دو پژوهشگر اقتصاد اجتماعی بررسی کردند
کد خبر: ۲۳۷۸۴۳
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
0
یک تحقیق اقتصادی که توسط پژوهشگران دانشگاه ایلام صورت گرفته، نشان می دهد شوك هاي موقت مثبت یا منفی درآمد خانوار، موجب افزایش احتمال وقوع طلاق می شوند اما شوك هاي پایدار درآمد خانوار، بر نرخ طلاق اثر معناداري ندارند. پول نیوز با یکی از دو پژوهشگر این تحقیق اقتصاد اجتماعی گفتگو کرده که در ادامه، گزارش گفتگوی ما با او را خواهید خواند.
تاثیر درآمد و ورشکستگی ناگهانی بر فروپاشی خانوادهپول‌نیوز  درآمد کم یا درآمد فراوان، دو لبه تیغ برنده استحکام خانواده است. درامد کم به عدم تامین نیازهای زوجین و درآمد بالا، موجب اغوای آنان برای تامین بیش از حد کالاها و خدمات مورد نیاز زوجین می شود. لذا هر دو می توانند، تهدیدکننده بنیان خانواده باشند. نکته ای که دو پژوهشگر اقتصاد اجتماعی در دانشگاه ایلام نیز به همین نتیجه رسیده اند.

یک پژوهش اقتصادی که توسط حشمت الله عسگری، استادیار اقتصاد دانشگاه ایلام و معاون امور اقتصادی استاندار ایلام و بهروز بادپا، کارشناس ارشد حسابداری با موضوع «اثر نوسانات موقت و پایدار درآمد خانوار بر طلاق در ایران» انجام شده نشان می دهد شوک های مثبت و منفی به درآمد خانوار، تهدیدکننده اساس خانواده بوده و احتمال جدایی را افزایش می دهد.

بر این اساس، اگر درآمد یک خانواده، به صورت مقطعی و به صورت غیرمترقبه، کاهش یابد احتمال طلاق، بالا می رود اما اگر شیب کاهش درآمد خانوار، آرام و صعودی باشد، نگرانی برای طلاق بوجود نمی آید.

در دوره رکود اقتصادي، همسران به دلیل کمبود منابع مالی و عدم اطمینان از شرایط اقتصادي جامعه، توانایی سرمایه گذاري هاي مشترك مثل خرید خانه را ندارند. این موضوع بر مسأله ازدواج و طلاق تأثیر می گذارد.

شوک برنامه ریزی نشده مثبت یا منفی به درآمد؛ تهدیدکننده بنیان خانواده

در همین رابطه، دکتر حشمت الله عسگری، یکی از دو پژوهشگری که این تحقیق را انجام داده اند به «پول نیوز» می­ گوید: وقتی شوکی که به درآمد خانوار وارد می شود در سنوات آتی تکرار شود، این شوک بر پایداری و استحکام خانواده تأثیری نمی گذارد اما اگر این شوک به صورت غیر پیش بینی شده به درآمد اقتصادی وارد شود، می تواند به ثبات پیوند خانواده، ضربه وارد کند.

وی که معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز هست به یک باور عامیانه اشاره می کند و آن را توضیح می دهد: از قدیم گفته می شود که مردان، وقتی به درآمد پیش بینی نشدۀ هنگفتی دست پیدا می کنند، بعضاً سودای تعدد زوجات، طلاق و البته در زمانه فعلی، روابط نامشروع به سرشان می زند که متاسفانه این به عنوان یک واقعیت در اطراف ما، قابل مشاهده است.

این عضو استادیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام درباره عوامل موثر بر ضربه پیوند خانواده تصریح می کند: در میان عوامل حوزه کلان می توان به تورم و بیکاری و در سطح خرد به درآمد اشاره کرد.

عسگری تأکید می کند: درآمد کم زوجین، لزوماً عامل طلاق نیست بلکه این، شوک منفی یا مثبت به درآمد خانوار است که می تواند به بنیان خانواده ضربه بزند.

تاثیر درآمد و ورشکستگی ناگهانی بر فروپاشی خانواده
حشمت الله عسگری، استادیار اقتصاد دانشگاه ایلام و معاون اقتصادی امور استاندار ایلام

یک پیشنهاد برای اشتغال اعضای خانواده

وی با بیان اینکه اشتغال زنان در خانواده، عامل اثبات شده بروز طلاق نیست افزود: با این حال، برخی زنان، پس از چند سال اشتغال، تقاضای بازنشستگی پیش از موعد می کنند که این مسئله باعث شد تا برای کمتر شدن فشار به صندوق های بازنشستگی برای پرداخت مقرری در دوران بازنشستگی زنان و از سوی دیگر، کاهش بیکاری در سطح جامعه، پیشنهادی را به مسئولان ارائه کنم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام پیشنهاد خود را توضیح می دهد: می توان قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، زنانی که تمایل به بازنشستگی پیش از موعد دارند و فرزند یا همسر بیکار دارند، همسر یا فرزند وی به جای خود او مشغول به کار شوند و سابقه کار آن خانم، به عنوان سابقه کار همسر یا فرزند وی محسوب شود و هر گاه، سقف سابقه خدمتِ لازم برای بازنشستگی، پر شد، فقط یک حقوق بازنشستگی به آن خانم که سال ها پیش، بازنشست شده و همسر یا فرزند وی که پس از او و به جای او، مشغول به کار شده بود، پرداخت شود.

عسگری نتیجه می گیرد: به این ترتیب، هم امکان بازنشستگی پیش از موعد برای زنان فراهم می شود و هم بخشی از بیکاری افراد در جستجوی کار، مرتفع می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: