April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
فروش گوشت، مرغ و برنج همچنان بالاتر از نرخ مصوب
کد خبر: ۲۳۳۳۴۱
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
0
با وجود اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کافی بودن ذخایر کالاهای اساسی قیمت بسیاری از محصولات در بازار با افزایش رو به رو است.
گرانی کالاهای اساسی در سایه بی توجهی مسئولانپول نیوز- با وجود اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کافی بودن ذخایر کالاهای اساسی قیمت بسیاری از محصولات در بازار با افزایش رو به رو است.

بر اساس گزارش‌ها قیمت بسیاری کالاهای اساسی از جمله مرغ، گوشت و برنج در یک ماه گذشته با افزایش رو به رو بوده است. قیمت برنج در حال حاضر با افزایش 4 هزار تومانی به 17 هزار تومان، قیمت مرغ به 8 هزار تومان و قیمت گوشت نیز همچنان بالاتر از 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.

این گرانی در شرایطی است که به گفته مسئولان هیچ گونه کمبودی در بازار وجود ندارد و به نظر می‌رسد تنها دلیل این افزایش قیمت‌ها در سایه نبود نظارت کافی به بازار خرده‌فروشی و بی توجهی نهادهای مسئول همچون ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باشد.

بالا بودن قیمت جوجه یک روزه علت گرانی مرغ است. بالا بودن قیمت جوجه یک روزه در چند ماه اخیر علاوه بر ایجاد نارضایتی بین پرورش دهندگان مرغ باعث بالا رفتن نرخ مرغ نیز شده است. برخی معتقدند دفاتر واسطه‌ای مقصر اصلی گرانی هستند. 

محمد یوسفی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در گفت‌وگو با ایانا، گفت: مشکل اصلی اینجاست که در فاکتور فروش جوجه یک‌هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده، اما قیمت واقعی دو هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه دفاتر واسطه‌ای راه‌های فرار از قانون را به خوبی بلدند گفت: آنها فاکتورها را به گونه‌ای صادر می‌کنند که هیچ مدرکی برای شکایت مرغدار وجود نداشته باشد و مابقی پول را با بهانه‌های دیگر مانند فروش ذرت یا استرداد بدهی دریافت می‌کنند.

گرانی جوجه یکروزه از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و اکنون به طور میانگین دو هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر قطعه است. این در حالی است که در فروردین ۹۵ نرخ این نهاده یک‌هزار و ۱۰۰ تومان و فروردین امسال، دو هزار و ۵۰۰ تومان بود.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در همین رابطه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 600 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و 300 تومان، توزیع درب واحدهای صنفی 6 هزار و 450 و خرده فروشی 7 هزار و 50 تومان است. به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر و بدون کمر برابر با قیمت مرغ 7 هزار و 50 تومان است. 

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به کاهش اعلام بار از طرف مرغداران بیان کرد: در آستانه عید فطر با روند صعودی تقاضا، پیش بینی می شود قیمت هر کیلو مرغ حداقل ۲۰۰ تومان افزایش یابد.

قیمت برنج در حال حاضر منطقی نیست

قیمت برنج در حال حاضر در بازار ۱۷ هزار تومان به فروش می رسد این در حالی است که به گفته کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی حد اکثر قیمت برنج در حال حاضر 12هزار تومان است. گران فروشی برنج در بازار در حالی اتفاق افتاده که به گفته خاکسار، مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی به اندازه کافی برنج  در سطح کشور موجود است و این افزایش قیمت ربطی به کمبود این محصول ندارد.  وی  در همین رابطه  گفت: اگر کاهش واردات و کمبود محصول عامل گرانی برنج بود، چرا برنج خارجی گران‌تر نشده و تنها برنج ایرانی افزایش قیمت داشته است.

بر اساس آخرین آمارها در نخستین ماه امسال ۸۵ هزار و ۲۷۰ تن به ارزش ۷۳ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۱۳ دلار برنج  از کشورهای مختلف به ایران وارد شد که حدود ۹۶ درصد آن از کشورهای هند با ۶۳ درصد، پاکستان با ۳۰ درصد و امارات با سه درصد اختصاص دارد . در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی با در نظر گرفتن نرخ متوسط ۳۳۰۰ تومانی دلار، ۲۸۰۰ تومان یعنی معادل ۸۶ سنت است، در حالی که این محصول در بازار مصرف داخلی با ۲.۵ برابر معادل ۲۵۰ درصد افزایش کیلویی حدود ۷۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر سالانه حدود 200 هزار تن برنج در کشور تولید می شود این در حالی است که حداکثر نیاز بازار برای واردات 800 هزار تن بوده است. به گفته  مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی این رقم در سالهای گذشته رعایت شده است اما عده‌ای در این میان اصرار دارند با تکرار شایعه کمبود برنج به واردات بیشتر این محصول کمک کنند این در حالی است که در حال حاضر نیازی به آن نداریم.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی افزود: قیمت برنج را باید از دو منظر مورد توجه قرار داد یکی قیمت عمده فروشی و یکی خرده فروشی و مغازه‌های سطح شهر است که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبوده و از نظر قانونی ارتباطی به آن ندارد، اما مردم باید بدانند که قیمت عمده فروشی برنج درجه یک در این بازه زمانی که تولید داخلی کاهش پیدا کرده و عمدتا برنج خارجی در بازار وجود دارد کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و در چنین شرایطی قیمت منطقی برنج در بازار خرده فروشی نباید افزایش غیرمنطقی داشته باشد که البته به محض آغاز برداشت برنج و ورود محصول جدید به بازار قیمت‌ها شکسته می‌شود.

به گفته خاکسار مشخص نیست که چرا قیمت برنج داخلی تا این حد و به صورت غیرمنطقی افزایش می‌یابد و به کیلویی ۱۷ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود، در حالی که حداکثر قیمت منطقی برنج در این بازه زمانی که برداشت آن آغاز نشده، کیلویی ۱۲ هزار تومان است.

اما در شرایطی که به گفته خاکسار برنج به اندازه کافی وجود دارد و دلیلی برای گرانی آن وجود ندارد بسیاری معتقدند یکی از علت های افزایش قیمت برنج ایرانی رغبت بالای مردم برای مصرف آن است چرا که به گفته وی اگر واردات کاهش یافته و کمبود این محصول را در بازار رقم زده است، باید هر دو نمونه داخلی و خارجی گران شوند که بسته به میزان مصرف شان متفاوت خواهد بود، اما قیمت برنج خارجی تاکنون افزایش چندانی نداشته است و این مساله نشان می‌دهد که افزایش قیمت غیرمنطقی برنج ایرانی در بازار خرده فروشی ارتباطی به کمبود ندارد.

وی با بیان این که پیش بینی می‌شود میزان تولید برنج در سال جاری به اندازه سال گذشته معادل بیش از ۲.۲ میلیون تن شود، گفت: در فصل زراعی پیش رو قطعا سطح زیر کشت برنج کاهش پیدا خواهد کرد، اما عملکرد این محصول با افزایش و رشد مناسبی رو به رو خواهد شد که در آینده آمار آن اعلام خواهد شد.

حضور دلالان علت گرانی گوشت قرمز است


محمدرضا ملاصالحی،  رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  تولید گوشت قرمز کشور کافی است گفت: مافیا و فرایند دلالی تنها علت گرانی گوشت قرمز است و باید برای آن فکری اساسی کرد. 

در حال حاضر قیمت منطقی گوشت قرمز گوساله و گوسفندی برای مصرف کنندگان بین 30 تا 33 هزارتومان  است  و براساس آمار قیمتی عرضه گوشت قرمز در بازار، دلالان بیش از 10 تا 15 هزارتومان روی هر کیلوگرم گوشت قرمز سود می برند.

بر اساس گزارش ایرنا در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله و گوسفندی در بازار بین 40 تا 45 هزارتومان است . این درحالی است که قیمت مصوب دولتی هرکیلو گوشت گوسفندی برای مصرف کنندگان 315 هزار ریال است.

به گفته ملاصالحی در حال حاضر سالیانه 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که برای تامین نیاز کشور حدود 100 هزارتن گوشت قرمز از محل واردات تامین می شود.

در این میان وظیفه سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات است که بر روی این بازار نظارت کافی داشته باشد و نظارت بیشتر مسئولین را در این زمینه را می طلبد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: