت اصلی مدیرعامل جدید

گفت‌و‌گو با مهندس احمد خوشنودی، کارشناس راه‌آهن درباره تغییر مدیریت ریلی کشور  

* نظرتان در مورد مدیرعامل جدید راه‌آهن چیست؟

- دکتر محمد‌زاده از شخصیت‌های علمی و آکادمیک کشور هستند.  رزومه علمی و تحقیقاتی ایشان نشان‌دهنده فرصت مغتنمی است که برای سیستم ریلی کشور ایجاد شده است تا از تجارب و دانش ایشان بهره‌مند شود.

* دکتر آقایی امروز هم برخلاف انتظارها در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید راه‌آهن حاضر شد و سخنرانی شجاعانه‌ای کرد. به نظرتان چه درسی می‌توان از این موضوع گرفت؟

دکتر آقایی با اقدام شجاعانه‌شان در به گردن گرفتن اشتباه و خطای عامل انسانی در سازمان،  کار را برای هر مدیرعامل دیگری که بعد از خودشان این مسئوليت خطیر را بپذیرند، بسیار سخت کردند!

آخرین یادداشت دکتر آقایی در پاسخ به کمپینی که برای بازگشت ایشان تشکیل شده بود، درواقع بیانیه‌ای است از میزان بالای مسئولیت‌پذیری ایشان. در این یادداشت از موفقیت‌ها و زحماتشان در ارتقای سازمانی و تعالی آن که به‌حق هم بسیار درخشان بود، چیزی نگفتند، بلکه سخن از نیروی انسانی و توجه به این فاکتور و سرمایه نامحسوس و مهم سازمانی، آخرین بخش سخن ایشان را تشکیل می‌داد. دکتر آقایی رفتند تا اعتماد اجتماعی، بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور باقی بماند و این نکته بسیار حائزاهمیت است.

به‌نظرم با این میراث و الگوی مناسبی که دکتر آقایی از خود نه‌تنها در سازمان بلکه در کشور و در جامعه مدیریت ارشد کشور بر جای گذاشتند، مسلما ادامه کار با این استاندارد بالای مدیریتی کلان و با حفظ آن بسیار سخت خواهد بود. باز هم به آخرین نوشته مدیرعامل پیشین سازمان اشاره می‌کنم که گفتند با وجود تمام فعالیت‌های مهم و ارزشمند انجا‌م‌شده، نتوانستند مشکل نیروی انسانی را حل کنند. این مهم‌ترین نقشه راهی است که ایشان مقابل تمام مدیران عامل بعد از خود در بخش ریلی قرار دادند.

* کمی بیشتر در این مورد توضیح می‌دهید؟

- با نیروی انسانی و مشکلات‌شان از نزدیک و به‌طور ملموس در تماس هستم.  خوشبختانه به‌ دلیل آنکه ۱۷ سال کار عملیاتی انجام داده‌ام و بیش از ۱۰ سال آن در طول خط‌ها و دورترین ایستگاه‌های کشور بوده است و تجاربی شخصی به دست آورده‌ام که تکرار ناشدنی است. اگر این تجارب را از منظر آکادمیک و دانش مربوط به نیروی انسانی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم چرا منابع انسانی یک سازمان، مهم‌ترین بخش از منابع آن محسوب می‌شود!

من نماینده آن قشر عظیم سازمان هستم که هرگز به‌هیچ معارفه‌ای دعوت نمی‌شوند، چرا؟ چون اگر لحظه‌ای کارشان را برای شرکت در همایش‌ها، معارفه‌ها و ... تعطیل کنند، چرخ‌ها که مهم‌ترین بخش در هر سازمان و در هر صنعتی است، می‌خوابد و از کار می‌ایستد. چرخ‌ها، همان عامل‌های انسانی‌اند، عوامل انسانی موثر در تولید، در ایجاد ثروت و ارزش افزوده. شاید بسیاری از آنها تا امروز سه، چهار یا پنج مدیرعامل به خود دیده‌اند، اما متاسفانه مشکلاتشان همان‌گونه که دکتر آقایی در یادداشت‌شان به درستی اشاره کردند، همچنان باقی است.

* پیشنهادتان برای حل مشکلات نیروی انسانی در سازمانی مانند راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چیست؟

- کشورها را تکنولوژی‌ آباد نمی‌کند، بلکه نیروی انسانی متخصصی که آن‌ها را کنترل و راهبری می‌کند، تغییر می‌دهد. آنها را بومی می‌کنند و کسانی که صاحب ایده و اندیشه‌اند،  آن را آباد می‌کنند. مطمئنا دکتر محمدزاده با توجه به بینش وسیع و دانش آکادمیک موثر و باکیفیتی که از آن برخوردار هستند، به این مهم عنایت ویژه خواهند داشت و تمرکزشان را بر مشکلی که دکتر آقایی به آن اذعان داشتند ( یعنی مشکل نیروی انسانی) معطوف خواهند کرد.

امید است فرصت کافی به مدیریت جدید سازمان داده شود تا تفکرات و اندیشه‌های خود را در اين زمینه پیاده‌سازی، اجرا و عملیاتی کند. همچنین ادامه پروژه‌های بسیار مهم و موفقی مانند کریدور شمال - جنوب، راه‌آهن شمال کشور، عنایت ویژه به نوسازی زیرساخت‌های فرسوده و ناوگان ریلی کهنه کشور، توسعه و بسط قطارهای محلی،  توجه ویژه به ایده‌های نو در بخش ریلی و باز هم نهایتا به عوامل و نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد.

* و نکته پایانی؟

- تشکر از شما و روزنامه «دنیای خودرو» که در مدت کوتاه فعالیت‌ به یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های تخصصی در بخش حمل‌و‌نقل، به ویژه ریلی تبدیل شده است

برچسب ها: راه آهن ، حادثه ریلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: