May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۲۱۷۲
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
0
اتحادیه طلا و جواهر تهران، روز گذشته و در ساعت 18:50، نرخ دلار آزاد را 4074 تومان اعلام کرد.
دلار در رکورد 4100 پول‌نیوز -دلار در تازه ترین رکوردها در حالی به بیش از 4100 تومان رسیده است که ارزش دلار جهانی نیز نسبت به سایر ارزها افزایش یافته و رکورد 14 ساله شاخص برابری نسبت به سایر ارزها را شکسته است.

در این حال معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد نرخ دلار در هفته های گذشته را ناشی از افزایش ارزش برابری آن در برابر همه ارزها اعلام کرد و گفت: کاهش ارزش برابری ریال برابر دلار به معنی تضعیف ارزش پول ملی نیست.


خبرها کماکان حاکی از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد است. دیروز خبرنگاران، از رسیدن قیمت دلار به 4100 تومان خبر دادند و تصاویری نیز از تابلوی صرافی ها بااین قیمت منتشر کردند. نرخی که ظاهراً در برخی صرافی ها بالاتر از این هم بوده است.

 در این حال اتحادیه طلا و جواهر تهران، روز گذشته و در ساعت 18:50، نرخ دلار آزاد را 4074 تومان اعلام کرد. هم چنین سامانه سنا نیز که معمولاً میانگین نرخ معامله شده دلار در بازار را کمتر اعلام می کند، با درج رقم 4047 تومان، برای اولین بار، قیمت دلار را بالای 4 هزار تومان اعلام کرد.

افزایش نرخ دلار در شرایطی است که کارشناسان، آن را واکنش طبیعی به پایین نگه داشته شدن مصنوعی طی سال های اخیر عنوان کرده اند. موضوعی که هم اینک با افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، فرصت بروز و تشدید پیدا کرده است.

 هم اینک ارزش دلار جهانی در سقف 14 سال اخیر خود به سر می برد و به عنوان مثال، ارزش آن در مقابل یورو، طی یک ماه اخیر، یک درصد افزایش پیدا کرده و از حدود94 به بیش از 95 درصد رسیده است.(نمودار بالا) هر یورو هم اکنون 4246 تومان می باشد و اندک اندک احتمال برابری دلار و یورو محتمل به نظر می رسد .
در این حال معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد نرخ دلار در هفته های گذشته را ناشی از

افزایش ارزش برابری آن در برابر همه ارزها اعلام کرد و گفت: کاهش ارزش برابری ریال برابر دلار نیز ناشی از همین روند جهانی افزایش تقاضا برای دلار بوده و به معنی تضعیف ارزش پول ملی نیست.

 به نقل از تارنمای بانک تجارت، حسین قضاوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور بانک ها، افزود: وظیفه بانک مرکزی نیز در این شرایط حفظ ثبات در بازار و جلوگیری از نوسان بازار ارز و نه لزوما مداخله برای تحقق یک نرخ برابری مشخص است.

با این حال بیم آن می رود که شکل گیری انتظارات مضاعف، روند تعدیل آن را از حالت طبیعی خارج کند. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان نسبت به سوء مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز انتقاد کرده اند.

 محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مصاحبه با رادیو گفت و گو به حضور دلالان و ایجاد تقاضای کاذب برای ارز، اشاره کرد و متذکر شد: یکسری سفته باز و دلال تقاضای کاذب در کشور تبلیغ می کنند و باید این را مدیریت کنیم.

 از انتقادهای جدی ما به بانک مرکزی این است که این تقاضای کاذب مدیریت نمی شود و متاسفانه بازار بعضا رها شده است.این انتقادات در حالی است که رییس کل بانک مرکزی خواستار گسترش حضور بانک ها در بازار ارز شده است.

 ولی ا... سیف، دیروز با بیان این که بانک‌ها تنها با عملیات واسطه گری وجوه نمی‌توانند سودآوری خود را تضمین کنند، اظهار داشت: بانک ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را در این بازار بازیابند تا فعالیت‌های شبکه صرافی به جایگاه و ماموریت مقرراتی خود بازگشته و بدین طریق سلامت و اطمینان در تجارت خارجی تقویت شود.



منبع:خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: