May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۵۱۴۸
۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
0
سال ها پيش، انبارهاي غيرقانوني شمال غرب كشور، مملو از انواع ماكاروني بود كه به طور قاچاق، از كشور تركيه وارد و سپس به طور مويرگي به فروشگاه هاي تزريق مي شدند.
قاچاق و مورد موفق پول نیوز؛ دکتر زهرا نظری مهر* - سال ها پيش، انبارهاي غيرقانوني شمال غرب كشور، مملو از انواع ماكاروني بود كه به طور قاچاق ، از كشور تركيه وارد و سپس به طور مويرگي به فروشگاه هاي سراسر كشور تزريق مي شدند.

ماكاروني هاي ترك در آن سال ها، سفره ايراني ها را پر كرده بودند و هر چند گاهي اوقات، محموله اي كشف و قاچاقچي اش مجازات مي شد اما تقاضاي بزرگي كه در داخل  وجود داشت، از قاچاق ماكاروني تجارتي پرسود ساخته بود كه بسياري را به سمت خود مي كشيد و حجم قابل توجهي از توان مبارزه با قاچاق در شمال غرب ايران را به خود اختصاص داده بود.

اينك اما، خبري از قاچاق ماكاروني به ايران نيست و ديگر در گزارش ها نمي خوانيم كه فلان محموله ماكاروني كه به طور غيرقانوني وارد كشور شده است، كشف شد و خبرهايي نظير اين.

علت چيست؟ آيا نيروهاي مرزباني، عمليات عليه ماكاروني قاچاق را تشديد كردند؟! آيا قانوني براي افزايش مجازات مرتكبين قاچاق ماكاروني تصويب و اجرا شد؟ آيا تقاضاي ماكاروني در داخل كشور فروكش كرد و قاچاق آن از صرفه افتاد؟!

نه! هيچكدام از اين اتفاقات نيفتاد ، نيروهاي مبارزه با قاچاق و قانون و تقاضاي داخلي همان هست كه بود و تازه ، تقاضا به نسبت افزايش جمعيت نيز بالا رفته است.

تنها تفاوت اين سال ها با آن سال ها، اين است كه صنعت توليد و عرضه ماكاروني در ايران، رشد يافته و در حد استانداردهاي جهاني توليد مي كند.
امروز، توليد كنندگان داخلي، بهترين ماكاروني ها را توليد و در بسته بندي هاي مناسب به بازار عرضه مي كنند و البته، قيمت شان نيز مناسب و رقابتي است.

به همين دليل، مصرف كننده ايراني، كيفيت مرغوب داخلي را با قيمتي مناسب در دسترس خود مي بيند و لذا نيازي به كالاي خارجي اعم از قاچاق و غيرقاچاق، احساس نمي كند.

قاچاق و مورد موفق

صنعت ماكاروني، با بلوغ خود، در برابر قاچاق ماكاروني ايستاد، كارآفريني كرد و نه تنها مانع خروج ارز از كشور شد كه به صادرات هم رسيد.
نكته مهم اين كه صنعت ماكاروني، بدون استفاده از رانت دولتي و صرفا با مديريت و توان بخش خصوصي توانست در برابر قاچاق قد علم كند و پيروز ميدان باشد.

تجربه ماكاروني در ايران نشان داد كه بها دادن به توليد داخلي با كيفيت، زيربنايي ترين كار در عرصه اقتصاد براي ريشه كن سازي قاچاق است.

*مدیر مسوول پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: