April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رییس انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۲۱۸۲۳۳
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
۱
مجتبی بیگدلی گفت: این طرح بیش از آنکه به نفع مردم باشد به سود لیزینگ هاست؛ به نظر نمی رسد لیزینگ مسکن بتواند مشکلات مردم را حل کند.
لیزینگ مسکن مردم را خانه دار می کند؟
پول‌نیوز _ «لیزینگ مسکن آزاد شد» عنوان خبری بود که بعداز ظهر دیروز بر روی خروجی ایسنا رفت؛ مطابق این خبر رئیس انجمن لیزینگ اعلام کرد با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ ها به تامین مالی مسکن صادر شد.

حمید ابدالی رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران در توضیح این خبر گفت که به تازگی شورای پول و اعتبار دستورالعمل مربوط به فعالیت لیزینگ‌ها را مورد بازنگری قرار داد. این مجوز محدود به لیزینگ‌های غیر بانکی بوده و بانکی‌ها از این کار منع شده‌اند که خود می تواند در تامین مالی معضلاتی ایجاد کند. لیزینگ‌های کشور می‌توانند تا سقف ٧٠ درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن را تسهیلات ارایه کنند. میزان تامین تسهیلات مسکن از طریق صنعت لیزینگ، به منابع در اختیار آنها بستگی داشته و با سود ٢١ درصد ارایه خواهد شد.

طبق توضیحات وی؛ در حال حاضر دستورالعمل لیزینگ مسکن قابل اجراست و لیزینگها می‌توانند در مورد آن اقدام کنند. این در حالی است که انتظار مردم از دریافت تسهیلات مسکن داشتن نرخ سود پایین و همچنین دوره بازپرداخت طولانی است، در حالی که هیچ کدام از این شرایط برای لیزینگ در حال حاضر فراهم نیست به‌طوری که سود بازپرداخت تسهیلات تا ۲۱ درصد و دوره بازپرداخت آن فعلا پنج ساله است که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضی تسهیلات مسکن باشد.

اما آیا طرح لیزینگ مسکن می تواند از بار مشکلات این حوزه بکاهد؟ آیا می توان امیدوار بود با لیزینگ مسکن افراد بیشتری خانه دار شده و این صنعت عظیم از رکود خارج شود؟ با توجه به سود بالای تسهیلات در این طرح آیا مردم از آن استقبال خواهند کرد؟ پاسخ مجتبی بیگدلی به این سوالات منفی است.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور و رییس انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز به واکاوی طرح لیزینگ مسکن پرداخته و گفت: این طرح بیش از آنکه به نفع مردم بوده و بتواند آنها را صاحب خانه کند به سود لیزینگ هاست؛ به نظر نمی رسد این طرح بتواند مشکلات مردم در حوزه مسکن را حل کرده و این صنعت عریض و طویل را به تحرک وادارد.

بیگدلی خاطر نشان کرد: همانگونه که بانکها کمکی به خانه دار شدن مردم نکردند لیزینگ مسکن نیز گام مثبتی در این راستا به حساب نمی آید چرا که برخی از بانکها تسهیلات مسکن را با سود 30 درصد به مردم و سازندگان اختصاص می دهند این در حالی است که بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات را 18 درصد اعلام کرده است.

به گفته دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور ما در کشور سامانه قوی لیزینگ نداریم به همین جهت نمی توان اظهارات جسته و گریخته ای که در رسانه ها منتشر می شود را مورد بررسی جدی قرار داد. در کشور حتی 20 پروژه مسکن نیز از طریق لیزینگ واگذار نشده است، حتی در صنعت خودرو نیز لیزینگ ها عملکرد مناسبی از خود بر جای نگذاشته اند.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن تصریح کرد: دولت برای حل مشکلات حوزه مسکن ابتدا باید آن را از رکود خارج کند به این منظور باید از این صنعت مولد و اشتغال زا حمایت شده و تسهیلات سخت گیرانه برچیده شود، اقساط خرید مسکن بلند مدت بوده، نرخ سود آن تک رقمی باشد و تنفس یک ساله و حتی بیشتر برای باپرداخت آن در نظر گرفته شود. در کنار حمایت از مردم با سازنده نیز تعامل کرده و تسهیلات در این حوزه را افزایش بدهد حال آنکه دولت هیچ ردیف بودجه ای به این موضوع اختصاص نداده است.

بیگدلی با انتقاد از عدم اجرای برنامه های دولت در حوزه مسکن گفت: دولت بخش مسکن را تعطیل کرده و تنها به طرح پروژه های مختلف در این حوزه بسنده کرده است؛ در مدتی که دولت یازدهم بر سر کار آمده طرح مسکن اجتماعی، حمایتی، امید، صندوق زمین و مسکن و ... مطرح شده اما در اجرا هیچ واحد مسکونی ساخته نشده این در حالی است که کشور ظرفیت ساخت سالانه یک میلیون مسکن را دارد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
19:29 - 1395/11/20
حرف های ناامید کننده ای زده اند .
-انبوه سازان منتظر هستند که دولت پول ارزان قیمت به انها بدهد تاانها خانه بسازند و .....
- پنبه لیزینگ هاراهم زده ....
- بانکها هم که .....
- ظاهرا" یکی از کره مریخ باید بیاید واین رکود عظیم در ساختمان را....
- و.....
من فکر میکنم این عزیز کارافرین ویا انجمن انبوه سازان میبایست دست از این انتقاد های کلی بردارد وبد نبال مدلهایی باشد که به سیوالات زیر جواب دهد :
1- انبوه سازان کشور های پیشرفته چگونه مسکن تولید میکنند ؟
2- روشهای واگذاری مسکن ساخته شده توسط انبوه سازان دراین کشورها چگونه است .به مدل های دوبی . ترکیه . یونان و...مراجعه شود
3- چراانبوه سازان از تجربه مدلهای شهرک اکباتان . اپادانا. شهرک غرب . اتی سازو....استفاده نمی کنند؟
4- اگر مشکل صنعت ساختمان رکود ناشی ازتامین منابع مالی است پس چرا اینهمه سرمایه گذاری روی ساختن انواع برج باغ و مجتمع تجاری و .... بطور مستمر انجام میشود.
5-نقش بکار گیری از فن اوری های روز در بخش معماری .
مهندسی ساخت . مهندسی فروش و... را میتوان در توان حرفه ای انبوه سازان کشور دید.
6- ایاانبوه سازان مسکن دربرابرکیفیت . تحویل به موقع و مناسب بودن قیمت خودرا مسیولیت پذیر وپاسخگو میدانند؟
7-کارنامه انجمن انبوه سازان دراین مدت چه بوده است ؟
باتشکر موفق باشید.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: