پولنیوز، فرانک آقاصفی - ایمنی وسایل نقلیه باری موضوعی چندوجهی است و ضمن متاثر بودن از سه مقوله
انسان، خودرو و محیط، برخلاف حملونقل جادهای رایج به نحو قابلتوجهی از
نیازهای صنعتی، سیاستهای مدیریتی، محدودیتها و الزامات قانونی و
فعالیتهای نظارتی تاثیر میپذیرد.
وسایل نقلیه سنگین با وجود سهم اندک آنها از مجموع وسایل نقلیهای که در معابر درونشهری تهران در حال حرکت هستند، متاسفانه سهم قابلتوجهی از مجروحان و همچنین متوفیان مربوط به تصادفاتی را که یک طرف آن وسایل نقلیه سنگین اعم از مقصر و غیرمقصر بوده است، به خود اختصاص دادهاند.
تا جایی که علت عمده مرگومیر در بسیاری از شهرهای کشور ما تصادفات وسایل نقلیه سنگین
است. این تصادفات هزینههای اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال دارند.
امروزه وسایل نقلیه سنگین در کشور به طور متوسط 2.5 درصد از کل ترافیک را شامل میشود که این میزان به همراه تصادفات ناشی از آن سالانه در حال افزایش است.
از سوی دیگر مطابق آمار، 15 درصد از کل وسایل نقلیهای که دچار حادثه رانندگی شده، جزو ناوگان عمومی کشور بوده است.
با در نظر گرفتن میزان حضور هر یک از انواع وسایل نقلیه در تصادفات به نسبت میزان ترددی که در شبکه راههای کشور داشتهاند، معلوم میشود به ترتیب کامیون، سواری، وانت و تریلر بالاترین خطر درگیر شدن در تصادفات را دارند.
این نکات بیانگر اهمیت حملونقل عمومی کالا و مسافر، ضرورت مدیریت صحیح و رسیدگی به وضعیت ناوگان عمومی، زیرساختها، تامین ایمنی، قوانین و مقررات مربوط به آنهاست.