April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۲۵۶
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
0
ایران قرارداد بزرگترین وام خارجی خود را در فضای پسابرجام امضا کرده؛ کارشناسان اقتصادی معتقدند این قرارداد 10 میلیارد دلاری، یک گشایش اقتصادی بزرگ برای کشورمان است.
به تک نرخی شدن ارز نزدیک شدیمپول‌نیوز؛ مائده امینی- ایران، یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری از اگزیم کره جنوبی گرفت تا بزرگترین قرارداد تسهیلات خارجی کشور در روزهای پسابرجام را امضا کرده باشد. دریافت این خط اعتباری، صرفا دریافت یک وام کم بهره و کلان، از سئول نیست؛ این تسهیلات ارزی، می تواند گشایشی برای اقتصاد ملی ما بوده و راه تعامل بانک های جهان با ایران را باز کند.

کامران ندری  معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی به پول نیوز می گوید: در اقتصاد ما، هر لحظه امکان وارد شدن یک شوک ارزی جدی وجود دارد. خطوط اعتباری بانک های خارجی می تواند محل مناسبی برای تامین ارز و تسهیلات ارزی برای کشور بوده و به بانک مرکزی جهت کنترل نوسانات ارزی کمک کند. البته استفاده از خطوط می تواند  خطرناک هم باشد؛ اگر از این تسهیلات با هوشمندی کافی استفاده نشود، به راحتی تبدیل به بدهی های ارزی کشور می شوند.

از بنگاه های تولید تا تک نرخی شدن نرخ ارز
ندری در پاسخ به این سوال که بهترین محل استفاده از این اعتبارات در کدام حوزه اقتصادی کشور است، گفت: عمده نیاز ارزی کشور، مربوط به واردات مواد اولیه تولیدی ها است چرا که ما در بخش صنعت، فقط می توانیم کالای نهایی را در داخل کشور به مرحله عرضه برسانیم و مواد اولیه، کالاهای میانی و کالاهای واسطه را وارد می کنیم.

ندری ادامه داد: افزایش این نوع قراردادها می توان به تسریع روند تک نرخی کردن ارز در کشور کمک کند چرا که یکی از موانع جدی بر سر این راه، برقرار نبودن روابط کارگزاری ایران با سایر کشورها و عدم استفاده بانک های داخلی از خطوط  اعتباری جهانی است.

مانند اگزیم بانک با  ایران وارد معامله شوید
بر اساس آخرین ارزیابی های مرکز پژوهش‌های مجلس، بزرگترین مشکل بنگاه‌های ایرانی دسترسی به منابع مالی است. اگر وزارت صنعت و بانک مرکزی دست بجنباند، این وام می تواند به تامین مالی بنگاه های تولیدی کمک شایانی بکند.
از طرفی، دردسرهای دو نرخی بودن ارز در مواجه با این خطوط اعتباری می‌تواند فشار مضاعفی بر بانک مرکزی برای پیگیری موضع تک نرخی کردن ارز باشد. چرا که در این شرایط، باز هم ارز مبادلاتی به محلی برای رانت و قاچاق تبدیل شده و می‌تواند بدهی‌های ارزی کلان و بدنامی اقتصادی برای کشورمان به بار بیاورد.

حالا یک گام بزرگ دیگر در فضای پسا برجام برداشته شده و یک وام 10 میلیارد دلاری در دست ایران است. این وام فقط ارزش مالی برای کشور ما ندارد  و می تواند سیگنالی برای کشورهای دیگر باشد؛ سیگنالی که به آن ها می گوید دیگر لازم نیست از جریمه های سنگین دولت آمریکا بترسند و می توانند مانند کره جنوبی، با ایران وارد معامله شوند.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: