April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پدیدار در گفت‌وگو با پول نیوز:
کد خبر: ۲۱۷۳۱۶
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
0
رییس هیات داوری انجمن استصنا گفت: در حال حاضر فشار بسیاری از سوی سازمانها و موسساتی که باید حامی ما باشند بر ما تحمیل می شود.
تسهیلات بخش ساخت تجهیزات نفتی تنها 10 درصد نیازها را پوشش داد
پول‌نیوز - یکی از بخش های تولیدی بسیار پر اهمیت در کشور ساخت تجهیزات صنعت نفت است که با اجرای برجام امیدواری های بسیاری برای گشایش و رونق در آن ایجاد شد، دولت نیز تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته و فعالان در ساخت تجهیزات نفتی را امیدوار کرد.

از سوی دیگر بهبود فضای کسب و کار و برداشتن موانع کسب و کار نیز بارها از سوی مسوولین شنیده شد و همه این ها نوید بهبود و افزایش تولید در بزرگترین بخش تولیدی کشور را می داد. اما گویا اوضاع چندان نیز تغییر نکرده و همچنان بسیاری از مشکلات پابرجا هستند.

پول‌نیوز برای بررسی مشکلات در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت، وضعیت تسهیلات بانکی، تاثیر برجام و قراردادهای جدید نفتی با رضا پدیدار، رییس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) و نایب رییس کمیسیون انرژی و صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی گفت‌وگو کرده است.

پدیدار در مورد وضعیت و میزان تسهیلات ویژه دولت به سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: دستور العمل دولت در خصوص ارائه تسهیلات به سازندگان داخلی کامل اجرا نشده است و نگاهی به آمارها نشان می دهد که این تسهیلات به صورت محدود پرداخت شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پول‌نیوز گفت: زمانی که دولت ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی را مطرح کرد میزان بودجه اختصاص یافته به آن را 16 هزار میلیارد تومان اعلام کرد این در حالی است که انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به عنوان بزرگترین تشکل تولید و ساخت در کشور سهم بسیار کمی  از این بودجه را جذب کرده است.

پدیدار توضیح داد: ما به دنبال سهم قابل توجهی از این تسهیلات بودیم به همین جهت درخواستهای وارده به انجمن را بررسی کرده و از مجموع درخواستهایی که اعضای استصنا داشتند 128 شرکت طبق مقررات تایید شده و ثبت درخواست آنها از طریق انجمن انجام شد. این 128 شرکت از فیلتر کمیته بررسی عبور کرده و 112 شرکت از آنها تایید شد. پس از آن تعدادی از شرکتها به کارگروههای استانی منتقل شده و در نهایت 102 شرکت تایید شدند. مدارک این شرکتها به بانکها ارسال شد و بانکها نیز تعدادی را خط زدند و مجموع شرکتهای واجد شرایط تا 88 شرکت کم شد، اما 59 شرکت توانستند با بانکها قرارداد ببندند در نهایت تنها به 42 شرکت تسهیلات داده شد که مجموع آن 5 هزار و 923 میلیارد ریال بود.

وی افزود: این نشان می دهد که اگر قرار باشد این تسهیلات تحرک ایجاد کند باید به بزرگترین سازندگان داخلی اختصاص پیدا کند این در حالی است که ما به عنوان بزرگترین و مهمترین انجمن ساخت و تولید ملی نتوانستیم به میزان قابل قبولی تسهیلات دست پیدا کنیم و به نظر می رسد وضعیت بقیه تولیدکنندگان هم به همین منوال است.

به گفته پدیدار، در مجموع به کمتر از 20 درصد متقاضیان تسهیلات داده شده است در مورد میزان تسهیلات پرداختی به انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تنها به 10 درصد از نیازهای ما پاسخ داده شد.

وی در مورد بهبود فضای کسب و کار نیز معتقد است؟ دولت اراده کرده تا برای بهبود فضای کسب و کار اقداماتی انجام بدهد، اما در حال حاضر فشار بسیاری از سوی سازمانها و موسساتی که باید حامی ما باشند بر ما تحمیل می شود؛ بزرگترین معضل ما مالیات است پس از آن تامین اجتماعی و گمرک. همچنین عوارض سنگینی نیز از سوی شهرداری ، فرمانداری و ... نیز از ما دریافت می شود.

رییس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ادامه داد: دولت گرفتاری های بسیاری برای بخش خصوصی ایجاد می کند چرا که در بسیاری از مواقع نمی تواند از شرکتهای دولتی و خصولتی مالیات دریافت کند به همین جهت بخش خصوصی واقعی را تحت فشار می گذارد.

به گفته پدیدار، 97 درصد از مالیت  دهندگان در ایران بخش خصوصی هستند که دولت نتوانسته فضای کسب و کار را برای آنها متعادل کند.

وی افزود: برای بهبود فضای کسب و کار باید باور و اعتماد وجود داشته باشد، برای رونق اقتصادی دولت و مقامات دولتی باید به کار تولیدی باور داشته باشند و به تولیدکنندگان اعتماد کنند، پس از آنکه باور و اعتماد ایجاد شد برای بهبود تولید اعتبار در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

نایب رییس کمیسیون انرژی و صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی خواسته های بخش خصوصی از دولت را اینگونه برشمرد: اول اینکه دولت باید حمایت مشخص و عملیاتی از تولیدکنندگان بکند، موضوع بعدی در ارتباط با سفارشات است که انتظار داریم سفارشات را تجمیع کند، مورد بعدی اختصاص اعتبار ریالی و ارزی است تا بتوانیم مواد اولیه و تجهیزات بخریم، درخواست دیگر ما اعطای تسهیلات است و درخواست آخر نیز فراهم آوردن زمینه همکاری های مشارکتی با شرکتهای خارجی است.

وی در پاسخ به این سوال که در قراردادهای جدید نفتی از سازندگان داخلی تجهیزات نفتی جانبداری شده است یا خیر؟ گفت: طبق ماده 4 مصوبه هیات وزیران در مهر ماه سال 95 شرکتهای خارجی باید با شرکتهای داخلی جویند شوند به این نحو که 51 درصد ایرانی و 49 درصد خارجی در مناقصات شرکت کنند.

پدیدار گفت: اما تا به امروز قراردادی امضا نشده و تنها چندین تفاهمنامه به امضا رسیده که هیچکدام به پای قرارداد نرسیده است.

وی در مورد تاثیر برجام در وضعیت شرکتهای سازنده تجهیزات صنعت نفت گفت: پس از برجام نگاهها به ایران عوض شده و نسبت به گذشته که درها قفل بود گشایشهایی ایجاد شده و توافقاتی نیز در مورد انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری انجام شده است. اما آنچه که باعث شده برجام تاثیرات گسترده ای نداشته باشد عملکرد نادرست سیستم بانکی و نیز عدم اعتماد خارجی هاست که دولت باید بستر را برای همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی فراهم کند تا بتوان از عواید برجام بهره برداری کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: