April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۰۸۸۸
۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
0
واعظی گفت: امکان صدور ویزای جمهوری آذربایجان به زودی در مرزهای این کشور با ایران فراهم می شود که این امر خبر خوشی برای مرزنشینان استان های همجوار با این کشور است که این امر در مذاکرات امروز بین دو کشور نهایی شد و با مکانیزم ها و ساز و کارهای مربوط به خود در آینده نزدیک به اجرا در می آید.
پول‌نیوز - با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی و شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و با حضوز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور همایش تجاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز، محمود واعظی شامگاه پنج شنبه در همایش تجاری ایران و آذربایجان افزود: بین منطقه آزاد ماکو با جمهوری آذربایجان و نخجوان ارتباط نزدیکتر ایجاد می شود و  گام های مثبت برای افزایش مبادلات تجاری و همکاری های گردشگری و مشارکت های مربوط به موارد بانکی و هموار کردن مسیر فعالیت تجار در ایران و جمهوری آذربایجان با محوریت آذربایجان غربی از جمله اهداف این همایش است.

وی افزود: امکان صدور ویزای جمهوری آذربایجان به زودی در مرزهای این کشور با ایران فراهم می شود که این امر خبر خوشی برای مرزنشینان استان های همجوار با این کشور است که این امر در مذاکرات امروز بین دو کشور نهایی شد و با مکانیزم ها و ساز و کارهای مربوط به خود در آینده نزدیک به اجرا در می آید.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز در همایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ارومیه گفت: ایران همسایه ای قدرتمند و برادری ارزشمند بوده و اراده 2 طرف، بالا بردن حجم مبادلات تجاری است.

وی با اشاره به تحقق حجم 500 میلیون دلاری مبادلات تجاری بین 2 کشور، اظهار کرد: این هدف با همت 2 طرف محقق شده و نشانه عزم جدی 2 کشور برای گسترش روابط تجاری است.

وی ادامه داد: روابط اقتصادی زیادی می تواند بین تجار و سرمایه گذاران آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان صورت بگیرد و این سفر در راستای تسهیل این روابط موثر است.

*** چشم انداز منطقه آزاد ماکو رفع محرومیت از آذربایجان غربی است

در حاشیه همایش تجاری ایران و آذربایجان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: استان آذربایجان غربی نسبت به استان های دیگر محروم بوده و چشم انداز منطقه آزاد ماکو رفع محرومیت از چهره این استان است. 

حسین فروزان با اشاره به افزایش بودجه منطقه آزاد ماکو در سال ۹۶ ادامه داد: امسال برای نخستین بار بودجه این سازمان به صورت ۱۰۰ در صدی تحقق یافته و در سال ۹۶، بودجه ۳۳۰ میلیارد تومانی برای منطقه آزاد ماکو در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به آمادگی منطقه آزاد ماکو برای همکاری اقتصادی با جمهوری آذربایجان ادامه داد: هم جمهوری آذربایجان برای ما مهم است و هم ما برای جمهوری آذربایجان، لذا پتانسیل های موجود ظرفیت خوبی برای آبادانی هر دو کشور است.

فروزان افزود: منطقه آزاد ماکو با داشتن ۱۴۰ کیلومتر مرز با نخجوان و ۱۳۰ کیلومتر با ترکیه و امنیت پایداری که دارد میتواند در افزایش تبادلات موثر باشد.

*** اولین پرواز از فرودگاه ماکو به مقصد مشهد مقدس انجام می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت:  فاز اول فرودگاه منطقه آزاد آماده بهره برداری است و انشالله در سفر دکتر روحانی بصورت رسمی افتتاح می شود ضمن اینکه مجوزهای پرواز این فرودگاه بزودی صادر می شود.

فروزان گفت: فاز نخست فرودگاه منطقه آزاد ماکو صد در صد به اتمام رسیده تمام تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری نصب شده تا چند روز آتی نیز مجوز بهره برداری سه ماهه این فرودگاه صادر می‌شود که در این صورت نخستین پرواز با خانواده شهدا به مشهد مقدس خواهد بود در حال حاضر نیز در حال مذاکره با چند شرکت هواپیمایی هستیم تا پروازهای روزانه به ارومیه، تهران و تبریز دایر شود.

وی ادامه داد: نبود شرکت هواپیمایی مستقل یکی از مشکلات عمده آذربایجان‌غربی در این حوزه است که وجود این نقص در استان علاوه بر اینکه سبب بروز مشکلات ترددی مردم شده عاملی برای عقب ماندگی از شاخص‌های اقتصادی  نیز به شمار می‌رود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: پایانه صادراتی منطقه به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است که متوسط زمان صادرات را از یک روز به 3 ساعت کاهش داده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: این پایانه با 12 هکتار مساحت شامل 16 هزار متر مربع سالن مجهز، ساختمان‌های اداری، بهداشتی، رفاهی، باسکول توزین، امکانات تخلیه و بارگیری و 2 هزار متر مربع انبار است.

فروزان گفت: در حوزه راه نیز تلاش‌های خوبی انجام گرفته است با توجه به صعب‌العبور بودن موقعیت جغرافیایی در نقطه صفر مرزی و کافی نبودن 2 مسیر رفت و برگشت برای تردد کامیون‌ها توسعه راه‌های ارتباطی این منطقه در دستور کار قرار گرفت و انجام پذیرفت.

در پایان این همایش تفاهمنامه همکاری بین اتاق بازرگانی ارومیه و کنفدراسیون صاحب کاران جمهوری آذربایجان به امضا رسید. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان برای شرکت در همایش اقتصادی ایران و آذربایجان به ارومیه سفر کرده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: