May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۲۲۴۸
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
0
ظاهرا بعد از قرارداد فولكس‌واگن با ماموت، ساير شركت‌ها نيز در حال فراهم‌سازی این بستر همكاري هستند. ولی دارندگان نگاه منفی به همکاری با آلمانی‌ها معتقدند آنچه از شواهد پیداست شرکت ب‌ام‌و فعلا حتی قصد ورود در حد واردات به ایران را ندارد، چه برسد به تولید.
پول‌نیوز - اين روزها كه اخبار مربوط به توليد احتمالي خودروهاي ب‌ام‌و در ايران به‌واسطه مصاحبه مطبوعاتي مديران پرشيا‌خودرو كه حتي نمايندگي مستقيم از شركت مادر آلماني ندارند، داغ ‌شده است، شاهد بروز دو ديدگاه خوش‌بينانه و بدبينانه به اين اتفاق هستيم.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، کسانی که نگاه خوش‌بينانه به مونتاژ برخي مدل‌هاي ب‌ام‌و در ايران و آن هم در آينده نزديك دارند، معتقدند با ورود آلمانی‌ها و این‌بار با امضای قرارداد جدید بین گروه ماموت و فولکس واگن آن هم به‌صورت توليد مشترك، به نظر می‌آید گفته‌هاي مديران ساير شركت‌هاي واردكننده خودرو از آلمان مبني‌بر اينكه آلماني‌ها حاضر به توليد در ايران نيستند، تا حدودي زير سوال مي‌رود.

بسیاری سوال مي‌كنند چگونه فولكس‌واگن به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان و اروپا براي توليد مشترك پاي ميز مذاكره با ايراني‌ها نشست و براي توليد در ايران علاقه نشان داد اما با ساير شركت‌هاي آلماني در اين زمينه توافقي نشده است؟ اشكال كار كجاست؟ آیا شركت‌هاي ايراني تمايلي به اين كار نداشتند يا در مذاكرات ناتوان بودند يا آلماني‌ها واقعا قصد توليد در ايران را ندارند؟! به‌عنوان مثال در  گذشته از  شرکت پرشیاخودرو شاهد تلاشی مبنی‌بر توليد مشترك با آلمانی‌ها در جریانات پسابرجام و رفع مشکلات موجود با شركت مادر ب‌ام‌و به‌صورت نتيجه‌بخش نبوديم.

پرشیاخودرو پیش‌تر اعلام کرده بود شرکت‌های آلمانی تا برطرف شدن کامل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نتیجه انتخابات آمریکا به‌هیچ‌وجه تمایل به همکاری با شرکت‌های ایرانی ندارند اما می‌بینیم در‌ همين مقطع زماني، مذاكرات ماموت با فولكس‌واگن به بار نشست و حتي مذاكرات اين غول خودروساز آلمان با دو شركت ايراني ديگر كه حتي يكي از آنها نيز واردكننده بود، تا همين اواخر ادامه داشت. به‌عبارت دیگرباید دید چرا ساير شركت‌هاي وارد‌كننده خودرو از آلمان مسیر ارتباط مجدد و مذاکره برای تولید را در شرایط کنونی غیرممکن می‌دانند و حتي كار را براي دريافت نمايندگي مستقيم از شركت مادر دشوار اعلام مي‌كنند.

اما شايد حالا با ورود فولکس‌واگن به ایران آن هم در سطح تولید، دیگر نتوان بهانه‌ای برای عدم تمایل آلمانی‌ها در ناکامی مذاکرات با شرکت‌هاي آلماني آورد . پیش‌تر نیز برندهای بنز و پورشه که هر دو از برندهای لوکس آلمانی هستند، قرارداد خود را با شرکت‌های ستاره ایران و معین‌موتور تمدید کرده بودند و امضای قرارداد جدید دومین خودروساز بزرگ دنیا یعنی فولکس با گروه ماموت نشان‌دهنده روشن بودن روابط تجاری بین ایران و آلمان است.

افراد خوش‌بین به تولید خودروهای برند آلمانی در ایران می‌گویند ساير مدیران ارشد شرکت‌هاي واردكننده خودرو از آلمان بايد بيشتر تلاش كنند و به عمليات واردات صرف كه بالطبع از عمليات مونتاژ بسيار آسان‌تر است، بسنده نكنند. اكنون مديران مياني پرشيا خودرو نیز در مصاحبه‌ها اعلام كرده‌اند كه اين روزها به توليد مشترك با آلماني‌ها مي‌انديشند و بايد ديد تا چه اندازه در مذاكرات با شرکت ب‌ام‌و براي امضای قرارداد مستقيم و قرارداد توليد تلاش خواهند كرد و موفق خواهند شد؟

ظاهرا بعد از قرارداد فولكس‌واگن با ماموت، ساير شركت‌ها نيز در حال فراهم‌سازی این بستر همكاري هستند. ولی دارندگان نگاه منفی به همکاری با آلمانی‌ها معتقدند آنچه از شواهد پیداست شرکت ب‌ام‌و فعلا حتی قصد ورود در حد واردات به ایران را ندارد، چه برسد به تولید. البته تولید ب‌ام‌و در ایران با توجه به استانداردهای پیچیده این کمپانی بزرگ بسيار دشوار است.

در حال حاضر خبرها نشان‌دهنده این است که ب‌ام‌و فقط قصد ورود به ایران از طریق شرکت پرشیاخودرو را ندارد و ادامه فعالیت این شرکت تنها در صورتی است که وزارت «صمت» مانند سال‌های تحریم اجازه فعالیت از طرف نمایندگان منطقه‌ای بدهد. این افراد فقط اميدوارند که ب‌ام‌و مانند سال‌های نه‌چندان دور به‌صورت رسمی وارد ایران شود و شاهد عرضه مدل‌های جدید و چشمگیر این برند دوست‌داشتنی به صورت وارداتی باشیم.

همچنین آنهایی که بدبینانه به این موضوع نگاه می‌کنند معتقدند ب‌‌ام‌و مطلقا در ایران و توسط پرشياخودرو دست به توليد نخواهد زد، زیرا آنها دلايل خود را دارند و مي‌گويند: این تصور که ب‌ام‌و با احتمال تولید به ایران وارد شود، بسیار دور از ذهن است. چراکه کشور همسایه یعنی ترکیه با وجود نمایندگی قدرتمند ب‌ام‌و که در اختیار شرکت هلدینگ بروسان است، با آمار فروش سالانه 30هزار دستگاه و مالیات و عوارض ورودی بسیار بالا هنوز نتوانسته نظر مدیران آلمانی را جلب کند.

حال با این وجود چطور می‌توان انتظار داشت کمپانی ب‌ام‌و برای تولید در کشوری که نهایت آمار فروش محصولش بیش از 3هزار دستگاه یعنی یک‌دهم کشور ترکیه است و حدود یک‌سوم آن توسط شرکت پرشیاخودرو عرضه می‌‌شود، قصد تاسیس کارخانه داشته باشد. البته حدود 70درصد از تولیدکنندگان اروپایی در کشور ترکیه اقدام به تاسیس کارخانه‌ کرده‌اند و در این میان جای ب‌ام‌و هنوز با وجود آمار فروش بالا در این کشور خالی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: