May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۵۸۳۷
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
۱
هیچ رسانه ای به اندازه صدا و سیما در کشور فراگیری ندارد. رادیو و تلویزیون، به سهم خود هم فراگیری دارند و هم اثرگذاری خاص خودشان را.
پول نیوز؛ دکتر زهرا نظری مهر - معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفته است که برنامه های تلویزیون ایران، 87 درصد بیننده دارد.

این که چگونه به این عدد رسیده اند و آیا 87 درصد واقعی است یا نه؟ موضوع بحث ما نیست. ما این عدد را که توسط یک مقام مسوول در صدا و سیما گفته شده را حمل بر صحت می کنیم و بر آن اساس، مطالبه اقتصاد ملی را از صدا و سیما مطرح می کنیم.

هیچ رسانه ای به اندازه صدا و سیما در کشور فراگیری ندارد. البته فراگیری و تعداد بیننده، الزاماً به معنای نفوذ و اثرگذاری "همسان با فراگیری" نیست ولی هر چه باشد، رادیو و تلویزیون، به سهم خود هم فراگیری دارند و هم اثرگذاری خاص خودشان را.

صدا وسیما یار تیم ملی اقتصاد می شود؟!

در شرایط فعلی که اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند حرکت، نوسازی و ارتقاست تا عقب ماندگی های سالهای گذشته جبران شود، نقش صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه ایران، بسیار حیاتی است.

صدا و سیمای ما می تواند در کنار تولید کنندگان داخلی قرار گیرد و همان گونه که در فوتبال از آن به عنوان یار دوازدهم تیم ملی یاد می شود، یار تولیدکنندگان داخلی باشد که هر کدام شان عضوی از تیم ملی تولید و اقتصاد کشورند.

با این حال می بینیم صدا و سیمایی که به راحتی از شرکت ها و برندهای خارجی نام می برد و اخبارشان را پوشش می دهد، از نام بردن از برندهای داخلی، حتی آنجا که خبر نوآوری های یک شرکت دانش بنیان را پخش می کند، اجتناب می ورزد و به عنوان مثال وقتی مدیر آن شرکت که توانسته ابداع و اختراعی کند و نیازی از کشور را برطرف نماید، در تلویزیون صحبت می کند، در زیر نویس آن صرفاً نوشته می شود: مدیر شرکت دانش بنیاد داخلی. گو این که آن شرکت نام و هویتی ندارد!

تعرفه های آگهی در تلویزیون نیز به حدی گران است که تنها شرکت های بزرگ خارجی و چند بانک و شرکت معدود داخلی قادر به تامین هزینه های گزاف آن هستند و اکثر قریب به اتفاق شرکت های داخلی که در سخت ترین شرایط کار ، تولید و اشتغالزایی می کنند حتی نمی توانند نام خود را مطرح کنند چه رسد به این که بتوانند در "رسانه ملی" کالا یا خدمات خود را معرفی کند.

صدا و سیما در بخش آگهی های خود، عمدتاً نگاه تجاری دارد و نه ملی چرا که در صورت داشتن نگاه ملی، می توانست، با هماهنگی وزارتخانه های مربوط به کار و صنعت و نوآوری، باکس های تبلیغی خود را به گونه ای تقسیم کند که در عین بهره مندی از آگهی های پولی، بخش عمده تبلیغاتش را به محصولات متنوع ایرانی اختصاص دهد و به رونق کسب و کار آنها کمک کند.

البته مشکلات مالی سازمان صدا و سیما قابل درک است ولی آیا نمی توان به جای گسترش فیزیکی و راه اندازی شبکه های کم بیننده و کم اثر، هزینه ها را صرفه جویی کرد و صدا و سیما را در کنار اقتصاد ملی داشت؟!

رسانه ای که با پول بیت المال فعالیت می کند و می گوید من 87 درصد مخاطب دارد، در واقع مسوولیت خود در قبال جامعه و از جمله اقتصاد ملی را فریاد می زند.

*مدیر مسوول پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
12:18 - 1396/04/24
87 درصد نبوده و 8.7 درصد بوده!
اعشارشو یادش رفته بگه
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: