پول نیوز؛ دکتر زهرا نظری مهر - معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفته است که برنامه های تلویزیون ایران، 87 درصد بیننده دارد.
این که چگونه به این عدد رسیده اند و آیا 87 درصد واقعی است یا نه؟ موضوع بحث ما نیست. ما این عدد را که توسط یک مقام مسوول در صدا و سیما گفته شده را حمل بر صحت می کنیم و بر آن اساس، مطالبه اقتصاد ملی را از صدا و سیما مطرح می کنیم.
هیچ رسانه ای به اندازه صدا و سیما در کشور فراگیری ندارد. البته فراگیری و تعداد بیننده، الزاماً به معنای نفوذ و اثرگذاری "همسان با فراگیری" نیست ولی هر چه باشد، رادیو و تلویزیون، به سهم خود هم فراگیری دارند و هم اثرگذاری خاص خودشان را.
در شرایط فعلی که اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند حرکت، نوسازی و ارتقاست تا عقب ماندگی های سالهای گذشته جبران شود، نقش صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه ایران، بسیار حیاتی است.
صدا و سیمای ما می تواند در کنار تولید کنندگان داخلی قرار گیرد و همان گونه که در فوتبال از آن به عنوان یار دوازدهم تیم ملی یاد می شود، یار تولیدکنندگان داخلی باشد که هر کدام شان عضوی از تیم ملی تولید و اقتصاد کشورند.
با این حال می بینیم صدا و سیمایی که به راحتی از شرکت ها و برندهای خارجی نام می برد و اخبارشان را پوشش می دهد، از نام بردن از برندهای داخلی، حتی آنجا که خبر نوآوری های یک شرکت دانش بنیان را پخش می کند، اجتناب می ورزد و به عنوان مثال وقتی مدیر آن شرکت که توانسته ابداع و اختراعی کند و نیازی از کشور را برطرف نماید، در تلویزیون صحبت می کند، در زیر نویس آن صرفاً نوشته می شود: مدیر شرکت دانش بنیاد داخلی. گو این که آن شرکت نام و هویتی ندارد!
تعرفه های آگهی در تلویزیون نیز به حدی گران است که تنها شرکت های بزرگ خارجی و چند بانک و شرکت معدود داخلی قادر به تامین هزینه های گزاف آن هستند و اکثر قریب به اتفاق شرکت های داخلی که در سخت ترین شرایط کار ، تولید و اشتغالزایی می کنند حتی نمی توانند نام خود را مطرح کنند چه رسد به این که بتوانند در "رسانه ملی" کالا یا خدمات خود را معرفی کند.
صدا و سیما در بخش آگهی های خود، عمدتاً نگاه تجاری دارد و نه ملی چرا که در صورت داشتن نگاه ملی، می توانست، با هماهنگی وزارتخانه های مربوط به کار و صنعت و نوآوری، باکس های تبلیغی خود را به گونه ای تقسیم کند که در عین بهره مندی از آگهی های پولی، بخش عمده تبلیغاتش را به محصولات متنوع ایرانی اختصاص دهد و به رونق کسب و کار آنها کمک کند.
البته مشکلات مالی سازمان صدا و سیما قابل درک است ولی آیا نمی توان به جای گسترش فیزیکی و راه اندازی شبکه های کم بیننده و کم اثر، هزینه ها را صرفه جویی کرد و صدا و سیما را در کنار اقتصاد ملی داشت؟!
رسانه ای که با پول بیت المال فعالیت می کند و می گوید من 87 درصد مخاطب دارد، در واقع مسوولیت خود در قبال جامعه و از جمله اقتصاد ملی را فریاد می زند.
*مدیر مسوول پول نیوز
اعشارشو یادش رفته بگه