پول نیوز یکی از الزامات صنعت طلا و جواهر را بررسی می کند
کد خبر: ۲۳۱۲۷۸
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
0
فتاحی در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده با اتحادیه و سازمان دارایی انجام‎شده گفت: رایزنی‎هایی که با اتحادیه ‎ها انجام‎شده مالیات ارزش افزوده به 3درصد می رسد که در آن صورت بازار طلا دوباره رونق می گیرد.
حرکت به سوی مالیات 3درصدیپول نیوز-یکی از مواردی که آسیب زیادی به صنف و صنعت-هنر طلا و جواهر وارد کرده است، مالیات ارزش افزوده است به طوری که بقا و تداوم این صنعت را تهدید می‏ کند.

حسین رحمتی؛ یکی از طلافروشان مستقر در بازار بزرگ تهران در خصوص مالیات
ارزش افزوده ه‏ایی که از دولت دهم بر فروش طلا مقرر شد گفت؛ طلافروشان مالیات زیادی را برای فروش هر قطعه طلا می‏ پردازند که 9درصد شامل ارزش افزوده و 2درصد مالیات شغل می‌شود که ما از تنها 7درصد از فروش را برای خودمان برمیداریم اما 9درصد مالیات ارزش افزوده از کل حساب می‌شود یعنی اگر ما کاری را یک میلیون تومان بفروشیم که 70هزارتومانش سود محسوب می‌شود باید از مبلغ 70هزارتومان، 9درصد را به دولت بپردازیم درحالی که 9درصد مالیات از کل کار حساب می‌شود یعنی من باید 70هزارتومان بردارم و دولت از این مبلغ 90هزارتومان بردارد و در کنار مالیات ارزش افزوده مالیات مشاغل هم وجود دارد که این مسئله منطقی نیست.

او در مورد تبعات مالیات بر ارزش افزوده گفت: این مسئله باعث می‌شود که فروشنده یا از دست مالیات فرار کند یا این شغل را کنار بگذارد و یا به مشتری دروغ بگوید.

رونق بازار طلافروشی پایین آمده است زیرا به دلیل وجود مالیاتهای سنگین خیلی از کسبه فعالیت خود را در این حوزه کم کردهاند و متاسفانه از سمت اداره دارایی هیچ برگه‏ اعلانی که به ما بگوید باید در این تاریخ مشخص مالیات بپردازید و دستورالعملی را در اختیار ما قرار دهد وجود ندارد و درنهایت ما با انباشت میزان مالیات و جریمه مواجه میشویم. برای مثال اگر مبلغ مالیاتم 100میلیونتومان شود 200هزارتومان هم جریمه خواهم شد که این مسئله باعث خواهد شد تا مردم سرمایهشان در بانک بگذارند تا سودی را دریافت کنند.

رضا تابعمنش؛ هنرمند طلاساز پیشکسوت نیز در این خصوص گفت: در گذشته به این دلیل که فعالیتمان زیرشاخه صنایعدستی تعریفشده بود از پرداخت مالیات معاف بودیم اما درحال حاضر مشمول پرداخت مالیات، عوارض شهرداری هستیم.

به این دلیل که مالیات بر ارزشافزوده در تمام بخشهای تولید، توزیع و فروش طلا منظور شده است، قیمت طلای تولیدشده را به شدت و غیرواقعی بالا میبرد و وقتی مشتری برای فروش طلا به طلافروشی رجوع می‏ کند مالیات بر ارزش افزوده از طلای مشتری کم می‏ شود که درنهایت طلا را از سبد کالای سرمایهگذاری خانواده خارج خواهد کرد.

رایزنی‏ها ادامه دارد

فتاحی در خصوص رایزنی‏هایی که برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده با اتحادیه و سازمان دارایی انجامشده گفت: رایزنیهایی اخیرا با اتحادیه شهرستانها و استانها انجامشده تا میزان مالیات ارزش افزوده به 3درصد برسد و بازار طلا دوباره رونق بگیرد. در این مسئله، مشتری، دولت و طلافروش هم سود خواهند کرد، وقتی شما میخواهید قطعه طلایی را بخرید یا فروشگاهی را ایجاد کنید وقتی ببینید بین 30 تا 40 درصد ضرر میکنید دیگر تمایلی به ادامه کار ندارید. از این 40درصد، دولت 11درصد آن را بهعنوان ارزش افزوده برمی‏ دارد.

کمکردن ارزش افزوده حتی به نفع ‌سازمان دارایی است چراکه من به ‏عنوان نایب رئیس اتحادیه شاهد هستم که تعداد زیادی از طلافروشان برای باطل کردن مجوزشان به ما رجوع می‏ کنند و این کار را کنار می‏ گذارند. مسئله مهم این است که در سطح کشور نیز درک شود در این شغل براساس مالیاتهایی که تعریفشده همکار طلافروش کمتر از 3درصد سود می‏ کند.

خیلی از همکارانمان برای وارد شدن در این عرصه و بهدست آوردن سرمایه، ماشین و خانهشان را میفروشند و به این دلیل که این سرمایه جلوی چشم است میگویند وضعیت مالی طلافروش خیلی خوب است و متاسفانه سازمان دارایی مانند عموم مردم همین رویکرد را دارد.

کسب وکار در حوزه طلاسازی و طلافروشی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و درآمدزایی آن بهدلیل وجود میزان بالای مالیات بر ارزش افزوده پایین آمده است. در کنار این مسئله باید مشکلات قاچاق طلا و نیز نداشتن صادرات به دلیل وجود تحریم‏ها را نیز اضافه کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: