April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک فعال بازار موبایل در گفتگو با پول نیوز مطرح کرد؛
کد خبر: ۲۱۷۶۹۷
۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
0
رضا قربانی گفت: عدم استقبال مردم از گوشی های داخلی سبب شده تا در برخی از محصولات خود که تحت لیسانس در ایران تولید می شود تنها نام شرکت را درج کنیم.
پول‌نیوز _ در شرایطی که مبارزه با قاچاق به یکی از موضوعات همیشگی در سخنرانی های مسوولان تبدیل شده «قاچاق» بسیاری از کارخانجات داخلی را به مرز ورشکستگی کشانده است. در این میان شاید تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه به دلیل حجم بسیار بالای قاچاق بیش از سایر تولید کنندگان آسیب دیده اند.

رضا قربانی مدیرعامل شرکت ایرانیان قایم همراه از فعالان بازار موبایل است که از وضعیت قاچاق گوشی تلفن همراه در ایران دل پر خونی دارد و معتقد است تا زمانی که به صورت علمی با قاچاق مبارزه نشود وضعیت تولید داخلی بهبود نمی یابد.

قربانی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: تا زمانی که ریجستری اجرا نشود جلوی قاچاق گوشی تلفن همراه نیز گرفته نشده و بعید به نظر می رسد که از حجم قاچاق در این بازار کاسته شود.

وی افزایش فروش گوشی های ایرانی در ماههای مرداد، شهریور و مهر امسال را شاهدی بر ادعای خود آورد و گفت: در ماههای مرداد، شهریور و مهر امسال که مساله مبارزه با قاچاق کالا شدت گرفت و تمرکز بالایی بر بازار موبایل وجود داشت و دولت هر روز وعده ریجستری می داد و اجرای آن را به روز بعدی موکول می کرد فروش شرکتهای سازنده داخلی موبایل به یکباره افزایش یافت.

قربانی خاطر نشان کرد: فروش شرکت ما به یکباره به حدی رسید که خط تولید جوابگوی نیاز بازار نبود و ما برای چنین حجم درخواستی پیش بینی نداشتیم و اگر موجودی انبار کافی نمی بود نمی توانستیم تامین بازار کنیم.  اما بعد از آنکه مردم متوجه شدند ریجستری و مبارزه با قاچاق شعارگونه است بازار به حالت قبل باز گشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان گوشی تلفن همراه قاچاق در بازار کشور وجود دارد؟ گفت: در سال 94 بیش از 16 میلیون گوشی در ایران مصرف شده است که از این میزان 2 میلیون گوشی دکمه ای و 14 میلیون هوشمند بوده. همچنین در سال گذشته آمار گوشی قاچاق 98 درصد بوده و با مبارزاتی که در سال جاری صورت گرفته گوشی قاچاق در سال جاری به 90 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ایرانیان قایم همراه تاکید کرد: در سال جاری شرکتهای رسمی واردکننده گوشی که گمرکی پرداخت می کنند فروششان بهبود یافت اما با کم شدن فشار بر بازار گوشی قاچاق در حال حاضر اوضاع این واردکنندگان نیز تعریفی ندارد.

قربانی اعتقاد دارد: ریجستری تنها راه مبارزه علمی با پدیده قاچاق موبایل است. اما آنچه که باعث شده ریجستری به تاخیر افتاده و همچنان اجرایی نشود ملاحظه غیر فنی است. ریجستری آماده است. مسوولان در تردید هستند که آیا واردکنندگان رسمی می توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند تا بازار با کمبود کالا مواجه نشود.

وی افزود: در موضوع قاچاق کالا به نظر من مغازه داران هم مقصر هستند چرا که اگر مال خر نباشد دزدی اتفاق نمی افتد. در قاچاق کالا عمده فروشان بازار به شدت نقش دارند حتی در برخی از موارد کالای قاچاق به سفارش آنان وارد می شود، عمده فروشان گوشی را در کشور دبی خریده و آن را به قاچاقچی می دهند تا در تهران به آنها تحویل بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعرفه پایین واردات کالا عامل واردات قانونی گوشی تلفن همراه نشده است؟ توضیح داد: تعرفه واردات در ایران بسیار پایین و 5 درصد است مانعی که در این میان وجود دارد و افراد را ترغیب به واردات غیر قانونی می کند 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که قاچاق را سود ده می کند.

قربانی با مثالی ادامه داد: مثلا اگر میانگین یک گوشی اپل را 2 میلیون و 500 هزار تومان در نظر بگیریم با 5 درصد تعرفه واردات بعلاوه 9درصد مالیات بر ارزش افزوده بعلاوه 2 درصد هزینه متفرقه، 16 درصد می شود که رقمی حدود 400 هزار تومان است و این سود بالا سبب می شود تا ریسک واردات غیر رسمی به واردات رسمی بچربد.

مدیرعامل شرکت ایرانیان قایم همراه در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار پول نیوز در مورد اینکه ایران تولیدکننده گوشی تلفن همراه محسوب می شود یا مونتاژ کننده؟ گفت: مونتاژ کالای الکترونیک تولید کالا محسوب می شود چرا که بسیاری از قطعات الکترونیک در داخل تولید نمی شود اما تمامی قطعات موبایل در داخل مونتاژ می شود. نه تنها گوشی تلفن همراه بلکه همه محصولات الکترونیکی که در داخل کشور مونتاژ شوند تولید کالا محسوب می شود.

قربانی تصریح کرد: هیچ مشکلی از نظر فناوری در داخل کشور وجود ندارد و ما به علم روز مجهز هستیم با این اوصاف اما قیمت گوشی های تولید داخل از 400هزار تومان تجاوز نمی کند چرا که از کالای ایرانی استقبال نمی شود.

وی افزود: تولیدات داخلی را کسانی می خرند که نمی خواهند برای خرید گوشی هزینه کنند به همین جهت وضعیت کارخانجات ساخت تلفن همراه اصلا خوب نیست و این کارخانجات با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند.

مدیرعامل شرکت ایرانیان قایم همراه گفت: عدم استقبال مردم از گوشی های داخلی سبب شده تا در برخی از محصولات خود که تحت لیسانس در ایران تولید می شود تنها نام شرکت را درج کنیم. چرا که اگر روی کالا «ساخت ایران» درج شود مردم آن را نمی خرند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: