کد خبر: ۲۲۳۱۱۳
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
0
می‌توان امیدوار بود طی یک بازه زمانی 7، 8 ساله عمده خودروهای سنگین فرسوده جایگزین شوند.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - در قالب تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه‌ای که از اوایل بهمن‌ماه امسال میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بانک‌های منتخب و سازندگان خودروهای سنگین همچون سایپادیزل، ماموت و... امضا شد، تا معادل 80 درصد قیمت خودروهای سنگین، تسهیلات نوسازی با نرخ سود 9 درصد و بازپرداخت هفت‌ساله به دارندگان کامیون‌های پرداخت می‌شود.

از 20 درصد باقی‌مانده نیز 11 درصد برعهده متقاضی تعویض خودروست و 9 درصد آن را سازمان راهداری پرداخت خواهد کرد. بر این اساس، کامیون‌دارانی که دارای خودرو فرسوده‌اند می‌توانند از طریق دریافت معرفی‌نامه از سازمان راهداری و مراجعه به شعب بانک‌های معرفی‌شده از این تسهیلات استفاده کنند.

این طرح از زمان امضای تفاهم‌نامه‌ها چنان سرعتی در اجرا داشته که تا نیمه اسفند 350 دستگاه کشنده اسکانیا در همین قالب از سوی ماموت‌دیزل به مالکان آن‌ها تحویل شده است و سایپادیزل نیز در کمتر از 10 روز توانست برای 2305 دستگاه ولوو ثبت‌نام داشته باشد که تا پایان اسفندماه 100 دستگاه از آن‌ها تحویل مشتریان می‌شود.

بانک‌های دی، ملت، توسعه تعاون و صادرات ازجمله بانک‌های حاضر در این طرح هستند که منابع ارزان‌قیمت پیش‌بینی‌شده تا سقف 350 میلیون تومان را در اختیار خریداران این خودروها قرار می‌دهند. علاوه بر ماموت‌دیزل و سایپادیزل نیز خودروسازان دیگر همچون ایران‌خودرودیزل، سیباموتور، آذهایتکس، سپهر دیزل کاوه و آریا دیزل و... هم در این طرح حضور خواهند داشت.

به‌عنوان مثال، با آغاز این طرح در شرکت سیباموتور تاکنون نزدیک به 90 متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند و پروسه آن‌ها در حال اجرا است. از این رو امید است صنعت و بازار خودروهای تجاری ایران با اجرای این طرح تکان بخورد و بار دیگر شاهد رونق تولید در کارخانه‌های داخلی و تسریع روند عملیاتی قراردادهایی باشیم که با تجاری‌سازان بزرگ خارجی برای عرضه و تولید مشترک محصولات آن‌ها در ایران بسته شده است.

مهم‌ترین عامل اجرایی در استمرار این طرح ارائه منابع مالی پنج و هفت ساله و ارزان‌قیمت به صاحبان خودروهای قدیمی است. پیش‌بینی دولت این است که بتواند طی مدت 5 سال 65 هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده بالای 25 سال را جایگزین کند. براساس مذاکراتی که میان خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده، قرار است این پروژه هم تسریع و توسعه بیشتری پیدا کند و هم منابع بیشتری برای آن تدارک دیده شود. از این رو می‌توان امیدوار بود طی یک بازه زمانی 7، 8 ساله عمده خودروهای سنگین فرسوده جایگزین شوند.

مواهب نوسازی ناوگان سنگین


براساس برنامه چهارم توسعه کشور متوسط عمر ناوگان باری کشور باید کمتر از 10 سال باشد. این در حالی است که 130 هزار کامیون بالای 25 سال در جاده‌های کشور تردد می‌کنند و از این تعداد 30 هزار کامیون بالای 40 سال عمر دارند.

کامیون‌های فرسوده هزینه‌های گزافی ازجمله آلودگی محیط زیست، کاهش ایمنی و امنیت اجتماعی و افزایش مصرف سوخت را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. میزان مصرف گازوئیل این کامیون‌ها، حداقل 60 لیتر در هر 100 کیلومتر است اما این رقم در کامیون‌های جدید به 35 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است.

بنابراین کامیون‌های دارای عمر بالا سالانه معادل 3.5 میلیارد لیتر مازاد مصرف سوخت به کشور تحمیل می‌کند. با یک محاسبه ساده بر اساس پیمایش متوسط 100 هزار کیلومتری هر کامیون در سال به این نتیجه می‌رسیم که نوسازی هر کامیون فرسوده به نگهداشت سالانه 25هزار لیتر گازوئیل کمک می‌کند.

صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف سوخت، کاهش 75 درصدی آلایندگی، کاهش 70 درصدی تلفات جاده‌ای، کاهش هزینه تعمیرات، کاهش زمان خواب کامیون و افزایش سهم حمل ترانزیت از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل بار کشور به‌شمار می‌آید که به نفع دولت و مردم خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: