پیش بینی یک کارشناس بازار نفت در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۲۱۹۶۹۱
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
0
نرسی قربان گفت: به احتمال زیاد توافق اوپک در خصوص پایین نگه داشتن سقف تولید تمدید می شود.
توافق اوپک برای پایین نگه داشتن تولید نفت تمدید می شودپول‌نیوز - اوپکی ها در یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی خود که دهم آذرماه در وین برگزار شد، تصمیم گرفتند روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید نفت اعضای این سازمان کاسته شود، پس از آن تولیدکنندگان غیراوپکی ها مانند روسیه نیز با کاهش بیش از 600 هزار بشکه در روز موافقت کردند.

این طرح از آغاز سال 2017 میلادی (12 دیماه امسال) اجرا شده و بر اساس آخرین گزارش ها به بیش از 90 درصد تعهدها جامه عمل پوشیده است.

در پی اجرای این طرح، قیمت نفت روند افزایشی یافت و پیش بینی می شود در کانال 60 تا 70 دلاری تثبیت شود. این در حالی است که قیمت نفت سبک ایران در بازارهای جهانی نیز در هفته منتهی به سوم فوریه (15 بهمن) با 40 سنت افزایش، به 53 دلار و یک سنت برای هر بشکه رسید.

بر این اساس رویترز دیروز گزارش داد از زمان توافق اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز، قیمت نفت در بازه 5 دلاری در نوسان است. این توافق که از ابتدای ژانویه شروع شد، به مدت 6 ماه ادامه دارد.

نرسی قربان کارشناس ارشد انرژی در این مورد به خبرنگار پول نیوز گفت: به احتمال زیاد توافق اوپک در خصوص پایین نگه داشتن سقف تولید تمدید می شود و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد قیمتها در همین سطح باقی می ماند اما اگر اوپکی ها برای پایین نگه داشتن تولید توافق نکنند قیمت نفت در بازار افت پیدا می کند.

در عین حال اما این تردید گسترده در بازار وجود دارد که همه تولید کنندگان به کاهش تولید وعده داده شده عمل نخواهند کرد. هرچند که میزان تبعیت اوپکی ها از این توافق در ماه نخست اجرای آن حدود 90 درصد برآورد شده است؛ این کارشناس ارشد انرژی در این مورد معتقد است: احتمال اینکه اعضای اوپک توافق پیشین خود را نقض کنند بسیار کم است اما این تصمیم گیری ها ریشه در مسائل سیاسی دارد به همین جهت باید منتظر تصمیم نهایی ماند.

قربان در عین حال تصریح کرد: این توافق برای اوپک یک موفقیت محسوب می شود و اوپک با این توافق توانست قدرت خود را به نمایش بگذارد به همین جهت اگر پس از این، رفتار عکس نشان بدهد باعث تنزل قدرت خود می شود به همین جهت پیش بینی می شود این توافق تمدید شود تا قیمت نفت به نرخهای گذشته خود بازنگردد.

به گزارش پول نیوز؛ پیشتر اعضای اوپک توافق کردند که سطح تولید روازنه خود را با ٧٠٠ هزار بشکه کاهش در حد ٣٢.٥ تا ٣٣ میلیون بشکه نگه دارند. پس از اعلام اين توافق، از همان روزهای اول بازار واکنش نشان داده و قیمت نفت ۶ درصد افزایش نشان داد و بلافاصله  کارشناسان پیش بینی کردند این تصمیم قیمت ها را تا مرز 60 دلار بالا می برد.

آژانس بین المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود که دو ماه پس از اجرای این توافق منتشر کرده، از اجرای ۹۰ درصدی توافق کاهش تولید میان اعضای اوپک خبر داده و اعلام کرده است: تولید نفت اوپک در ماه ژانویه ۲۰۱۷ یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته و مجموع تولید روزانه اعضای اوپک به  ۳۲.۰۶ میلیون بشکه رسیده است.

به گفته مقامات آژانس بین المللی انرژی، این مقدار کاهش حاکی از پایبندی ۹۰ درصدی اعضای اوپک به روند نزولی تولید است.  

بر اساس میانگین ارزیابی های 6 منبع ثانویه ای که اوپک برای رصد میزان تولید کشورها از آن استفاده می کند، عرضه نفت 11 کشور عضو اوپک که متعهد به کاهش تولید خود شده اند، به 29.92 میلیون بشکه در روز رسیده که به معنای تبعیت 92 درصدی از توافق ماه نوامبر است.

در عین حال اما گرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چنانچه به بازار القا شود عصر نفت ارزان به پایان رسیده احتمال آنکه  تنش در میان اعضای اوپک بالا گرفته و شوک عرضه در بازار جهانی نفت نمود پیدا کند وجود دارد به همین جهت اوپک باید سیاست شفاف تری را در پیش گرفته و تعامل میان اعضای خود را بهبود ببخشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: