May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۱۲۳۷
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
0
عشق‌آباد آماده‌ است از طریق ایران به کشورهای ثالث و منطقه به خصوص پاکستان، ترکیه و ارمنستان برق خود را منتقل کند.
«عشق‌آباد» آماده همکاری با ایران جهت انتقال برق به کشورهای ثالث استپول‌نیوز - وزیر نیروی ترکمنستان در حاشیه همایش بین‌المللی «منشور انرژی» در «عشق‌آباد» از آمادگی این کشور جهت همکاری فعال با «تهران» جهت انتقال انرژی برق به کشورهای ثالث خبر داد.

«چاریمراد پورچک‌اف» وزیر نیرو ترکمنستان در حاشیه همایش بین‌المللی «منشور انرژی» در «عشق‌آباد» از آمادگی این کشور جهت همکاری فعال با «تهران» جهت انتقال انرژی برق به کشورهای ثالث خبر داد.

وی با اشاره به تعاملات فعال بین 2 کشور در زمینه خرید و فروش برق، تصریح کرد: عشق‌آباد آماده‌ است از طریق ایران به کشورهای ثالث و منطقه به خصوص پاکستان، ترکیه و ارمنستان برق خود را منتقل کند.

پورچک‌اف گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک اصلی ترکمنستان در زمینه خرید و فروش برق است.

این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان افزود: هم‌اکنون براساس قرارداد با شرکت «توانیر»، انتقال انرژی برق ترکمنستان به ایران در حال انجام است و عشق آباد از همکاری در زمینه انرژی برق با تهران به خصوص اجرای تأسیسات جدید، جذب سرمایه گذاری و انتقال برق استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: صادرات برق ترکمنستان به ایران در حال افزایش است و در زمینه احداث خطوط جدید انتقال برق بین 2 کشور مناقصه‌ای اعلام شد و عملیات اجرای آن از 2 مسیر «مرو»-«مشهد» و «بالکان‌آباد»-«گنبد» آغاز خواهد شد.

گفتنی است همایش بین المللی منشور انرژی تحت عنوان «موافقتنامه چند جانبه ترانزیت حامل‌های انرژی» که روز گذشته در عشق آباد با حضور هیأت اعزامی ایران و بیش از 50 کشور دنیا آغاز شده بود، امروز با برگزاری یک همایش رسانه‌ای با نام «مدیا فوروم» به کار خود پایان داد.

در این نشست «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو ایران در امور برق و انرژی در رأس هیأت سیاسی کارشناسی شرکت کرده و در روز اول این همایش سخنرانی کرد.

همایش منشور انرژی در عشق آباد در سطح وزرا، کارشناسان ارشد سازمان‌های مربوطه و تشکل‌های انرژی، نفت و گاز کشورهای عضو و ناظر سازمان پیمان منشور انرژی، مهمانان ویژه از نهادهای مالی و اعتباری بین المللی، سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اصحاب رسانه و خبرنگاران از ده‌ها کشور خارجی و شبکه‌های بین‌المللی رادیو و تلویزیون برگزار شد.

این همایش بیشتر با محوریت چگونگی ترانزیت حامل‌های انرژی به بازار برگزار می‌شود.

ترکمنستان در بیست و هفتمین اجلاس پیمان بین‌المللی منشور انرژی که در اواخر سال گذشته میلادی در شهر «توکیو» پایتخت ژاپن برگزار شد، به عنوان رئیس دوره‌ای این نهاد برای سال جاری میلادی انتخاب شد.

پیمان منشور انرژی یک موافقتنامه بین‌المللی است که در دسامبر سال 1994 امضا شد و در آوریل سال 1998 میلادی قدرت اجرایی یافت.

تاکنون 52 کشور به این پیمان ملحق شدند و با توجه به عضویت اتحادیه اروپا و جامعه انرژی اتمی اروپا در این پیمان، تعداد اعضای آن در حال حاضر 54 عضو است.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: