May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۳۲۷۵
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
۱
اگر می خواهیم قاچاق ریشه کن یا به موضوعی فرعی بدل شود، نمی توانیم همه امور را بر دوش تشکلی خاص به نام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بگذاریم.
جای خالی آموزش و پرورش در ریشه کنی یک معضل ملی: فرزندان ما چه تصوری از قاچاق و قاچاقچی دارند؟پول نیوز؛ دکتر زهرا نظری مهر* - اگر همین امروز، از دانش آموزان مثلاً 21 ساله درباره قاچاق سوال کنیم، احتمالا همه یا قریب به اتفاق آنها تصورشان از قاچاق و قاچاقچی را این گونه بیان خواهند کرد: آدم های بدی که تفنگ دارند و در بیابان ها، مواد مخدر جابجا می کنند و با پلیس درگیر می شوند.

این تمام چیزی است که بچه های ما از قاچاق می دانند؛ تصویری که در فیلم های تلویزیون یا سینما دیده اند.

به همین خاطر وقتی بعدها می شنوند این پارچه یا کفش قاچاق است، شگفت زده می شوند و می گویند: مگر کفش و پارچه، چیزهای بدی هستند که می گویید قاچاق؟!

واقعیت این است که نظام آموزشی ایران درباره قاچاق، بسیار منفعل عمل کرده است. در کشوری که قاچاق یکی از معضلات ریشه دار و دهها ساله است و احتمالا تا سالیان متمادی نیز اقتصاد و جامعه را خواهد آزرد، آیا نباید نظام آمورشی نیز وارد گود شود؟

اگر قائل به این هستیم که آگاهی زیربنای توسعه کشور و حل مشکلات آن است - که قائل هستیم - آیا در خصوص قاچاق که یک مساله ملی است، نباید آگاهی های عمومی در زمینه را از ریشه و از همان دوران دبستان بالا ببریم؟

اگر از همان ابتدا موضوع قاچاق به بچه ها گفته شود و در ذهن آنها، قاچاق به عنوان عملی زشت و غیراخلاقی مانند دزدی جا انداخته شود، آیا تمایل آنها در بزرگسالی به سمت قاچاق کمتر نخواهد شد؟

جای خالی آموزش و پرورش در ریشه کنی یک معضل ملی: فرزندان ما چه تصوری از قاچاق و قاچاقچی دارند؟

چگونه است که بسیاری از مردم و کسبه، از این که دست در جیب افراد کنند و مبلغی را بدزدند، اجتناب می کنند و این کار را زشت، غیراخلاقی و شرم آور می دانند ولی همین افراد به راحتی ، مرتکب قاچاق می شوند یا جنس قاچاق را می فروشند یا می خرند؟!

آیا جز این است که از همات ابتدای کودکی به آنها آموزش داده نشده است که قاچاق مثل دزدی، یک عمل ناپسند است  هیچ انسان شریفی مرتکب آن نمی شود؟

اگر می خواهیم قاچاق در ایران ریشه کن یا به موضوعی فرعی بدل شود، نمی توانیم همه امور را به بر دوش تشکلی خاص به نام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بگذاریم و تصور کنیم که این ستاد به تنهایی می تواند مشکل را حل کند.

قاچاق یک معضل ملی است و تنها با همکاری ملی و مشارکت همه دستگاه های حکومتی و مردمی می توان از آن عبور کرد و در این میان، نقش آموزش و پرورش، بی بدیل است، اگر وارد کارزار شود و به وظیفه تاریخی اش عمل کند.

*مدیر مسوول پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:23 - 1396/03/31
قاچاق در کشور حل نمی شود چون هم برخی ارگانها انجام می دهند و حتی به خرده قاچاقچی ها هم بیمه تعلق می دهند
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: