May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
زور شورای رقابت و سازمان ملی استاندارد به خودروسازان می رسد؟
کد خبر: ۲۳۲۸۷۴
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
0
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تا ابتدای دی ماه سال آینده خودروها مشمول 83 مورد استاندارد می شوند و پس از آن معلوم خواهد شد که باید با چه خودرویی خداحافظی کنیم.
توقف تولید؛ سرانجام خودروهای بی کیفیت
پول نیوز - «تا ابتدای دی ماه سال آینده هر خودرویی که نتواند 83 استاندارد یاد شده را پشت سر بگذارد، با توقف تولید مواجه می شود.» این جمله بخشی از سخنان «نیره پیروزبخت» است که می گوید: شورای سیاستگذاری خودرو، برنامه کنترل کیفیت و بازرسی را تصویب کرده است که بر اساس آن از ابتدای امسال از 52 استاندارد آغاز و به 83 استاندارد در سال آینده ختم می شود.

این مقام مسئول بدون اینکه از خودروی خاصی نام ببرد، تصریح کرد: تا ابتدای دی ماه سال آینده هر خودرویی که نتواند 83 استاندارد یاد شده را پشت سر بگذارد، با توقف تولید مواجه می شود.
وی یادآوری کرد: برنامه ابتدایی سازمان ملی استاندارد، اجباری شدن 52 استاندارد بود که البته با تجدید نظر انجام شده حالت سختگیرانه تری یافته و این 52 استاندارد باید تا پایان امسال پیاده شوند.

پیروزبخت ادامه داد: تا ابتدای دی ماه سال آینده خودروها مشمول 83 مورد استاندارد می شوند و پس از آن معلوم خواهد شد که باید با چه خودرویی خداحافظی کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: تقریبا همه خودروسازان کشورمان قادر به پشت سر گذاشتن 53 استاندارد فاز نخست هستند، اما برای فاز دوم فرصت دارند تا اصلاحات لازم را در پلتفرم ها، طراحی ها و حتی قطعات مورد استفاده اعمال کنند.

پیروزبخت پیش بینی کرد برخی خودروها نتوانند از عهده 83 مورد استاندارد یاد شده تا ابتدای زمستان سال آینده بر آیند و به ناچار از خط تولید خارج می شوند.

وی به عنوان نمونه از کاهش بیش از 50 درصدی تولید پراید (از 83 درصد به حدود 27 درصد تعداد خودروهای تولیدی سایپا) در سه سال گذشته خبر داد و گفت: رصد فعالیت های شرکت های خودروساز کشورمان حاکی از برنامه ریزی آنها برای مطابقت دادن خودروها با استانداردهای روز جهان است و سعی دارند تا نارضایتی های عمومی را با رفع ایرادات به حداقل برسانند.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، این استانداردهای تدوین شده باید در همه خودروهای وارداتی، تولیدی و حتی قراردادهای جدید مورد توجه قرار گیرد.

در این خصوص رضا شیوا، رئیس شورای رقابت هم تاکید دارد که  خودروهای تولیدی ایران باید دارای حداقل استانداردهای بین‌المللی باشند.

شیوا تاکید دارد: هر تولیدکننده‌ای که در بازار مشغول فعالیت است باید از تولید سود ببرد،  چون منطق اقتصادی غیر از این را طلب نمی‌کند، اما فقط آیتم سودآور بودن یک محصول نباید تعیین‌کننده ادامه تولید آن باشد.

وی افزود: آنچه ما انتظار داریم این است که تولیدکنندگان با رعایت استانداردها کیفیت‌های محصولاتشان را در طول دوره تعیین‌شده بالا ببرند، بنابراین هر خودرویی که بتواند این استانداردها را به دست آورد مانعی برای ادامه تولید آن نیست و اگر نتواند، قطعا باید تغییر سیستم دهد یا خودرویی با کیفیت‌تر جایگزین آن شود.

شیوا معتقد است: محصول با کیفیت‌تر، قیمت بالاتری خواهد داشت؛ اما نکته اینجاست اگر افزایش قیمت منطقی برای کیفیت مشخصی صورت پذیرد، قطعا مصرف‌کنندگان هم آن را خواهند پذیرفت؛ نه این که قیمت‌ها افزایش داشته باشد، اما شاهد هیچ ارتقای کیفیتی نباشیم.

 در این میان اما گمانه زنی ها حاکی از آن است که بین خودروهای پرتیراژ داخلی، خودروهای پراید و پژو 405 نامزد اصلی خروج از چرخه تولید هستند؛ اما همواره به علت درآمدزایی بالای این دو خودرو، این مباحث محقق نشده است و مردم همچنان مجبور به خرید خودروهای دو دهه قبل دنیا هستند.

چندی پیش الزام پایان تولید خودروهای پراید و پژو 405 از سوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مطرح شد هر چند  که بسیاری براین باورند این بار هم بحث خروج دو خودروی مذکور از خطوط تولید جاده مخصوص به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

این درحالی است که کارشناسان و فعالان بازار درباره خروج پراید و 405 از چرخه تولید معتقدند لابی‌های گسترده خودروسازان باعث می‌شود با انجام برخی تغییرات بسیار ناچیز، دوباره شاهد پوششی نوین برای همان دو خودروی قدیمی باشیم؛ مشابه اتفاقی که برای وانت آریسان افتاده است که با موتور پیکان، جایگزین پیکان وانت شد.

نکته قابل توجه در این زمینه، استاندارد پایین کیفی محصولات یادشده است که عموما این خودروها در پایین‌ترین رده‌های کیفی از نظر استانداردهای تعیین شده قرار داشته و در طول سال‌های اخیر به‌رغم افزایش قیمت‌هایشان ارتقای کیفی خاصی در آنها اتفاق نیفتاده است.

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه گفت: با توجه به مشکلات و نواقص استانداردی خودروهای فعلی به خودروسازان اعلام شده است تا پایان سال جاری خط تولید خودروی پراید باید متوقف شود.

اکبریان در ادامه افزود: سازمان استاندارد، متولی اعلام کیفیت خودروهاست و این سازمان با توجه به گزارش‌هایی که از کیفیت خودروهای تولیدی کشورمان در اختیار دارد به این نتیجه رسیده که پراید باید به عنوان اولین خودرو، در سال جاری از خطوط تولید خداحافظی کند. بر همین اساس کمیسیون صنایع مجلس نیز بر این روند تاکید خواهد داشت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دیگر خودروهای تولیدی نیز به خانه ملت گفت: سازمان ملی استاندارد درباره آنالیزهای کیفی خودروهای دیگر نیز باید گزارش دهد تا این کمیسیون نسبت به ادامه تولید یا عدم تولید خودروها، متناسب با درجه کیفی آنها تصمیم‌ بگیرد.

کارشناسان معتقدند؛ خودروسازان ایران اگر مجبور به حذف محصولی شوند، به این دلیل که امکانات مالی مناسبی در اختیار ندارند، قطعا به دنبال جایگزینی یک محصول خارجی خواهند رفت که با توجه به همین مورد طبیعی است که محصولی باکیفیت نخواهد بود و مبدأ مشخصی مثل چین خواهد داشت.

به اعتقاد فعالان بازار خودرو، همت خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودروی داخلی امیدوار کننده است اما کافی نیست چراکه خودروسازان به تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو به عنوان بخشی از اقتصاد کشور را متحول کنند و در این راستا ارتقای کیفی تولیدات قطعه سازان به عنوان زیرساخت‌های صنعت خودروسازی مهم تر تلقی می‌شود و باید این بخش به شکل قابل ملاحظه‌ای تقویت شود.

اگر قطعه سازان بتوانند تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند نه تنها خودروی ایرانی به کیفیت مد نظر مصرف کنندگان دست خواهد یافت بلکه در شبکه خودروسازی بین‌المللی نیز توان رقابت با تولیدات خارجی خواهد داشت.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: