May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۳۷۸
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
0
با در اختیار داشتن فناوری های همگرا با الزامات زیست محیطی و ایمنی و نیز IT محور می توان گوشه چشمی هم به بازارهای خارجی داشت. در غیر این صورت صنعت سهم خود از بازار داخل را نیز از دست خواهد داد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی زاده* - الزامات و استانداردهایی کهدر بازارهای متخلف برای  خودروهای سنگین و نیمه سنگین اعم از باری و مسافری وجود دارد، مدام در حال تغییر و ارتقا است و خودروسازان نیز ناچارند هر روز بیش از پیش خود را با این شرایط تطبیق داده و به آن ها عملیاتی‌تر بیندیشند.

الزاماتی همچون سیستم‌های فعال ایمنی ازجمله کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم ترمز ضروری اتوماتیک و سیستم هشدار کمربند ایمنی برخی از سیستم‌های ایمنی به کاررفته در خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین هستند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

از سوی دیگر، تغییر برخی موارد ازجمله تغییرات اجتماعی، تغییرات جمعیتی، تغییرات آب‌وهوایی در سطح رقابت صنعت خودروهای سنگین تاثیرگذارتر خواهد شد.

تغییرات آب‌وهوایی همراه با مقررات محیطی، منتج به ایجاد سطح جدیدی از تعهد به افزایش کارایی سوخت و کاهش آلودگی آن می‌شود و موتورهای جدید براساس قوانین زیست‌محیطی جدید ساخته خواهند شد.

در چنین شرایطی از یک‌سو استفاده از تکنولوژی‌های انتقال قدرت جایگزین مانند گازهای طبیعی، هیبریدی‌ یا سلول‌های سوختی روز‌به‌روز فراگیرتر می‌شود و از سوی دیگر ممنوعیت رانندگی با خودروهای سنگین در اروپا نیز شهر به شهر پیش می رود.

همین عامل سبب شده است ساخت خودروهای تجاری سبک‌تر یا استفاده همزمان‌ از یک‌ تراک برای جابه‌جایی چند کانتینر مورد بررسی خودروسازان بزرگ قرار بگیرد.

علاوه بر دو عامل ارتقای استانداردهای ایمنی و نیز استانداردهای آلایندگی، قابلیت اتصال به سامانه هوشمند مدیریت ناوگان نیز در کانون توجه است.

این استانداردها و الزامات که معمولا از سوی دولت ها اعمال می شود، از دید دولت ایران نیز دور نمانده و ادارات محیط زیست و استاندارد در کنار پلیس راهور با هدف مبارزه با آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی شهروندان در پی اعمال آن ها هستند.

از این رو به نظر می رسد در فضای پسابرجام که فرصت احیای تعامل میان خودروسازان ایرانی و خارجی فراهم شده است، باید در سرمایه گذاری ها، تولیدات مشترک و انتقال فناوری ها این مهم را در نظر گرفت که بومی سازی تکنولوژی های آینده نگرانه است که ارزش سرمایه گذاری و هزینه کردن دارد.

با در اختیار داشتن فناوری های همگرا با الزامات زیست محیطی و ایمنی و نیز IT محور می توان گوشه چشمی هم به بازارهای خارجی داشت. در غیر این صورت صنعت در دایره بسته ای باقی خواهد ماند که همچون گردابی روز به روز کوچکتر خواهد شد و سهم خود از بازار داخل را نیز از دست خواهد داد.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: