کد خبر: ۲۱۳۹۲۲
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
0
پول‌نیوز - گمرک ایران؛ فهرست نهایی مجوزهای 37 گانه را برای ترخیص کالا از گمرک اعلام کرد.

یکی از نکات مهم در مورد ترخیص کالا از گمرک که در پاره‌ای مواقع سبب کند شدن فرآیند ترخیص یا توقف کالا در گمرک می‌شود، صدور مجوزهایی است که باید سازمان‌ها و نهادهای مختلف صادر و صاحبان کالا یا نمایندگان آنها به گمرک ارائه کنند.

این مجوزها عموماً جنبه کنترلی و بازرسی دارد و هدف از صدور آنها این است که کالاهای وارداتی غیراستاندارد از نظر سلامتی، بهداشتی، ایمنی، فرهنگی، زیست محیطی و سایر موارد وارد کشور نشود.

گمکر ایران افزوده است : در مورد کالاهای نیازمند ارائه مجوز تا زمانی که این مجوزها به گمرک ارائه نشود، ترخیص آنها امکان‌پذیر نیست و ممکن است به این دلیل مدت زیادی کالا در گمرک متوقف شود که طبیعی است مسئولیت این امر صرفاً متوجه صاحب کالا یا سازمان مجوزدهنده است و ارتباطی با گمرک و عملکرد آن ندارد. خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک به نحو قابل توجهی از میزان مشکلات صاحبان کالا برای دریافت مجوزهای ورود کاسته شده است و این کار به صورت غیرفیزیکی از طریق اتصال سامانه مزبور به سیستم‌های الکترونیکی سازمان‌های همجوار صورت می‌گیرد.

مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران فهرست 37 نوع مجوز را که باید براساس ردیف‌های کالایی مرتبط توسط صاحبان کالا از سازمان‌های همجوار دریافت و به گمرک ارائه شود تا ترخیص کالا صورت گیرد منتشر کرده است.

در حال حاضر با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک با 22 سازمان همکار امکان ترخیص هیچ کالایی بدون مجوز وجود ندارد و تا مجوز مرتبط ارائه نشود امکان ادامه مراحل تشریفات گمرکی در سامانه جامع گمرکی میسر نیست.

طبق قانون تمامی کالاهای وارداتی ابتدا باید مجوز ثبت سفارش را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت و سپس کالا به گمرک اظهار شود که در حال حاضر این فرآیند نیز الکترونیکی شده است.
برچسب ها: مجوز ، گمرک ، ترخیص کالا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: