پول نیوز، وجیهه زمانی - نقش فروشگاه های زنجیره ای در چند سال اخیر بسیار پر رنگ تر شده است. در گذشته بیشتر خریدها به صورت سنتی انجام می شد اما سالهای اخیر شاهد افزایش این فروشگاه ها هستیم. خرید آسانتر، انتخاب عمل بیشتر و ارزانتر بودن قیمت کالاهای فروشگاهی از عمده ترین دلایل استقبال مردم از فروشگاهها و هایپرمارکتها بوده است. فعالان بازار معتقدند فروشگاه های زنجیره ای باعث می شود کالاها با قیمت پایین و کیفیت مطلوب تری به دست مشتری برسد و این باعث آرامش مردم خواهد شد.
گرانی کالاها در سطح خرده فروشی
یکی از معایب بالا بودن تعداد فروشگاههای کوچک و سوپرمارکتها عدم کنترل و نظارت کافی به این فروشگاهها است و این مساله باعث میشود شکاف زیادی بین تولیدکننده و مصرفکننده باشد. در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار خردهفروش در سطح کشور وجود دارد و سهم شعبه فروشگاه زنجیرهای در کشور در مقایسه با خردهفروشیها ناچیز است.
امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای در این رابطه با بیان اینکه ۲۴۵۰ شعبه فروشگاه زنجیرهای در مساحتی حدود یک میلیون مترمربع در حال فعالیت و خدمترسانی به مردم هستند گفت : این فروشگاهها سهم ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کاهش قیمتها دارند.
به گفته کارشناسان فروشگاه های کوچک نسبت به فروشگاه های زنجیره ای از بهره وری کمتری برخوردار هستند و به همین دلیل قیمت کالایی که در نهایت به دست مشتری می رسد بالاتر خواهد بود.
استقبال مصرف کنندگان از فروشگاه های زنجیره ای
آمارها نشان می دهد علاقه مندی مردم به خرید از فروشگاه های زنجیره ای نسبت به مغازه ها بیشتر شده است. یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین رابطه با بیان اینکه رساندن فروشگا ههای زنجیره ای به جایگاه خود به نفع تولید کننده است گفت: با توجه به مزایای فروشگاه های زنجیره ای در دولت، به این نتیجه رسیدیم که اتحادیه این فروشگاه ها تشکیل شود تا با برنامه ریزی به نقطه مطلوب خود برسند.
وی مقاومت با توسعه فروشگاه های زنجیره ای به ویژه در شهرستان ها و سنتی بودن کسب و کارها را یکی از چالش های تاسیس این فروشگاه ها دانست و از لزوم افزایش سهم فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع خبر داد.
امیدواری به کنترل بیشتر قیمتها
از آنجایی که فروشگاه های زنجیره ای باعث افزایش بهره وری در نظام توزیع می شود ؛ گسترش این فروشگاه ها می تواند نقش تعیین کننده ای نیز داشته باشد. یکی از مزایای افزایش فروشگاه های زنجیره ای علاوه بر امکان خرید راحت تر و کاهش قیمت این است که شفافیت ایجاد می کند.
کارشناسان بر این باورند شفافیت اطلاعات می تواند بر نظارت این بازار کمک بزرگی کند. هم چنین حذف واسطه های غیر ضروری بین تولید کننده و مصرف کننده و همچنین کاهش هزینه ای حمل و نقل و کاهش زمان توزیع کالا و آزادی انتخاب با توجه به تنوع کالا ها و صرفه جویی در وقت از دیگر مزیت های این فروشگاه ها محسوب می شود و با توجه به اینکه این فروشگاه ها در دنیا در حال گسترش است نمی توان مانع از توسعه این فروشگاه ها شد چرا که نیازمند آن هستیم تا خودمان را با شرایط روز دنیا پیش ببریم و بروز کنیم.
در همین رابطه یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به لزوم افزایش سهم فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع گفت: فروشگاه های زنجیره ای می تواند فاصله بین تولید کننده و عرضه کننده را کاهش و در کنار آن قیمت کالاها را نیز کاهش دهد.